Autor Wątek: kancelaria austriacka  (Przeczytany 17397 razy)

0 użytkowników i 2 Gości przegląda ten wątek.

Offline andrzej klubiński

  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *
  • Wiadomości: 68
kancelaria austriacka
« dnia: Lipiec 12, 2007, »
W związku z zakończeniem prac Zespołu naukowego do przygotowania wskazówek metodycznych pomocnych przy opracowaniu akt wytworzonych w okresie funkcjonowania kancelarii austriackiej zaprszam do dyskusji nad projektem Wytycznych metodycznych pomocnych przy opracowaniu akt wytworzonych w okresie funkcjonowania kancelarii austriackiej.

http://www.archiwa.gov.pl/?CIDA=647

pozdrawiam
Andrzej Klubiński

Offline Hanna Staszewska

  • Moderator
  • st. kustosz(ka)
  • *****
  • Wiadomości: 1744
Odp: kancelaria austriacka
« Odpowiedź #1 dnia: Lipiec 17, 2007, »
Zastanawiam się, w czym właściwie mają być pomocne te wytyczne, bo jakoś nie widzę, szczerze mówiąc, potrzeby tworzenia takich właśnie przepisów. Zresztą, niech najpierw wypowiedzą się może koledzy, którzy mają do czynienia z aktami pochodzącymi z kancelarii austriackiej. 

Offline Sylwester Rękas

  • słuchacz(ka)
  • Wiadomości: 26
Odp: kancelaria austriacka
« Odpowiedź #2 dnia: Lipiec 17, 2007, »
Przepisy potrzebne pewno są...pytanie tylko kto i kiedy uporządkuje akta wg nich  ??? Akta austriackie  z końca XVIII i pocz. XIX w. (u nas głównie akta dóbr kameralnych) pisane trudną do odczytania 'szwabachą', są dość często omijane szerokim łukiem przez historyków. Dzieje się to nie dlatego że są to 'nieciekawe akta, po prostu mało kto potrafi sprawnie je odczytać i korzystanie z nich to wiele godzin w pracowni naukowej. Dlatego wydaje mi się, że istotniejszym niż nadanie im finezyjego układu (aktom dość często niekompletnym) jest ułatwienie skorzystania z nich - czyli ich digitalizacja. Część z tych akt jest również w kiepskim stanie, więc digitalizacja bedzie również ich zabezpieczeniem.

Offline Hanna Staszewska

  • Moderator
  • st. kustosz(ka)
  • *****
  • Wiadomości: 1744
Odp: kancelaria austriacka
« Odpowiedź #3 dnia: Lipiec 18, 2007, »
Zgadzam się oczywiście z Sylwkiem co do konieczności digitalizacji akt, ale przed digitalizacją trzeba je uporządkować, przyjrzyjmy się więc bliżej projektowi wytycznych.

Punkt 5 należy chyba przenieść do przypisu.

Punkt 11.1. (cyt.): Podstawową zasadą archiwistyki przy porządkowaniu akt jest przywrócenie pierwotnego układu kancelaryjnego, tzn. takiego, jaki występował w działającej niegdyś jednostce organizacyjnej.
Od tego dogmatu archiwistyka odeszła już dawno temu. Przywracanie układu pierwotnego ma sens tylko wtedy, gdy był on jasny, logiczny, konsekwentnie stosowany i może spełniać wymogi informacyjne. Jeśli jednak w kancelarii panował bałagan, to petryfikowanie chaosu jest niecelowe, a nawet szkodliwe, bo użytkownicy nie będą mieli z takiego układu żadnego pożytku.

Punkt 11.5 i 11.5.3
Punkty te należy chyba jakoś połączyć, bo mówią właściwie o takich samych zespołach.

Punkt 11.5.1 (cyt.): W zachowanych w stopniu szczątkowym zespołach c. k. starostw z lat 1868-1918 za podstawę układu akt należy przyjąć wzorcowy wykaz grup rzeczowych zawarty w załączniku do pisma Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych z 20 III 1954 r. w sprawie porządkowania i brakowania akt prowadzonych systemem austriackim, znak: PN 17d/24/54.   
Czemu do zespołów szczątkowych? W cytowanym zarządzeniu NDAP z 1954 r. zapisano (cyt.): Przy porządkowaniu austriackich starostw powiatowych do r. 1918 należy stosować układ rzeczowy w oparciu o projekt wykazu akt sporządzony przez dr. A. Kamińskiego (w załączeniu).
Uwaga ogólna do punktów 11.5, 11.5.3 i 11.5.1: przy porządkowaniu zespołów szczątkowych stosuje się przeważnie układ wyrozumowany.

Rozdział IV Wykaz wybranych terminów i skrótów powinien raczej stanowić załącznik do wytycznych, a nie ich integralną część.

Offline Wojciech Woźniak

  • st. kustosz(ka)
  • ******
  • Wiadomości: 1132
Odp: kancelaria austriacka
« Odpowiedź #4 dnia: Lipiec 26, 2007, »
Witam
Wprawdzie nie mam do czynienia z aktami kancelarii austrjackiej, ale skoro jest temat... ;).
Uznanie budzi świetnie przygotowany słowniczek i wykazy terminów.

Co do samych wskazówek:
Zgadzam sie z Hanią co do pkt. 11.1.

12.3. W przypadku akt o układzie chronologiczno-rzeczowym (rubrykowym), numery rubryk lub fascykułów, pod którymi kryją się konkretne treści rzeczowe (np. 1 – służba garnizonowa, 2 –artyleria itd.) charakteryzują w wystarczający sposób ich zawartość. Zatem w przypadku występowania akt o numeracji ciągłej w układzie chronologiczno-rzeczowym można ograniczyć się w polu „tytuł” inwentarza do podania skrajnych numerów rubryk, np. 1 - 20, 21 – 30, 31 - 40 itd., we wstępie umieszczając klucz archiwalny lub wykaz rubryk.
A czy funkcji owego klucza nie mogłyby pełnić serie i podserie w inwentarzu (ich zestawienie oczywiście również znajdzie się we wstępie - i w bazie Sezam)?

12.4. W przypadku akt o układzie rzeczowym w polu „tytuł” umieszcza się oryginalny tytuł jednostki archiwalnej, względnie nazwę grupy rzeczowej z klucza archiwalnego lub tytuł wyrozumowany.
Podobnie tu: czy nazwa grupy rzeczowej nie powinna raczej trafić do serii/podserii?
Sometimes you eat the bear
and sometimes the bear eats you

Offline Hanna Staszewska

  • Moderator
  • st. kustosz(ka)
  • *****
  • Wiadomości: 1744
Odp: kancelaria austriacka
« Odpowiedź #5 dnia: Sierpień 07, 2007, »

Oczywiście Wojtek ma rację co do roli serii i podserii w inwentarzu.

Punkt 14.2. (cyt.): W przypadku braku oryginalnych skorowidzów zaleca się sporządzanie pomocy
informacyjnych w postaci indeksów osobowych i geograficznych do zespołów akt austriackich
ułożonych według rozmaitych systemów kancelaryjnych. Indeksy sporządza się, gdy istnieją
obiektywne przesłanki, np. priorowanie akt lub w rubryce „uwagi” inwentarza odnotowano
informacje o materiałach o szczególnym znaczeniu.


Zaleca się sporządzanie indeksów osobowych i geograficznych, a zapomniano chyba o przedmiotowych, które wydają się konieczne, szczególnie w kontekście tego, co napisano wcześniej o różnorodnej zawartości jednostek.
Dalsze uwagi o „obiektywnych przesłankach” są dla mnie całkowicie niezrozumiale.




Offline Hanna Staszewska

  • Moderator
  • st. kustosz(ka)
  • *****
  • Wiadomości: 1744
Odp: kancelaria austriacka
« Odpowiedź #6 dnia: Sierpień 17, 2007, »
Układ tekstu projektu wskazówek jest dosyć niejasny i zagmatwany, a tytuły rozdziałów budzą moje szczere zdziwienie :o.
 Proponuję następujące zmiany: część III podzielić na następujące części:
-   Segregacja akt (dotychczasowy punkt 10);
-   Systematyzacja (punkt 11);
-   Brakowanie (punkt 13);
-   Opracowanie archiwalnych pomocy ewidencyjno-informacyjnych (punkt 12 i 14).

Punkty 12 i 14 (oprócz uwag zgłaszanych wcześniej) wymagają przeredagowania, bo w obecnej postaci są mało zrozumiałe.
Należy także dopisać, że inwentaryzację prowadzi się w systemie informatycznym.


Offline Wojciech Woźniak

  • st. kustosz(ka)
  • ******
  • Wiadomości: 1132
Odp: kancelaria austriacka
« Odpowiedź #7 dnia: Sierpień 20, 2007, »
Witam
Zastanawiam się czy zalecenie: 14.1. W przypadku zachowania oryginalnych ksiąg kancelaryjnych, w tym skorowidzów, nie ma potrzeby sporządzania dodatkowych pomocy informacyjnych. jest konieczne. Wszak prędzej czy później dobrze będzie przygotować indeksy w wersji elektronicznej.

Cytat: Hanna Katolik-Staszewska
Należy także dopisać, że inwentaryzację prowadzi się w systemie informatycznym.
Koniecznie!
Sometimes you eat the bear
and sometimes the bear eats you

Offline Hanna Staszewska

  • Moderator
  • st. kustosz(ka)
  • *****
  • Wiadomości: 1744
Odp: kancelaria austriacka
« Odpowiedź #8 dnia: Sierpień 27, 2007, »
Tytuł projektu wydaje mi się dosyć nieszczęśliwy. Może go zmienić na:
Wskazówki metodyczne dotyczące opracowania akt wytworzonych w okresie funkcjonowania kancelarii austriackiej.

Offline Hanna Staszewska

  • Moderator
  • st. kustosz(ka)
  • *****
  • Wiadomości: 1744
Odp: kancelaria austriacka
« Odpowiedź #9 dnia: Wrzesień 10, 2007, »
Należy też dopisać, że wskazówki dotyczą materiałów nieopracowanych.

Offline andrzej klubiński

  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *
  • Wiadomości: 68
Odp: kancelaria austriacka
« Odpowiedź #10 dnia: Wrzesień 11, 2007, »
Witam
Zastanawiam się czy zalecenie: 14.1. W przypadku zachowania oryginalnych ksiąg kancelaryjnych, w tym skorowidzów, nie ma potrzeby sporządzania dodatkowych pomocy informacyjnych. jest konieczne. Wszak prędzej czy później dobrze będzie przygotować indeksy w wersji elektronicznej.

Cytat: Hanna Katolik-Staszewska
Należy także dopisać, że inwentaryzację prowadzi się w systemie informatycznym.
Koniecznie!

Do tego pytania może warto jeszcze raz wrócić zwłaszcza w kontekście budowania Zintegrowanego Systemu Informacji Archiwalnej.

Offline Hanna Staszewska

  • Moderator
  • st. kustosz(ka)
  • *****
  • Wiadomości: 1744
Odp: kancelaria austriacka
« Odpowiedź #11 dnia: Wrzesień 11, 2007, »
Punkt 13.1. (cyt.) Z uwagi na fakt, że zespoły austriackie powstały w okresie XVIII – XX w. mają dużą
wartość historyczną nie należy ich brakować.

Określenie nazbyt zawiłe (co to są zespoły austriackie?). Może prościej:
Nie przewiduje się brakowania.