Zgadzam się, że ewidencję w archiwum ktoś powinien koordynować, ale obecny zapis mówi wyraźnie: ewidencję prowadzi osoba itd., tzn., że jedna osoba wprowadza wszystkie dane właściwe dla ewidencji. I tak to chyba rozumieją archiwa. Ten zapis należy zmienić (np. ewidencję koordynuje osoba lub coś w tym stylu) albo w ogóle z niego zrezygnować, bo wydaje mi się, że to jest wewnętrzna sprawa każdego archiwum, jak dyrektor organizuje pracę.
Zajrzyjmy na chwilę do podręcznika do bazy SEZAM, który jest załącznikiem do decyzji NDAP. Otóż na s. 20 przedstawiono przykład wypełnienia formularza księgi nabytków. Przykład jest zdumiewający
.
W polu ?Data przejęcia?: 2000-12-15;
W polu ?Korespondencja?: Protokół przekazania akt z 27.04.2000 (51-18/2000);
W polu ?Uwagi?: Do ewidencji podano 15.12.2000. Faktyczne przejęcie akt nastąpiło 27.04.2000 (sygn. 268/2351-2358).
Z tego wynika, że akta, które fizycznie przejęto w kwietniu, zostały zarejestrowane w księdze nabytków dopiero w grudniu
(zresztą w przykładzie jest chyba błąd, bo w polu ?Data przejęcia? należałoby podać faktyczną datę przejęcia, a nie datę wpisu do księgi nabytków). Przejęte w kwietniu akta zostały chyba w międzyczasie zinwentaryzowane, bo w polu ?Uwagi? podane są też sygnatury. Mamy więc sytuację, w której zinwentaryzowano akta, których w ogóle nie ma w ewidencji syntetycznej archiwum, bo nie dopisano ich w księdze nabytków
A zalecana spójność i aktualność wszystkich środków ewidencyjnych???
Takie przypadki są niestety konsekwencją tego nieszczęsnego zapisu, o którym dyskutujemy, bo rzadko się zdarza, aby osoba prowadząca ewidencję zajmowała się przejmowaniem akt.
Czy podany w podręczniku przykład, kiedy od momentu przyjęcia akt (kwiecień) do dokonania wpisu w księdze nabytków (grudzień) mija 8 miesięcy, to jest przestrzeganie wymogu o utrzymywaniu wszystkich środków ewidencji w stanie spójnym i aktualnym???
Chyba nie...
Powtarzam, to jest konsekwencja zapisu, że ewidencję prowadzi osoba itd.