CUW a archiwa zakładowe w gminach

Zaczęty przez lukas_drill, Październik 11, 2021,

Poprzedni wątek - Następny wątek

0 użytkowników i 2 Gości przegląda ten wątek.

lukas_drill

witam,
mam pytanie w materii chyba nie za często poruszanej na forum (znalazłem 3 krótkie tematy).
Otóż w moim mieście chcą utworzyć CUW, który miałby obejmować szkoły podstawowe, coś przebąkują o bibliotece i ew. MOPS).
Jest to taka trochę pantoflowa informacja, ktoś coś tam mówi, myśli a ja dowiedziałem się o takim zamiarze przy okazji rozmowy na inny temat - ja, czyli archiwista zakładowy w Urzędzie Miasta:).

Chciałem, aby ktoś podzielił się ze mną wiedzą na temat funkcjonowania takich CUW-ów z perspektywy obiegu dokumentacji, archiwizacji akt, funkcjonowania ichniejszej składnicy akt (bo chyba nie archiwów zakładowych, skoro te CUW-y to jednostki organizacyjne miasta...).

- bo przecież taki CUW musie mieć chyba opracowane i uzgodnione z AP normatywy kancelaryjne?
- jakoś musi być określony sposób obiegu dokumentów pomiędzy CUW-em a szkołami...
- czy w szkołach składnice akt nadal pozostaną czy wszystko będzie trafiało do CUW-u?
- czy taki CUW powinien mieć archiwistę i od kogo to zależy? (ilości jednostek obsługiwanych)?
- kto występuje z wnioskiem o brakowanie (dyrektor CUW-u czy kierownik/dyrektor szkoły...)?
- jak w tym wszystkim umiejscowiony jest archiwista zakładowy w Urzędzie Miasta?
- jak to w ogóle te szkoły będą traktowane? Jako jednostki organizacyjne jednostki organizacyjnej? Co w przypadku likwidacji np. szkoły?

Tak na początek to pytań nasuwa się sporo, może ktoś już pracuje w podobnym układzie...
pozdrawiam serdecznie :)

inka

W mojej gminie również funkcjonuje CUW. Odpowiadając na pytania:
- tak CUW musi mieć swoje ustalone z AP normatywy
- to określi IK i IA
- CUW w składnicy będzie przechowywać to czym się zajmuje w swoim zakresie, czyli obsługą finansową/kadrowo-płacową szkół, przedszkoli. Szkoły prowadzą swoje składnice/archiwa
- z wnioskiem o brakowanie występuje dyrektor CUW
- archiwista zakładowy urzędu miasta nic nie musi, nie wolno przejmować żadnej dokumentacji CUW dopóki działa (ew. dopiero w razie likwidacji, jesli nie będzie następcy prawnego a gmina jest organem założycielskim). Oczywiście zawsze może doradzić w razie wątpliwości :)
- Jeśli szkoła jest likwidowana, składa dokumentację w CUW, ale tylko w tym przypadku
Dokumentacja CUW jest dosyć prosta i jednolita. Główne dokumenty to listy płac pracowników szkół, pracowników CUW, akta osobowe, faktury. 

inka

Jeszcze co do pytania czy CUW musi mieć archiwistę, to zależy jak duża jest składnica. Można wtedy wyznaczyć osobę spośród pracowników do czynności związanych z obsługą składnicy, można zatrudnić osobę wyłącznie do tego lub zlecać firmie zewnętrznej

lukas_drill

#3
Super, bardzo dziękuję za odpowiedzi.
Mam natomiast wątpliwości odnośnie tego akapitu:
Cytat: inka w Październik 12, 2021,

- Jeśli szkoła jest likwidowana, składa dokumentację w CUW, ale tylko w tym przypadku

Organem założycielskim szkół jest Urząd Miasta, ten cały CUW to tylko świadczy określone usługi w określonych zagadnieniach. Więc likwidowana szkoła dokumentację przekazuje chyba do urzędu... Tak jak likwidowany CUW, bo to po prostu kolejna jednostka organizacyjna miasta... Względem stanu prawnego, to w szkołach nic się nie zmienia... czy mam racje?
Tak samo w przypadku brakowania: dlaczego dyrektor CUW miałby występować z wnioskiem o brakowanie, a nie dyrektor szkoły? Wiadomo - akta CUW-u: występuje dyrektor CUW-u, no ale akta szkoły, to chyba dyrektor szkoły...
pozdrawiam

inka

Jeśli chodzi o ten pkt "z wnioskiem o brakowanie występuje dyrektor CUW" miałam na myśli, że w zakresie dok. CUW.

Słusznie zwrócił Pan uwagę, że zlikwidowana szkoła powinna przekazać dokumentację do urzędu jako organowi prowadzącemu. Sprawdziłam i  wynika to z prawa oświatowego art. 89, ust. 6. Wiem, że nasz CUW przejął taką dokumentację, więc niestety mam sprawę do wyjaśnienia.