Autor Wątek: IZA 5.0  (Przeczytany 46642 razy)

0 użytkowników i 3 Gości przegląda ten wątek.

Anonymous

  • Gość
IZA 5.0
« Odpowiedź #15 dnia: Styczeń 12, 2005, »
Kilka uwag nt. bazy danych IZA 5.0 jak wypełniający (porównanie wersji wcześniejszej z testowaną)
   Ponieważ bazę danych używam głównie do opracowywania zespołów więc przedstawię swój punkt widzenia co akceptuję a co powiedzmy dla mnie jest nieistotne zwłaszcza, iż plany pracy na każdy rok mam napięte. Nie mam czasu na dość szczegółowe wypełnianie indeksów aż do poziomu strony(a jednostka musi być spaginowana). Dodatkowym utrudnieniemjest to że nie ma wytycznych jak je wypełniać, jakie słowa stosować, w liczbie mnogiej czy pojedyńczej (np. konferencje czy konferencja, prezydium czy prezydia, kontrole czy kontrola, albo np. czy wystarczy rada narodowa, czy bardziej szczegółowo np.; gminna rada narodowa, gromadzka rada narodowa, itd., )
Co do uwag:
- proponuję bardziej wyraziste przyciski
- nazwa zespołu na pierwszej stronie bazy - przydały by się trochę większe litery
- brak zabezpieczenia przed nanoszeniem zmian po zatwierdzeniu zespołu (tak jak w wersji 4.0.) z tym iż nawet wtedy można było dokonać zmiany nazwy zespołu mimo, iż zespół był oznaczony jako zabezpieczony (czyli zatwierdzony przez komisję)
- zakładka I:
a) pola dat nie są przejrzyste, nie wiadomo które dotyczy priory a które posteriory, może warto się zastanowić o wprowadzeniu dodatkowych pól, w przypadku gdy obie daty jednostki są posteriorą (problem ten był poruszany na IFARze) podobnie z jednostkami które nie mają dat, później ich nie ma w internetowej bazie danych (również poruszany)
b) mało miejsca na uwagi
c) dobry pomysł z wprowadzaniem nazw serii i podserii w tej samej zakładce co dane jednostki
d) przydał by się 3 poziom podserii (im bardziej skomplikowany wydział tym więcej wpisywania podserii), mnie satysfakcjonował następujący układ np.:
Seria: A. Wydział Organizacyjno –Prawny
Podseria: 01 Powiatowa Rada Narodowa
„3 poziom”:
- Protokoły posiedzeń
- Rejestr uchwał
- Realizacja uchwał

Przydało by się to gdyż w poprzedniej bazie nie było możliwości ustawienia do wydruku mieszanego sortowania (jeśli w inwentarzu było ustawione sortowanie wg dat, a trafiały się akta które powinny być ułożone alfabetycznie, to należało dla każdej jednostki wprowadzić osobną podserię- dla 2-3 to nie jest problem, ale dla 50?)
e) szkoda, że indeksy przeniesiono do II zakładki, dla mnie nie jest to wygodne – po prostu nie wprowadza się ich z marszu (co prawda pomaga tutaj skrót Alt+Tab w przejściu do następnej zakładki)

Co z przenoszeniem danych z poprzednich wersji? Nadal trzeba robić to ręcznie przez Excel, co przy kilkunastu tysiącach jest bardzo pracochłonne.
A że podobno twórcy Izy nie powiedzieli ostatniego słowa w dalszym scalaniu z nią innych baz to za jakiś czas spotkamy się z takim samym problemem.
To tyle. Pozdrawiam.

Tomek

  • Gość
IZA 5.0
« Odpowiedź #16 dnia: Styczeń 13, 2005, »
Witam. W zasadzie zgadzam się ze wszystkimi wnioskami forowiczów. Ze swej strony chciałem zaproponować jedną uwagę, aby sygnatury od 1-9 zapisywać jako: 01, 02,...,09. Wystarczy zajrzeć na internetową stronę IZY, i już wiadomo dlaczego.
A tak na marginesie, im więcej pól do wypełniania tym program mniej przejrzysty. I czy faktycznie będzie nacisk odgórny na ich pełne -wypełnianie. Pozdrawiam.

Gość

  • Gość
UWAGI DO BAZY DANYCH IZA 5.0
« Odpowiedź #17 dnia: Styczeń 17, 2005, »
UWAGI DO BAZY DANYCH IZA 5.0
KTÓRYCH NIE ZNALEZIONO NA
INTERNETOWY FORUM ARCHIWALNYM
POŚWIĘCONYM NOWEJ WERSJI BAZY DANYCH


INWENTARZE / WPROWADZANIE DANYCH:

1.   po wejściu w inwentarz kolejne rekordy są ustawiane w kolejności wpisywania, przydała by się możliwość zmiany na kolejność sygnatur (ew. ustawić w ten sposób sortowanie od początku)

2.   pole sygnatura ma typ liczba całkowita, co ogranicza możliwość nadania sygnatury do 32767 (o ile dobrze pamiętam) – lepiej by było zmienić typ pola sygnatura na liczbę cał-kowitą długą (ograniczenie istnieje nadal – do 2147483647, działa poprawnie, trzeba tylko chwilowo wyłączyć w bazie danych relacje między tabelami by zmienić typ pola)

3.   pole sygnatura miało mieć możliwość wpisywania liter a, b, c..., by uniknąć przesygno-wywania całych zespołów ze względu na dodane jednostki – typ pola liczba całkowita czy liczba całkowita długa – wyklucza taką możliwość

4.   po dwukrotnym kliknięciu na pole seria – otwiera się okno do wpisywania serii i podserii, logiczne by było, aby po kliknięciu na pole: seria – dodawać serie, podseria – podserie w określonej powyżej serii

5.   po dwukrotnym kliknięciu na pole tytuł otwierają się pola – tytuł tłumaczony, treść na górnym pasku formularza natomiast jest opis tytuł tłumaczony oraz zawartość

6.   opis zewnętrzny jednostki – należy zdecydowanie rozszerzyć listę (teczka, poszyt w tecz-ce wiązanej, pudło itp., ew. powinna być możliwość dopisywania do listy)

7.   skoro na formularzu edytor dla dokumentacji aktowej jest uwzględniona pozycja dygitali-zacja – to przydała by się także rubryka na sygnatury nośników elektronicznych, poza tym należy rozpatrzyć ewentualne poszerzenie bazy o pole na informację o mikrofilmie i jego sygnaturze (ewentualnie także dodatkowe informacje o innych nośnikach)

8.   pole uwagi mieści tylko 255 znaków – nieco za mało, tym bardziej, że zapewne w 95% wypadków wielkość ta wystarcza do wpisania całego tytułu, natomiast zdecydowanie nie wystarcza ona na zamieszczenie wszystkich uwag, poza tym wpisywanie uwag w polu o wysokości jednego wiersza utrudnia ogarnięcie całości wpisywanego tekstu

9.   w zakładce indeksy wprowadza się numery stron, które później nie pojawiają się na wy-druku, ponadto nie można dla tego samego nazwiska podać kilku nr stron w tej samej jed-nostce (chyba, że w tym samym polu, po przecinku)

10.   na formularzu edytor dla dokumentacji kartograficznej w opisie jednostki pole format jednostki archiwalnej jest pierwsze, w opisach dok. aktowej i technicznej znajduje się na końcu części opisu j. a. – może by być konsekwentnym i umieścić pola w podobnej kolej-ności

11.   w zakładce indeksy dla dokumentacji kartograficznej przewidziano niepotrzebnie poda-wanie numerów stron

12.   w przypadku opisu dokumentacji kartograficznej w porównaniu z bazą MAPY brak m. in.: rozróżnienia daty opracowania/wydania i daty opracowania na podstawie którego przygotowano wydanie, informacji o układzie współrzędnych, statusu rękopisu, opisu sekcji dla map wieloarkuszowych (potrzebnego ze względów skarbowych), nie ma roz-różnienia między autorem i wykonawcą, bloku z informacjami o afiliacji mapy

WYDRUKI:

13.   wydruk inwentarza książkowego – tytuł (nie są drukowane pełne tytuły jednostek przy wstawieniu dłuższego tekstu) oraz uwagi (na wydruku mieści się tylko jedna linijka – trzeba ręcznie włączyć opcję powiększania pola)

14.   w przypadku opisu jednostki archiwalnej i sygnatury dawne informacje oddzielone są przecinkami, w przypadku braku której z nich między przecinkami pozostaje puste pole

15.   na wydruku do pola sygnatury dawne przypisany jest zarówno znak teczki jak i sygnatura dawna, właściwsze wydaje się być wyodrębnienie znaku teczki do oddzielnego pola na wydruku, ew. pozostawienie tylko sygnatury dawnej

16.   wydruk serii/podserii – można by się pokusić o umieszczanie dodatkowo zakresu sygnatur od – do

17.   wydruk inwentarza skarbowego – drukuje wspólny inwentarz skarbowy dla dokumentacji aktowej, technicznej i kartograficznej w kolejności sygnatur z pełnymi tytułami jednostek; podczas gdy wydruki inwentarzy książkowych dla każdego rodzaju dokumentacji nie są połączone, ponadto nie są drukowane pełne tytuły jednostek

18.   na wydrukach indeksów podawane są tylko sygnatury jednostek archiwalnych, natomiast brak jest nr stron, które wprowadza się w zakładce indeksy

19.   wydruki indeksów posiadają dziwną formę graficzną – są przesunięte w stronę osi strony

20.   odsyłacz do wykaz obiektów ma na winiecie wydruków nazwę wykaz: rysunków, map itp.

21.   przepisy dotyczące opracowania materiałów kartograficznych przewidują obowiązkowe sporządzenie wydruku skorowidza wykonawców, którego w bazie nie uwzględniono

22.   nie uwzględniono możliwości drukowania oddzielnie stron parzystych i nieparzystych


UWAGI OGÓLNE:

23.   inwentarze dokumentacji technicznej i kartograficznej – powinny być kontynuacją baz KITA i MAPY – z opcją przeniesienia wcześniej wprowadzonych danych danych

24.   może zamiast wprowadzać system importowania danych z poprzedniej/poprzednich baz IZA – koledzy napisaliby zewnętrzne makro dodające odpowiednie kolumny i relacje w plikach daneiza.mdb, ew. eksportujące tabele z IZY 3.0 do pliku i dodające odpowiednie kolumny i relacje

25.   brak instrukcji obsługi – niektóre operacje nie są całkowicie jasne (np. dwukrotne kliknię-cie na seria – by móc wprowadzać serie i podserie akt)

Offline Anna Laszuk

  • Moderator
  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *****
  • Wiadomości: 161
IZA 5.0
« Odpowiedź #18 dnia: Styczeń 17, 2005, »
Zmobilizowana przez Rufusa, który dzielnie i czujnie pełni obowiązki administratora forum (dzięki!),  postaram się nawiązać do niektórych przynajmniej wątpliwości poruszanych w dyskusji. Nie wszystkie wątki poruszam, gdyż analizujemy w COIA uwagi przesłane różnymi drogami i znajdą one wyraz, mam nadzieję, w ostatecznej wersji IZA 5.0.

Uwagi wstępne:
– baza testowa jest przygotowana w jednej wersji Accessa 2000, ale po zatwierdzeniu ostatecznej postaci, będzie dostępna w różnych wersjach Accessa.
- przewidziane jest też przygotowanie wówczas „mutacji” bazy danych, zawierającej pole tekstowe „sygnatura”, do wpisywania 11a, 11b itp.
- korzystanie z tej bazy testowej utrudnia brak instrukcji, ale do wersji końcowej będzie ona dołączona, co wyjaśni z pewnością sporo wątpliwości
- opis jednostki podzielono na kilka zakładek, aby nie wciskać wszystkiego na jednym ekranie – rzadko kto ma monitor 17-calowy lub większy.
- konkretne uwagi techniczne będą uwzględnione przy dopracowywaniu bazy danych

I inne:
1. Nadawanie każdemu wydziałowi (serii) zespołu numeru w polu „cd numeru” było rozważane kilkakrotnie, ale nie zostało na razie zaakceptowane. W bazie IZA 5.0 każdej serii nadawany jest numer kolejny w obrębie zespołu.
2. Nie przewiduje się wprowadzenia trzeciego poziomu podziału w zespole – poza serią i podserią.
3. Pole na nazwę zespołu ma 255 znaków – analogicznie do bazy danych SEZAM, będącej podstawą ewidencji zasobu archiwum.
4. Długość pola „Uwagi” może być zwiększona.
5. IZA 5.0 nie zawiera wydruku strony tytułowej inwentarza, gdyż Access nie służy do edytowania tekstów, a do prostego ujednoliconego raportu były różne zastrzeżenia użytkowników, których nie sposób uwzględnić w jednym raporcie.
6. Rozróżnianie dat priorów i posteriorów następuje po spojrzeniu na pole tekstowe „daty”, a jeśli tych dat nie ma, wpisujemy w tym polu „b.d.”
Dodatkowe pola na priora i posteriora można dodać do tabeli, ale trzeba je także wyróżnić w formularzu wprowadzania danych. – podzielić ciągi chronologiczne na trzy grupy – priora, daty właściwe i posteriora. Rozwiązanie to było w 1 wersji bazy SEZAM, ale później od tego odstąpiono. Czy należy wrócić? Nie było takich głosów, a daty krańcowe zespołów są w archiwach pomyślnie określane...
7. Import danych z poprzednich wersji bazy IZA i z innych baz będzie dodany w drugiej kolejności – jak ustalony zostanie ostateczny jej kształt.
8. Nowe dodane pola – nie wszystkie muszą być wypełniane, a ta baza jest już dostosowana do nowych projektów przepisów: o sporządzaniu inwentarzy książkowych i o standaryzacji baz danych z uwzględnieniem elementów opisu zawartych w standardzie ISAD (G). Jednak wszystkie pola należy rozplanować w wydruku, dlatego przy braku danych pozostają puste miejsca z przecinkami – każdy jednak może sam przemodelować raport zgodnie z własnymi potrzebami.
9. Wydruk inwentarza skarbowego wspólnego jest możliwy, dlatego że wspólne są w nim, nieliczne zresztą, elementy opisu. Pełne inwentarze są bogatsze i nie da się „wcisnąć” ich w jeden raport.
10. Nie uwzględniono drukowania osobnego stron parzystych i nieparzystych, ponieważ wszystkie strony mają obecnie ten sam wygląd i nie stanowią dopełnienia.
11. Wyszukiwarka jest faktycznie prosta – obsługuje podstawowe potrzeby wyszukiwania informacji. Można dodać z góry inne rodzaje zapytań, ale można też korzystać z gotowych narzędzi Accessa i za każdym razem budować własne zapytania, zależne od aktualnych potrzeb. Z tą myślą przygotowywane są bazy dla archiwów – swobodny dostęp do danych i brak kompilacji.
12. Dlaczego nadal Access? Także dlatego, że każdy może korzystać z jego funkcji i dowolnie operować danymi, nie znając żadnego języka programowania. A zespół ludzi do zrobienia programu dedykowanego można zebrać, tylko na razie:
- kto określi, jak ten program ma wyglądać, żeby odpowiadał wszystkim przepisom, funkcjom i każdemu użytkownikowi (przymiarki założeń są na razie tworzone)?
- kto zapłaci temu zespołowi i osobom testującym, wdrażającym go i uczącym archiwistów posługiwania się nim (czynione są próby uzyskania dotacji na tego typu szersze działania)?
13. Język akt można wybrać z listy, ale nie sposób umieścić na liście wszystkie kombinacje języków, więc można w tym polu dopisywać je samodzielnie, zgodnie z potrzebami konkretnego zespołu.
14. Podformularze wprowadzania danych o seriach i podseriach otwieramy dwukrotnym kliknięciem na pole „Seria”, a następnie na przyciski przy tytule serii.
15. Sygnatury 01, 02, 03, a może 0001, 0002, 0012 itp.? Chyba nie...

I bardzo dziękuję wszystkim dyskutantom - zarówno twórczym recenzentom, jak i malkontentom. Niestety, na razie Access i pojedyncze bazy danych, dbajmy jednak o spójność gromadzonych informacji.

Offline Wojciech Woźniak

  • st. kustosz(ka)
  • ******
  • Wiadomości: 1132
IZA 5.0
« Odpowiedź #19 dnia: Wrzesień 05, 2005, »
Witam
W związku z pojawieniem się w archiwach nowej wersji IZY proponuję wrócic do dyskusji nad bazą IZA 5,0. Nurtuje mnie otóż pewna kwestia: dlaczego sposób sortowania raportu inwentarza ma postać nastepującą: seria, podseria, sygnatura. To przecież oznacza konieczność takiego sygnowania jednostek, aby odpowiadały zamierzeniu opracowujacego. Czy więc porzucamy ideę sygnatury skaczącej? Czy nie bardziej zasadne byłoby porządkowanie wydruku w następujący sposób: seria, podseria, daty, tytuł? Przy takim rozwiązaniu nie będzie problemu z sygnaturami i nie trzeba będzie dodawać zer przed sygnaturą, co wydaje się zabiegiem trochę karkołomnym  :P
Sometimes you eat the bear
and sometimes the bear eats you

Offline Anna Laszuk

  • Moderator
  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *****
  • Wiadomości: 161
IZA 5.0
« Odpowiedź #20 dnia: Wrzesień 05, 2005, »
Witam po wakacjach,
przesłana do archiwów baza danych IZA, obecnie już 5.01,  powinna być użytkowana podobnie jak inne zestandaryzowane bazy danych.
Oznacza to, że nie należy dokonywać zmian w jej strukturze (pliki IZADANE-L.mdb i IZADANE-T.mdb; analogicznie sezadane.mdb, pradane.mdb itd.), aby zachować spójność danych, szczególnie istotną przy ich wymianie i scalaniu.
Aplikacje (IZA.mdb, IZA-T.mdb, a także sezam.mdb itd.) mogą być modyfikowane w zależności od potrzeb i upodobań - zmiana koloru tła w formularzach, kształtu pól do wprowadzania danych, kwerendy potrzebne do wyszukiwania danych, raporty do wydruku wyników wyszukiwania itp. Proponowany w przesyłanych aplikacjach zestaw narzędzi do wprowadzania, modyfikowania i wyszukiwania danych jest minimalny, umożliwiający spełnienie podstawowych, przewidzianych przepisami, jednakowych u wszystkich funkcji. Autorzy baz danych nie są w stanie przewidzieć wszelkich potrzeb, dlatego zestandaryzowane bazy nie są zabezpieczane ani kompilowane, przesyłane są z dostępnym kodem źródłowym, co umożliwia "twórcze" podejście do ich użytkowania. Jeśli użytkownicy uznają, że korzystniej jest w ich przypadku sortować opisy jednostek archiwalnych w inwentarzu według dat, mogą zmienić projekt raportu. W tym wypadku sortowć należałoby wg pola ROKP w tabeli DATA, gdyż priora w nawiasach, daty dzienne, miesięczne lub przybliżone w polu DATY w tabeli INWENTARZ mogą zaburzyć układ opisów.

Offline Wojciech Woźniak

  • st. kustosz(ka)
  • ******
  • Wiadomości: 1132
IZA 5.0
« Odpowiedź #21 dnia: Wrzesień 06, 2005, »
Witam
Dziękuję za wyjaśnienie. Dowolność, o której pisze Pani Anna Laszuk rzeczywiście może być zaletą i dotychczas była stosowana także w Opolu. Przepisywane inwentarze były sortowane według sygnatury, zaś nowe - najczęściej według dat i tytułów. Utrudnieniem było tylko przechowywanie gdzieś informacji o tym, które inwentarze jak nalezy sortować ;). Nic więc tu się nie zmiania w związku z nową IZĄ. Pozostaje tylko kwestia owych zer przed sygnaturami alfanumerycznymi. Jeśłi zdecydujemy się na ich dopisywanie to przeciez trzeba będzie i tak zespół przesygnować, a przeciez wprowadzenie aygnatur alfanumerycznych miało własnie temu zapobiec.
Sometimes you eat the bear
and sometimes the bear eats you

Offline Anna Laszuk

  • Moderator
  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *****
  • Wiadomości: 161
IZA 5.0
« Odpowiedź #22 dnia: Wrzesień 06, 2005, »
Nie, nie przesygnować! W piśmie z dnia 26 sierpnia, przesyłającym bazę IZA, 5.01 pisaliśmy:
"W przypadku występowania sygnatur złożonych z kolejnych liczb, czasem uzupełnionych o litery a, b, c (tzw. sygnatury piętrowe), proponujemy rozważyć możliwość wpisywania do bazy danych IZA sygnatur poprzedzonych zerami"
zera "techniczne" wpisujemy więc tylko do bazy - pozostałe znaki "faktyczne" składające się na sygnaturę - także na okładkę jednostki archiwalnej.
Miałam nadzieję, że tak to będzie zrozumiane...

Offline Wojciech Woźniak

  • st. kustosz(ka)
  • ******
  • Wiadomości: 1132
IZA 5.0
« Odpowiedź #23 dnia: Wrzesień 08, 2005, »
Witam
Ponownie dziękuję za szybka i jasną odpowiedź :D Na tym pozowole sobie zakończyć "czepianie się" nowej IZY. Pewnie pojawią się jeszcze wątpliwości, gdy zaczniemy ją stosować w archiwum.
Może jeszcz tylko kwestia natury bardziej ogólnej: dręczy mnie taka otoz kwestia: jak się ma IZA do normy ISAD(G)? Słyszałem opinię, że ta baza nie jest realizacją normy, choć sam skłonny byłbym dostrzegać w niej elementy opisu wielopoziomowego...
Sometimes you eat the bear
and sometimes the bear eats you

Offline Anna Laszuk

  • Moderator
  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *****
  • Wiadomości: 161
IZA 5.0
« Odpowiedź #24 dnia: Wrzesień 08, 2005, »
Witam i dziękuję za "czepianie się" na tym Forum.
Dyskusja nad bazą IZA trwa, zajmować się nią ma zespół "Informatyka i Archiwa". Na razie pojedyncze uwagi napływają do COIA, a pod koniec roku pewnie poprosimy o przesłanie uwag wszystkie archiwa.
Drugi wątek - ISAD (G). Jest to międzynarodowy standard opisu przygotowany na podstawie doświadczeń metodyk archiwalnych wielu krajów. Archiwa krajowe opracowują pomoce archiwalne w oparciu o własne przepisy. W polskich archiwach narzędziem do przygotowania inwentarza może być baza IZA, opracowana zgodnie z przepisami przygotowanymi przez Centralną Komisję Metodyczną.  Zawiera ona wiele elementów opisu przewidzianych w standardzie ISAD, o które wzbogacono także przepisy polskie. I mimo że wspomina się w niej i zespół, i serie, i podserie, i dokumenty, służy do pełnego opisu na poziomie jednostki archiwalnej. Opis na poziomie zespołu zawiera baza SEZAM, na poziomie dokumentu - SCRINIUM oraz wiele tworzonych lokalnie baz danych.

Offline Henryk Niestrój

  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *
  • Wiadomości: 196
  • Płeć: Mężczyzna
    • Arcaion
Czy istnieje ISAD(G)?
« Odpowiedź #25 dnia: Wrzesień 08, 2005, »
Przyłączam się do głosu kolegi W. Woźniaka: wydaje się nam oczywistym, że bazy SEZAM, IZA... spełniają (przynajmniej częściowo) normy ISAD(G), który nie jest przecież niczym tajemniczym ani skomplikowanym. Jednakże, jak się niedawno przekonałem, nie dla wszystkich jest to takie oczywiste. Może należałoby wyraźnie mówić i pisać, że nasze polskie bazy w swej konstrukcji nie odbiegają o międzynarodowych standardów opisu oraz, że standardy te nie są abstrakcyjnymi pojęciami, które powinny miec miejsce li tylko w dyskusjach akademickich. Słusznie zresztą zauważyła p. Laszuk, że elementy ISAD(G) występują - na różnym poziomie - w kilku naszych bazach.
Quieta non movere
http://arcaion.pl

Offline Anna Laszuk

  • Moderator
  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *****
  • Wiadomości: 161
IZA 5.0
« Odpowiedź #26 dnia: Wrzesień 08, 2005, »
Wyraźnie jest to napisane w decyzji Nr 4 Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych z dnia  1 lutego 2005 r. w sprawie struktury i zawartości komputerowych baz danych tworzonych i użytkowanych w archiwach państwowych. Załącznik do decyzji określa, jakie elementy opisu - z odwołaniem do elementów ISAD (G) - powinny być zawarte w bazach danych opisujących zasób na różnych poziomach.  Do wymagań tych dostosowywane są stopniowo również zestandaryzowane bazy danych.
Przetłumaczona już jest na jęz. polski II wersja ISAD (G), dostępna w Naukowym Portalu Archiwalnym www.archiwa.net i przygotowywana do druku. Podobnie jest ze standardem ISAAR CPF, który na razie nie jest wprowadzany do polskich przepisów archiwalnych.

Offline Andrzej Choniawko

  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *
  • Wiadomości: 182
IZA 5.0
« Odpowiedź #27 dnia: Wrzesień 13, 2005, »
Cytat: "Anna Laszuk"
Nie, nie przesygnować! W piśmie z dnia 26 sierpnia, przesyłającym bazę IZA, 5.01 pisaliśmy:
"W przypadku występowania sygnatur złożonych z kolejnych liczb, czasem uzupełnionych o litery a, b, c (tzw. sygnatury piętrowe), proponujemy rozważyć możliwość wpisywania do bazy danych IZA sygnatur poprzedzonych zerami"
zera "techniczne" wpisujemy więc tylko do bazy - pozostałe znaki "faktyczne" składające się na sygnaturę - także na okładkę jednostki archiwalnej.

Z tymi zerami to jest trochę inaczej. W przypadku sygnatur wielopiętrowych aby uzyskać pożądaną kolejność układu skarbowego nie wystarczy "poprzedzanie", lecz wykonanie zabiegów bardziej skomplikowanych. Przećwiczyliśmy w Poznaniu ten wariant w odniesieniu do kilku tysięcy rekordów. Czas jaki to zajęło okazał się co najmniej taki sam jeśli nie większy, niż przesygnowanie od 1 do n odpowiednich jednostek i uzyskanie klarownie czystej przejrzystości ewidencyjnej poddanych tego rodzaju zabiegom  zespołów. Ale jak widać wołanie o przejrzystość ewidencyjną i wiążącą się z tym efektywność prac archiwalnych (por. wątek "Za sygnaturę tekstową Nobel czy AntyNobel") obchodzi odpowiednie gremia decyzyjne archiwistyki polskiej w stopniu dość umiarkowanym. Mimo oczywistych osiągnięć (sygnatura skacząca) ciągle jeszcze jesteśmy świadkami wtłaczania na gruncie archiwistyki polskiej techniki archiwalnej w koleiny po wozach drabiniastych tradycyjnej metodyki.

Anonymous

  • Gość
IZA 5.0
« Odpowiedź #28 dnia: Wrzesień 13, 2005, »
Teksty z forum:
Cytuj
strony chciałem zaproponować jedną uwagę, aby sygnatury od 1-9 zapisywać jako: 01, 02,...,09. Wystarczy zajrzeć na internetową stronę IZY, i już wiadomo dlaczego.


odp.
Cytuj
15. Sygnatury 01, 02, 03, a może 0001, 0002, 0012 itp.? Chyba nie...


Cytuj
Pozostaje tylko kwestia owych zer przed sygnaturami alfanumerycznymi. Jeśłi zdecydujemy się na ich dopisywanie


Cytuj
proponujemy rozważyć możliwość wpisywania do bazy danych IZA sygnatur poprzedzonych zerami"
zera "techniczne" wpisujemy więc tylko do bazy


podsumowanie; Nie mów hop zanim nie przeskoczysz, i wracamy do punktu wyjścia. Pisząc na temat zer miałem tylko na myśli tzw. "zera techniczne"

UFFF, ale to już nie jest mój problem:

z poważaniem
T.

Offline Krzysztof Kopiński

  • słuchacz(ka)
  • Wiadomości: 2
zmiany w sposobie wprowadzania baz danych
« Odpowiedź #29 dnia: Październik 06, 2005, »
Cytat: "Anna Laszuk"
Witam i dziękuję za "czepianie się" na tym Forum.
Dyskusja nad bazą IZA trwa, zajmować się nią ma zespół "Informatyka i Archiwa". Na razie pojedyncze uwagi napływają do COIA, a pod koniec roku pewnie poprosimy o przesłanie uwag wszystkie archiwa...

...W polskich archiwach narzędziem do przygotowania inwentarza może być baza IZA, opracowana zgodnie z przepisami przygotowanymi przez Centralną Komisję Metodyczną [...]. .


Z dużym zainteresowaniem obserwuję dyskusje toczone na temat bazy danych IZA 5.0-5.1 na IFARZe. Po scaleniu KANAPY z SEZAMEM jest to kolejne duże scalenie baz danych NDAP. Co by tu dużo nie mówić jest to sukces COIA oraz personalnie Pani Anny Laszuk i Marka Kuczyńskiego oraz dużej grupy osób z nimi współpracujących (i proszę mi wierzyć daleki jestem od przypodobania się komukolwiek z tego szacownego grona). Wprowadzenie tej wersji bazy mogło jednak rzeczywiście wywołać znaczny odzew osób, które opracowują zasób archiwalny i na co dzień będą korzystać z bazy danych. Nie można się zresztą dziwić, bo doszło do zasadniczych zmian. Po pierwsze w bazie może być odtąd opracowywana dokumentacja nieaktowa. Pod drugie w stosunku do tego co było w dotychczasowych bazach IZA 4.0, KITA i MAPY doszło do znacznych zmian. Po trzecie pojawiła się IZA-T dla sygnatury tekstowej. Po czwarte najlepiej byłoby, aby w związku z IZĄ 5.1 korzystać już tylko z Accessa 2000 lub XP.
Pewne uwagi napływające do NDAP na temat bazy danych IZA 5.1 (z których częścią miałem przyjemność zapoznać się) są z pewnością uzasadnione, jeszcze inne trzeba będzie pominąć, ale nie to jest ważne. Należy chyba zastanowić się nad sposobem testowania i wprowadzania bazy danych do użytku w archiwach państwowych. Być może należałoby każdorazowo poprosić Komisje Metodyczne w poszczególnych archiwach o opiniowanie lub wyrażanie uwag na temat wprowadzanych do użytku baz danych związanych z opracowywaniem zasobu. Nie wszystkie problemy bowiem jest w stanie rozwiązać zespół „Informatyka i Archiwa” oraz nie wszystko w stanie jest przewidzieć w przygotowywanych przepisach Centralna Komisja Metodyczna. Należałoby chyba również zacieśnić współpracę wspomnianego zespołu z CKM, chociażby w zakresie udostępniania członkom zespołu przepisów, które przygotowała Komisja dla bazy danych IZA, czy w ogóle innych baz danych. Zresztą niewiele jest osób w archiwach państwowych zajmujących się jednocześnie opracowywaniem dokumentacji aktowej i nieaktowej oraz posiadających pewne przygotowanie informatyczne, a taka wiedza w przypadku IZY 5.1. była potrzebna. Mało tego okazuje się, że o niektóre rzeczy trzeba byłoby zapytać pracowników konserwacji materiałów archiwalnych (casus pola typu „do konserwacji”, bo 40% wymaga konserwacji jak wynika z badań Pani Anny Czajki).  
Moje osobiste odczucie jest takie, że archiwiści rozpoczęli testowanie bazy przede wszystkim dopiero w momencie wprowadzenia jej do archiwów państwowych w trakcie bieżącej pracy, a chętnych do wypróbowania bazy zapraszano do tego o wiele wcześniej. Adherując już od tego, czym to było spowodowane (może nawet tym, że baza ze względu na te różne rodzaje dokumentacji jest po prostu trudna), jeszcze raz należy podkreślić konieczność zmian w sposobie wprowadzania baz danych do użytku w archiwach. Byłaby to nawet pewna forma zabezpieczenia dla osób, które wspomnianą bazę danych przygotowywały. Jednocześnie należy spodziewać się, że krytycznych, a czasami i złośliwych uwag na temat bazy danych (patrz niniejsze Forum) byłoby o wiele mniej.