Rzeczowy wykaz akt - okres przechowywania akt

Zaczęty przez gosiula, Sierpień 31, 2006,

Poprzedni wątek - Następny wątek

0 użytkowników i 2 Gości przegląda ten wątek.

gosiula

Prosze mi powiedziec z czego wynika że dana kategoria akt ma np. kat. B-5. Czy regulują to jakies ogólne przepisy? Ostatnio księgowa u mnie w pracy postawiła teze ze to ja powinnam wiedziec czy to, ze jakies tam jej dokumenty ktore ona mi zdaje do składnicy maja byc przechowywane 5 czy 10 lat, że to na mnie spoczywa odpowiedzialność za wiedze, czy to co jest w JRWA w chwili obecnej pod kat. np. B-5 ma być faktycznie przechowywane przez 5 lat.
Byłabym wdzięczna za odpowiedź, bo z tego co pamietam to owszem mam współpracować z działami ale nie mam obowiązku znać wszystkich przepisów.

kobong

Rozporządzenie Ministra Kultury z dnia 16 września 2002 r. w sprawie postępowania z dokumentacją, zasad jej klasyfikowania i kwalifikowania oraz zasad i trybu przekazywania materiałów archiwalnych do archiwów państwowych.
Obowiązek porządkowania i odopwiedniego zakwalifikowania akt przez pracownika wynika z instrudkcji kancelaryjnej.
ello!

Tomek

Warto się dowiedzieć czy twoja instytucja ma coś takiego jak własną instrukcję kancelaryjną i wykaz akt. Jeśli nie sprawdź w tam gdzie radził przedmówca.
http://isip.sejm.gov.pl/servlet/Search?todo=open&id=WDU20021671375

gosiula

dziękuję za podpowiedż
Mam rzeczowy wykaz akt zatwierdzony przez AP i tego sie będę trzymała.
Jeszcze raz dziękuję :)))))

Jarek

Akurat z dokumentacja księgową B-5 jest taki kłopot, że najlepiej przechowywać ją rok dłużej, bo ustawa o rachunkowości określa czas jej przechowywania od końca roku obrotowego, który nie musi się pokrywać z kalendarzowym. Niestety, nie da się uniknąć studiowania innych przepisów.
pzdr
Jarek Orszulak

archeo

No tak, to już jest z dokumentacja ksiegową, że nie można sie ograniczyć do jednego rozporzadzenia by ustalić terminy przechowywania akt i choć to My jesteśmy archiwistami to czesto lepiej sie w tych terminach orientują osoby pracujące w ksiegowości, to też zawsze w komisji przekazujacej akta do brakowania ktoś z ksiegowości powinien sie znaleść.
Jednak jeżeli chodzi o JRWZA to nawet jeżeli takowa instrukcja jest zatwierdzona przez Archiwum Państwowe to czesto rozporzadzenia sie zmieniają i lepiej być na bierząco i zanim sie coś wybrakuje to lepiej zasięgnąć języka w tej sprawie.
pozdrawiam serdecznie :)

Jarek

Otóż to. Tak to wymyślono (i zapisano w rozporządzeniu ws. postępowania z dokumentacją), że w skład komisji oceniającej dokumentację do brakowania zawsze ma być przedstawiciel komórki organizacyjnej, która wytworzyła akta.
Co do wykazu akt trzeba jednak pamiętać, że jest on "jedynie" aktem wewnętrznym danej jednostki organizacyjnej i zawsze będzie miał przed nim pierwszeństwo zapis aktu powszechnie obowiązującego, czyli jakiejkolwiek ustawy lub rozporządzenia.
Jarek Orszulak

dziunia

wpisz w GOOGLE zdanie "archiwum zakładowe" - jest dużo publikacji instrukcji archiwów zakładowych z gmin, uczelni, publikowane są jako HTML czyli zwykła strona interenetowa lub plik PDF (AcrobatReader)

a tak wogóle to poszukaj kursu Pierwszego Stopnia Archiwisty Zakładowego gdzieś w pobliżu (mój był za 500,- zł a w Krakowie jest za 800,- zł) następny stopień wtajemniczenia jestjuż powyżej 1000,- zł