Aktualności:

21 Rocznica IFAR - króciutka refleksja rocznicowa... --> http://www.ifar.pl/index.php/topic,5040.0.html

Menu główne

Akta osobowe

Zaczęty przez Dominika1985, Marzec 19, 2024,

Poprzedni wątek - Następny wątek

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Dominika1985

Cześć wszystkim,
przygotowuję do przekazania do AP bardzo stare akta osobowe pracowników z lat 1948-1972. I mam pytanie co do ułożenia chronologicznie dokumentów, bo już zwątpiłam, czy tak samo postępujemy jak z pozostałą dokumentacją czyli od najstarszego pisma na górze do najnowszego na dole? Czy odwrotnie jak twierdzi moja kadrowa?

Rovan

Układ narastający - Najstarszy dokument w ramach danej części na górze.
Pamiętaj również, ze akta osobowe założone do 1950 r. (włącznie) stanowią materiał archiwalny (kat. A) - patrz zarządzenie nr 16 NDAP z 2014 r.

Barsa

Z doświadczenia różnie bywa... spotkałem się z dwiema możliwościami:
1. Raczej powszechna - układamy w pełni chronologicznie (oczywiście nie załącznikami, czy dyplomami szkół itd., bo potem w datacji mogą wyjść niezłe "fikołki).
2. Raz mi się zdarzyło - zostawiamy stary układ zastany w teczce (chyba tutaj AP chciało zachować stary układ nadany przez kadry).

Plus jak mamy to już w formacie "ABC", to w takim też raczej zostawiamy i układamy według rejestrów z części A, B, C.
Dodatkowo jeszcze dochodzi sprawa anteriora i posteriora ;)

Ps. Teraz też raczej archiwa wszystko do 53' chcą na kat. A, dodatkowo dużo też akt do bodajże 1967 ląduje z ta kategorią.

Rovan

Podział na części A, B, C itd. powinno się zachować taki, jaki obowiązywał w momencie zakończenia prowadzenia akt.
Cytat
Teraz też raczej archiwa wszystko do 53' chcą na kat. A, dodatkowo dużo też akt do bodajże 1967 ląduje z ta kategorią
Zarządzenie NDAP podaje cezurę 1950 - akta założone do tej daty są z automatu (bez ekspertyzy) materiałem archiwalnym.
Natomiast akta założone w latach 1951-1967 muszą być obligatoryjnie poddane ekspertyzie (nawet jeśli maja kat. B, a nie BE).

Eliza

W jakiej formie przesyłamy akta do ekspertyzy?
Pismo przewodnie w prośbą o wydanie ekspertyzy akt i do tego pewnie trzeba przygotować spis tych akt. Tylko w jakiej on ma być formie ? Taki sam jak spis dokumentacji przeznaczonej do brakowania ?
Osobny zrobić dla akt założonych do 1950 roku ( czy takie akta od razu uznajemy za archiwalne i nie ma sensu już pisać o ekspertyzę)  i osobny dla akt od 1957 do 1967?


to/die/for

pracuję w szpitalu powiatowym, który nie jest pod nadzorem archiwalnym. Jaka jest praktyka jeśli chodzi o akta osobowe? Czy jednostka nie będąca pod nadzorem też powinna przekazywać akta pracowników założone przed 1950 r.? Pytałem się kierownika lokalnego oddziału archiwum państwowego ale nie wiedział. 

Rovan

Zarządzenie NDAP nr 16 z 2014 r. jest skierowane zarówno do podmiotów wytwarzających materiały archiwalne i w związku z tym pozostających pod pełnym nadzorem AP, jak i tych, które materiałów archiwalnych nie wytwarzają i prowadzą jedynie składnice akt:
Cytat
Wskazówki określają zasady wartościowania, gromadzenia i porządkowania akt osobowych:
1) pozostających w archiwach zakładowych i składnicach akt jednostek organizacyjnych;
2) będących w zasobie archiwów państwowych, jako akta kategorii B

Tak więc, moim zdaniem powinniście.

Barsa

#7
Tak szczerze to pod zarządzenia dyrektora NDAP podlega tylko samo NDAP i pewnie jednostki nadzorowane/podległe (niby ma nadzór nad państwowym zasobem archiwalnym, ale jego zarządzania to jednak normatywy wewnętrzne i nie mają w żadnym wypadku rangi ustaw czy rozporządzeń), czyli de facto archiwa (nawet 1 paragraf o tym nam mówi, nawet nie wszystkie archiwa, bo w wydzielonych może być samowolka ;) ).. ale nie bezpośrednio urzędy itd. więc takie zarządzenie jest wytyczną dla opiniowania spisów przesyłanych do AP itd. Chyba ja bym nie szedł na skróty i bezpośrednio to stosował "u siebie".
Wysyłamy raczej jeden spis i AP nam odpowiada co robić z nim, czyli wyznacza co jest materiałem archiwalnym, co do ekspertyzy a co można brakować, zgodnie z rozporządzeniem MKiDN z 2015.

Ps. Ciekawy ten kierownik AP... Nie wiedział ehhh..

to/die/for

Cytat: Barsa w Marzec 21, 2024,

Ps. Ciekawy ten kierownik AP... Nie wiedział ehhh..

on jest kierownikiem małej filii (3 osoby) świeżo zatrudnionym i nie mającym chyba doświadczenia z archiwistyką. Wiadomo, jakieś lokalne układy polityczne  :-\ Miał się zorientować w głównym archiwum ale nie dał odpowiedzi. Sam się kiedyś do nich zwrócę jak będę miał czas, żeby wziąć się za te akta. Szkoda by było je zniszczyć bo są w nich czasem ciekawe historie, niektóre mają klauzulę tajne, a w przypadku niektórych pracowników, zatrudnionych zaraz po wojnie wykorzystywano niemieckie druki do tworzenia akt związanych z zatrudnieniem. W sensie wykorzystywano pustą stronę do zapisywania. Pewnie z powodu braku papieru   

Barsa

To, że pisałem, że masz wprost nie kierować się zarządzeniem NDAP to nie znaczy, że ostatecznie nie wyjdzie tak jak tam jest wyszczególnione, bo tam będzie i to z naddatkiem, znając ostatnie decyzje AP. Akta przed 1950, a nawet pewnie przed 53/55 będą w 100% na kat. A oraz pewnie duża część tych sprzed 1967, ale w mojej ocenie tak czy inaczej to archiwum o tym decyduje a na początku trzeba im wysłać wszystko wynikające z właściwego rozporządzenia. W piśmie przewodnim możesz oczywiście wspomnieć o znanym Ci znaczeniu historycznym tych akt, czy osób których te doki dotyczą.

Rovan

Cytat
Tak szczerze to pod zarządzenia dyrektora NDAP podlega tylko samo NDAP i pewnie jednostki nadzorowane/podległe
Masz oczywiście rację, zresztą w samym zarzadzeniu jest określone, że:
Cytat
Wprowadza się do stosowania w archiwach państwowych podległych Naczelnemu Dyrektorowi Archiwów Państwowych ?Wskazówki metodyczne dotyczące zasad wartościowania, gromadzenia i porządkowania akt osobowych", stanowiące załącznik do niniejszego zarządzenia.
Natomiast AP-y mają w świetle tego zarządzenia obowiązek uznać akta osobowe założone do 1950 r. (włącznie) za materiał archiwalny.
Wiec wysłanie wniosku na brakowanie w tej sytuacji jest de facto formalnością (choć wymaganą).

Aleksandra

Cytat: Dominika1985 w Marzec 19, 2024,
Cześć wszystkim,
przygotowuję do przekazania do AP bardzo stare akta osobowe pracowników z lat 1948-1972. I mam pytanie co do ułożenia chronologicznie dokumentów, bo już zwątpiłam, czy tak samo postępujemy jak z pozostałą dokumentacją czyli od najstarszego pisma na górze do najnowszego na dole? Czy odwrotnie jak twierdzi moja kadrowa?

Według wytycznych mojego archiwum państwowego - za prawidłowy sposób układania dokumentów w aktach osobowych przekazywanych do archiwum zakładowego uznaje się układ chronologiczny według kolejności włączania dokumentów do akt osobowych w każdej części tj. części A, części B, części C i od 2019 r. części D.

Barsa

Jest już też część "E" ;)

W części A nie układam chronologicznie, a raczej rzeczowo (np. podanie, kwestionariusz, dokumenty ze szkoły, z byłych zatrudnień itd.), bo ma to sensowniejszy wtedy układ i AP zgadzają się na to. Żeby na dokumentach były zawsze daty wpływu to układ chronologiczny miały sens w części A, jednak rzadko tak jest... więc układ chronologiczny tam w mojej ocenie wprowadziłby "zamieszanie".

Po za tym ABC weszło jakoś w latach 70, nie pamiętam dokładnie. Wcześniej "było, jak było" :) Po za tym nawet jak już było ABC to często w aktach dołączane są wnioski urlopowe, jakieś inne dokumenty, które nie powinny tam być, ale jako, że są materiałem archiwalnych nie można ich usunąć i wtedy trzeba indywidualnie ustalić z AP co robimy w takich przypadkach :D