Narodowe Archiwum Cyfrowe > Projekty w NAC

Projekt programu do masowej obróbki plików graficznych - program do instalacji

(1/7) > >>

Rafał Rufus Magryś:
Witajcie,

 Zgodnie z zapowiedzią (po sugestii forumowiczów) rozbijania informacji na projekty chciałbym opisać pierwszy pomysł na program który jest potrzebny dla NAC ale jednocześnie przyda się wszystkim zainteresowanym masową obróbką plików o dużych rozmiarach. System ma umożliwić przetwarzanie plików graficznych w celu ich udostępniania na stronach www archiwów. Ważną sprawą jest wprowadzanie znaku wodnego aby archiwalia nie były wykorzystywane w celach komercyjnych (za czym powinna stać odpowiednia opłata - przeznaczna m.in na kolejne projekty digitalizacji).

Potrzeba: Program do masowej konwersji plików graficznych w wersji do instalacji lokalnej,

Wymóg: opensource na wszystkie platformy (winda, linux, mac os), optymalizacja w celu osiągnięcia największej prędkości przetwarzania plików,

Zakładane funkcjonalności:

-wsadowa obróbka plików graficznych ("n" plików w kolejce),
-obróbka dużych plików tiff wielkości 400 mb to nic szczególnego (średnie pliki 50-60 mb tiff),
-format wyściowy: tiff,
-docelowy: jpeg, png, mniejszy tiff etc.
-możliwość dodawania znaku wodnego (ważne dla dystrybucji plików przez archiwa),
-zmiana rozmiaru plików,
-zmiana rodzielczości,
-zmiana kontrastu/jasności,

Pomysł na realizację:

Wydaje mi się, że realizację można oprzeć o imagemagick (dostępny na wymienione wyżej platformy). To pozwoli wykorzystać ten ogromny kombajn do naszych celów i pisać tylko samo gui - co zwiększy prędkość implementacji (po potrzeba jest duża). Za imagemagick przemawia też dobrze udokumentowane API.
Ewentualnie do projektu można też włączyć rozwój opendju (format djvu) a więc projekt mógłby korzystać z dwóch silników i generować pliki również w DjVu (ważne dla bibliotek).
Realizacja mogłaby nastąpić np. w gtk2 - (gotowe komponenty) ale się nie upieram i liczę na opinię.
Przy okazji tego małego projektu mam nadzieję, że okrzepną metody komunikacji ze środowiskiem "openowym", pojawią się też osoby zainteresowane ściślejszą współpracą. W stosunkowo prosty sposób będzie można uzyskać produkt jaki można będzie wskazać jako pierwszy udany efekt kooperacji archiwistów i open source.


Pozdrawiam,

Rafał

piotrpsz:
Odpowiedz z propozycja w drodze (email);

pozdrawiam :)
piotr

piotrpsz:

--- Cytat: piotrpsz w Wrzesień 12, 2007, ---Odpowiedz z propozycja w drodze (email);

--- Koniec cytatu ---

Niedoszlo :) wiec zamieszce tutaj.

Wiec tak. Moge napisac ten program. Proponuje jednak biblioteke Qt.
Wynika to z tego, ze jest przenosna, szybka i w pelni obiektowa (co nie
dotyczy gtk, jesli nie chce sie uzywac wraperow).

Napisanie programu GUI nie jest zadnym problemem.
Jestem specjalista od szybkosci :)
(Beesoft Commander zdobyl zwolennikow wlasnie za szybkosc, no i zawodowo
zajmuje sie systemami czasu rzeczywistego.)

Rozumiem ze imagemagic bylby wywolywany wsadowo do wykonania zadania.
Nie znam imagemagic'a. Ale chyba by mnie ktos w tym wsparl.
Tylko uwaga: kazde wywolanie zewnetrznego programu to kupa czasu.
Chyba docelowo jednak trzeba by miec wlasne biblioteki. Jesli ma byc
szybko.

pozdrawiam
piotr

Jan Szczygieł:
Moim zdaniem zagonienie jakiegokolwiek kombajnu spowoduje że taki soft będzie bardzo zasobo żerny. Są to bardzo proste operacje na plikach i dlatego moim zdaniem jedynym sensownym rozwiązaniem aby takie oprogramowanie pracowało szybko i niezawodnie oraz miało suport (bo konieczne będą zmiany) jest zlecenie napisania takiego softu profesjonalistom, którzy kodują na poziomie np. C++.

piotrpsz:

--- Cytuj ---Rozumiem ze imagemagic bylby wywolywany wsadowo do wykonania zadania.
Nie znam imagemagic'a. Ale chyba by mnie ktos w tym wsparl.
Tylko uwaga: kazde wywolanie zewnetrznego programu to kupa czasu.
Chyba docelowo jednak trzeba by miec wlasne biblioteki. Jesli ma byc
szybko.

--- Koniec cytatu ---

Wlasnie wszedlem na strone ImageMagic i sie okazalo ze jest gotowana biblioteka Magick++.
Czyli wszystko co trzeba jest :)

piotr

Nawigacja

[0] Indeks wiadomości

[#] Następna strona

Idź do wersji pełnej