Aktualności:

Widzę, że część osób może mieć problemy z zalogowaniem/hasłami/zatwierdzeniem konta szczególnie z domen WP, Onet, Interia  - czytamy watek: http://www.ifar.pl/index.php/topic,5043.0.html i potem proszę tej sprawie o kontakt na priv rafal.magrys(na)gmail.com

Menu główne

Archiwum zakładowe w sądzie - przyjmowanie, udostępnianie, brakowanie

Zaczęty przez muniekdm, Maj 31, 2007,

Poprzedni wątek - Następny wątek

0 użytkowników i 5 Gości przegląda ten wątek.

muniekdm

Normalnie nie wierzę w to co tutaj widzę  :o Coś się wreszcie ruszyło w kwestii zmiany przepisów.

archiwistka123

Czy do tej pory to Wy archiwiści nanosiliscie sygnaturę archiwalna na teczkach przekazywanych do archiwum? Prowadziliscie wykaz spraw wspólny dla wszystkich wydziałów dla akt sądowych i akt administracji i nadzoru?

metricisRegninotarii

Ostatnio było, ponownie, pismo w sprawie ujednoliconej instrukcji kancelaryjnej dla wszystkich sądów powszechnych, może tym razem coś się ruszy?

CytatCzy do tej pory to Wy archiwiści nanosiliscie sygnaturę archiwalna na teczkach przekazywanych do archiwum

różnie jest to rozwiązanie w Sądach - w niektórych nanoszą w wydziałach, w niektórych sami archiwiści

CytatProwadziliscie wykaz spraw wspólny dla wszystkich wydziałów dla akt sądowych i akt administracji i nadzoru?

oczywiście, dla wszystkich akt przekazywanych do AZ prowadzisz wspólny wykaz spisów zd-odb.

trąbka

Cytat: metricisRegninotarii w Maj 23, 2018,
Nie, to nie żart. Zakaz brakowania do 03.04.2021 wszystkich spraw które uprawomocniły się po dniu 17.11.1997r.

Wiedziałem, że jakieś ograniczenia mogą z tego tytułu wprowadzić, jednakże raczej myślałem iż zadziałają bardziej rozsądnie, ograniczając zakaz do SO i SA oraz wybranych grup spraw z SR. Niestety zrealizowali najczarniejszy scenariusz.
Wnoszenie skargi nadzwyczajnej w sprawach z rep. Nc wydziałów grodzkich, w których nigdy nie wydano klauzuli wykonalności albo sprawa jest o niezapłacony bilet? Sprawa z rep. Npw gdzie jakiegoś małolata oskarżono o demoralizację a tenże małolat ma dzisiaj już 25 lat? Rewizja w sprawie karnej z artykułu 178a kk? I tak można by mnożyć.

Jedyne co można brakować:
- akta spraw o wykroczenia oraz wykroczenia skarbowe (rep. Ks w części) - nie przysługuje na nie skarga nadzwyczajna
- akta spraw karnych, uprawomocnione przed datą 17.11.1997 - nie ma tego zbyt wiele, aczkolwiek blokada niszczenia akt do roku 1990, wprowadzona na wniosek IPN, została zniesiona, więc jeśli ktoś jeszcze ma takie starocie to odrobinkę może się tym poratować
- akta z rep. RC o alimenty i rozwód z lat 80-tych

Nic natomiast nie można zrobić ze sprawami cywilnymi, których wpływ ostatnio przebija kolejne poziomy absurdu.
a sprawy wydziałów penitencjarnych? Warunkowe zwolnienia etc.

metricisRegninotarii

Nie mam doświadczenia w pracy z aktami wydziałów penitencjarnych, nie wiem więc co konkretnie tam się znajduje nie mniej patrząc na ustawę o SN
CytatArt. 89. § 1. Od prawomocnego orzeczenia sądu powszechnego lub sądu wojskowego kończącego postępowanie w sprawie, może być wniesiona skarga nadzwyczajna
(podkreślenie moje)

decyzja o warunkowym zwolnieniu jest częścią postępowania w danej sprawie, często sprawy nawet nie kończy (np. zostaje orzeczony dozór kuratora na czas próby) więc ja bym takowych akt nie brakował

prace nad rozporządzeniem w sprawie okresów przechowywania akt podobno idą pełną parą więc może po jego wprowadzeniu nam się nieco rozjaśni

archiwistka123

Szybkie pytanie

Przygotowuje akta administracji i nadzoru do brakowania. W obowiązującym zarządzeniu Ministra Sprawiedliwości z dnia 24 maja 2018 r. nie doszukałam się wzmianki o komisjach do brakowania. Jedynie o napisaniu oświadczenia przez kierownika komórki o upływie okresu przechowywania dokumentacji.

Czy brakowaliscie już dokumentację w oparciu o nowe zarządzenie? Wystarczy napisana informacja i podpisana przez kierownika?

Rozumiem też że zarządzenie które powoływało komisję do brakowania akt administracji i nadzoru należy anulować.

Ratuje się i brakuje co mogę aby zwolnić miejsce na nowe akta które przybywają do archiwum w ogromnych ilościach.




metricisRegninotarii

Obowiązek powołania komisji określony jest w § 44 instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych w resorcie sprawiedliwości stanowiącej załącznik do rozporządzenia w sprawie ustalenia instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych w jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi Sprawiedliwości lub przez niego nadzorowanych (nazwa już po zmianie).
Rozporządzenie o którym mówisz (poz. 183), nie zmienia treści § 44. Rozporządzenie z 1985r. nadal obowiązuje, zostało tylko znowelizowane.

Gdzie więc konkretnie patrzyłaś, iż znalazłaś informację
Cytatnapisaniu oświadczenia przez kierownika komórki o upływie okresu przechowywania dokumentacji
?

Chyba, iż zajrzałaś do treści Zarządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 24 maja 2018 r. w sprawie ustalenia instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwum zakładowego w Ministerstwie Sprawiedliwości (poz.184) - to jednakoż zarządzenie dotyczy tylko i wyłączenie AZ Ministerstwa Sprawiedliwości - nie zaś AZ w Sądach.

archiwistka123

Dziękuję za szybką odpowiedź i za wyprowadzenie mnie z błędu.

We wniosku na brakowanie jako podstawę prawną będzie
Zarządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 30 grudnia 1985f w sprawie ustalenia instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych w jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi Sprawiedliwości lub przez niego nadzorowanych Dz.Urz. MS z 2018 póz 183? Czy nadal Dz. Urz. MS z 1985 nr 8 póz. 55?

muniekdm

Rozporządzenie MKiDN z 20 października 2015 znosi powoływanie komisji. My to mamy w swoich przepisach resortowych, ale tylko dla akt spraw sądowych. Dla dokumentacji administracyjnej nie trzeba powoływać komisji. Ja już nawet do AP nie wysyłam tych protokołów. Wystarczy oświadczenie.
Dla administracji i nadzoru podstawa prawna będzie JRWA wprowadzony zarządzeniem prezesa.

metricisRegninotarii

Podstawą prawną dla akt z zakresu administracji i nadzoru będzie zarządzenie wprowadzające jwra i wykaz akt - bo to wykaz akt określa czy okres przechowywania upłynął czy nie.

Nie zgadzam się z twierdzeniem, iż nie ma obowiązku powoływania komisji do spraw brakowania w przypadku brakowania akt z zakresu administracji/nadzoru/księgowości - § 44 nie zawiera jakichkolwiek wyłączeń dla tego typu dokumentacji, co więcej stanowi, iż w przypadku brakowania akt spraw sądowych członkiem komisji powinien być sędzia - co świadczy o tym, iż ustawodawca przewidział, iż nie tylko akta sądowe będą brakowane, nie ma więcej tutaj mowy o jakimś przeoczeniu tej kwestii.

Co do wysyłania protokołu - po wejściu w życie rzeczonego skontaktowałem się z AP i uzyskałem informację, iż AP chce otrzymać tylko to co jest w rozporządzeniu z 2015 roku - natomiast protokoły musimy nadal sporządzać na swoje własne potrzeby, bo przepisy nam to nakazują - czyli protokół robimy sztuk jeden i po podpisaniu trafia ad acta.

trąbka

Czy ktoś z koleżeństwa, w związku z trwającymi pracami nad nową ustawą o pracownikach sądów, przygotował jakieś propozycje dotyczące bezpośrednio archiwistów? Praca w warunkach szkodliwych dla zdrowia, ilość archiwistów na X mb itp. pojawia się okazja by powalczyć w końcu o jakieś prawa dla nas.

mathai

Cytat: metricisRegninotarii w Maj 23, 2018,

Jedyne co można brakować:
- akta spraw o wykroczenia oraz wykroczenia skarbowe (rep. Ks w części) - nie przysługuje na nie skarga nadzwyczajna
- akta spraw karnych, uprawomocnione przed datą 17.11.1997 - nie ma tego zbyt wiele, aczkolwiek blokada niszczenia akt do roku 1990, wprowadzona na wniosek IPN, została zniesiona, więc jeśli ktoś jeszcze ma takie starocie to odrobinkę może się tym poratować
- akta z rep. RC o alimenty i rozwód z lat 80-tych


muszę w rozmowie z dyrektorem to jakoś udowodnić, że te akurat można, a moja ciasna głowa nie ogarnia na jakiej podstawie  stwierdzono w cytowanej wypowiedzi,  że akurat to można brakować, będę bardzo wdzięczny za tę informację

rkb

Należy sięgnąć do art. 89, 90 oraz 115  ustawy o Sądzie Najwyższym z dnia 8 grudnia 2017 r. (Dz.U. z roku 2018, poz. 5)

mathai

Dziękuję, w piśmie które otrzymałem był tylko 115, faktycznie 90 rozjaśnia moje wątpliwości

metricisRegninotarii