Autor Wątek: Wskazówki metodyczne dot. zasad opracowania zespołów archiwalnych prokuratur  (Przeczytany 14336 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline andrzej klubiński

  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *
  • Wiadomości: 68
Szanowni Państwo

Na posiedzeniu w dniu 28 kwietnia br. Zespół naukowy ds. dokumentacji wytworzonej przez sądy, prokuratury i notariat zakończył prace nad projektem wskazówek metodycznych dotyczących zasad opracowania zespołów archiwalnych prokuratur, wytworzonych od XIX do XXI wieku, przechowywanych w archiwach państwowych.
Zapraszając do dyskusji nad projektem, który dostępny jest na stronie http://www.archiwa.gov.pl/?CIDA=647, proszę o zgłaszanie uwag do 30 maja br., co umożliwi przekazanie ich Centralnej Komisji Metodycznej.

pozdrawiam
Andrzej Klubiński

Offline Rafał Rufus Magryś

  • Administrator
  • st. kustosz(ka)
  • *****
  • Wiadomości: 1506
  • Płeć: Mężczyzna
Witam,


 Proponuję zmianę "Słownika" Parucha na normę ISO-639. Dzięki temu będzie można w łatwy sposób element ten np. tłumaczyć oraz prezentować EAD. To co będzie widział natomiast archiwista to inna sprawa: w ZoSIA implementujemy ISO dla bazy, formy przymiotnikowe dla archiwisty tj.:

zho (w bazie) chiński (wybiera archiwista z listy),
som (w bazie) somalijski (wybiera archiwista z listy),

pozdrawiam,

P.S. To nie dowcip - takie języki materiałów archiwalnych występują w archiwach w Polsce ;)
Rafał "Rufus" Magryś
...patience is a virtue...

Offline Wojciech Woźniak

  • st. kustosz(ka)
  • ******
  • Wiadomości: 1132
Witam,
oczywiście popieram propozycję Rafała. Mam tylko jedno pytanie: w jaki sposób opisany był język somalijski dotychczas, bo nie mogę znaleźć odpowiedniego skrótu w "Słowniku" Parucha?
Dodatkowe argumenty za normą ISO są jeszcze w wątku Dlaczego archiwiści nie lubią normy ISO 639?
Sometimes you eat the bear
and sometimes the bear eats you

Offline Marcin Hlebionek

  • słuchacz(ka)
  • Wiadomości: 20
Od siebie uzupełniłbym [wykaz literatury, o pozycje starsze, niemniej pomocne:Prokuratura PRL w latach 1950-1960, Warszawa 1960,, szczególnie artykuł autorstwa M. Chigryn, A. Zborowski, Organizacja prokuratury PRL.
warto też chyba pamiętać o pracy H. Zięba-Załucka, Instytucja prokuratury w Polsce, Warszawa 2003 i innych publikacjach autorki.
Przydać też może się, chyba praca Biurowość w prokuraturach wojewódzkich i powiatowych (według stanu na dzień 1 IX 1961r.), załącznik do Biuletynu nr 5-7 (125-127) za1961r., Warszawa 1961.
Pozdrawiam

Offline Wojciech Woźniak

  • st. kustosz(ka)
  • ******
  • Wiadomości: 1132
Witam,
zastanawiam się czy w związku z
Cytuj
16.1.obok oryginalnego zapisu kancelaryjnego należy umieścić uzupełnienia dotyczące określenia czynu zabronionego i miejsce jego popełnienia. Ponadto należy zamieścić nazwy podmiotów oraz nazwiska osób, których sprawa dotyczy.
i
Cytuj
14. Jako uzupełnienie pomocy ewidencyjno-informacyjnych zaleca się opracować indeksy:
a) osobowy,
b) geograficzny,
c) przedmiotowy.
nie powstanie sytuacja, że w przypadku decyzji komisji metodycznej o podjęciu prac nad przygotowaniem indeksów trzeba będzie powtarzać w nich elementy (nazwy podmiotów, nazwiska osób) zawarte już w tytułach?
Sometimes you eat the bear
and sometimes the bear eats you

Grzegorz

  • Gość
zastanawiam się czy w nie powstanie sytuacja, że w przypadku decyzji komisji metodycznej o podjęciu prac nad przygotowaniem indeksów trzeba będzie powtarzać w nich elementy (nazwy podmiotów, nazwiska osób) zawarte już w tytułach?

Powstanie! Wydaje się, że w czasie kiedy powstają bazy, który umożliwiają wyszukiwanie danych w dowolnych polach tworzenie tradycyjnie rozumianych indeksów nieco traci już sens... Jeśli dane można wyszukać w tytule po co indeks?? Oczywiście przy założeniu, że kładziemy nacisk na bazy komputerowe ale tutaj wyższość tego typu rozwiązań jest chyba oczywista??

Offline Hanna Staszewska

  • Moderator
  • st. kustosz(ka)
  • *****
  • Wiadomości: 1744
Jeśli dane można wyszukać w tytule po co indeks??

A jeśli potrzebnych nam danych nie ma w tytule??? ;)
Wtedy przydaje się indeks, tworzony oczywiście wg nowych zasad.
Dotychczas, zgodnie ze sławetną instrukcją z 1974 r. należało sporządzać indeksy do inwentarzy archiwalnych, czyli do tytułów j.a. W sytuacji, gdy istniały tylko tradycyjne inwentarze, miało to oczywiście sens, obecnie chodzi o to, aby indeksy zawierały informacje poniżej tytułu j.a., czyli odnoszące się bezpośrednio do zawartości jednostki.

Grzegorz

  • Gość
Wskazówki metodyczne (fragment):
16. Podczas formułowania tytułów jednostek archiwalnych należy kierować się
następującymi zasadami:
16.1.obok oryginalnego zapisu kancelaryjnego należy umieścić uzupełnienia dotyczące
określenia czynu zabronionego i miejsce jego popełnienia. Ponadto należy zamieścić
nazwy podmiotów oraz nazwiska osób, których sprawa dotyczy.


dyskusja chyba dotyczy takiej sytuacji?? skoro jest w tytule to po co indeks? Jeśli nie ma (dane w treści) to fakt, indeks się przydać może. Chodzi tylko by nie powielać danych w nieskończoność...

Offline Hanna Staszewska

  • Moderator
  • st. kustosz(ka)
  • *****
  • Wiadomości: 1744
Jeśli nie ma (dane w treści) to fakt, indeks się przydać może. Chodzi tylko by nie powielać danych w nieskończoność...

Właśnie o to chodzi...