Ustawa jest w Senacie, numer druku 330, postęp prac można obserwować pod adresem
https://www.senat.gov.pl/prace/proces-legislacyjny-w-senacie/ustawy-uchwalone-przez-sejm/ustawy-uchwalone-przez-sejm/ustawa,1080.htmlPowstał również Senacki projekt nowelizacji ustawy o Sądzie Najwyższym, który w swej treści obejmuje tylko i wyłącznie wydłużenie z lat 3 do lat 5 okresu na wniesienie skargi nadzwyczajnej, numer druku 951 dostępny pod adresem
https://www.sejm.gov.pl/Sejm9.nsf/druk.xsp?nr=951Warto zaznajomić się dokładniej z uzasadnieniem albowiem zawiera ono Ocenę skutków regulacji, w której to znajdziemy dane na temat rzeczonych skarg nadzwyczajnych - ile wpłynęło, do kogo, ile skierowana do SN, ile rozpatrzono etc.
Niestety, podobnie jak w ustawie sejmowej, znajdziemy tutaj informację, iż zmiana ustawy nie wpłynie na wydatki budżetu państwa (zna ktoś firmę rozdającą regały za darmo?
).
Z ustawy sejmowej dowiadujemy się nadto, iż zmiana artykułu 115 ustawy o SN wchodzi w życie dnia następnego. Nawet jeśli cały proces nie zakończy się do dnia trzeciego kwietnia to i tak nic to, z punktu widzenia archiwistów, nie zmienia, albowiem w grudniu 2019 znowelizowano rozporządzenie z 2004 roku (Dz.U. 2019 poz. 2396) poprzez dodanie § 33a, który wydłuża okres przechowywania akt spraw zakończonych prawomocnie po dniu 17 października 1997 r. do dnia 03.07.2021, a do tego czasu to już na pewno się "uwiną".
Zatem problem braku miejsca będzie narastał. Pozostaje tylko pomarzyć o sytuacji, w której ma się odpowiednią rezerwę magazynową, wtedy zamiast brakowania akt można by się zająć szeregiem innych pożytecznych czynności, może nawet starczyłoby czasu na tak przez wszystkich "ukochane" skontra zasobu
Zatem w tym roku czeka mnie dokupienie regałów do magazynu ulokowanego poza siedzibą Sądu, oczywiście najpierw muszę p. Dyrektorowi wytłumaczyć czemu w planach na inwestycje na ten rok zapotrzebowania na regały nie zgłaszałem...
W innym Sądzie planują na potrzeby archiwum przeznaczyć dodatkowe pomieszczenia, oczywiście znajdujące się w piwnicy, bo nigdzie indziej miejsca nie ma. Jeszcze inny Sąd z tego co słyszałem - chce zająć część archiwum ksiąg wieczystych, bo tam akurat jeszcze mają trochę miejsca.
Generalnie do 2023 włącznie dalsze życie w chaosie i "dopychanie akt kolanem" w każde 0,10mb wolnej półki
Tyle dobrego, iż miałem w planie zacząć główne przygotowywania do brakowania akt w kwietniu tak, aby w okresie kwiecień-lipiec zajmować się tylko tym. Dotychczas tylko w wolnym czasie zajmowałem się OCRowaniem starych spisów lub spisywaniem akt, tam gdzie OCR nie miał szansy zadziałać lub spisy były takiej jakości, iż bardziej się opłacało je zrobić od nowa.
Pozostaje życzyć wszystkich pracownikom AZ w Sądach cierpliwości, jakoś tak sądzę, iż się przyda, skoro będą z jednej strony zasypywani przez Wydziały/Oddziały pytaniami "a kiedy można przekazać akta", a z drugiej będą musieli tłumaczyć kierownictwu czemu znowu są potrzebne dodatkowe pomieszczenia i regały. No i przenosić akta do tych nowych magazynów. A i jeszcze jakoś tak to zrobić, żeby to logistycznie miało ręce i nogi, żeby czas udostępnienia akt nie wydłużył się zanadto...
A może ktoś jest w tej szczęśliwej sytuacji, iż nie musi się martwić o miejsce w magazynach, nawet przy tak zmniejszonych możliwościach brakowania akt?