Autor Wątek: Cenniki w archiwach - dlaczego takie rozbieżności?  (Przeczytany 9586 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Hanna Staszewska

  • Moderator
  • st. kustosz(ka)
  • *****
  • Wiadomości: 1744
Niestety, znowu muszę zacząć kontrowersyjny wątek 8):
otóż potrzebuję skany kilku j.a. z kilku różnych archiwów i przejrzałam cenniki (tylko nie mówcie mi, proszę, że znalezienie cenników na stronach internetowych apów jest proste :'().
I jestem zdumiona różnicami w cenie za tę sama usługę (a interesuje mnie skan z oryginału formatu A4): od 2 zł do 6 zł za skan, w zależności od archiwum.
 :o :o :o
Bardzo jestem ciekawa, jakie jest uzasadnienie tak wielkich różnic. Czy użytkownicy pytają o to?

Offline sirsilis

  • archiwa_2.5
  • st. kustosz(ka)
  • *
  • Wiadomości: 998
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Cenniki w archiwach - dlaczego takie rozbieżności?
« Odpowiedź #1 dnia: Sierpień 31, 2017, »
a ja mam inne
 a na co idzie kasa z tych usług???

Offline Grzesiek

  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *
  • Wiadomości: 136
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Cenniki w archiwach - dlaczego takie rozbieżności?
« Odpowiedź #2 dnia: Sierpień 31, 2017, »
Cytuj
od 2 zł do 6 zł za skan

2 złote?? Gdzie jest tak tanio? Ja płaciłem 5, co więcej kilka skanów było niekompletnych przy czym jeden tak, że nie było części tekstu. Musiałem napisać osobne pismo i dosłali poprawiony skan na szczęście już bez kosztów (dla mnie) ;).

Ja za to zapytam o coś takiego: dlaczego nie można dostać skanów inaczej niż na płytce?? Już pal sześć, że za płytkę trzeba sobie zapłacić ale to przecież generuje dodatkową pracę: płytkę trzeba nagrać, opisać, zapakować, wysłać. Dodatkowo na samą przesyłkę czekałem 6 dni jak wynika ze stempli... A w laptopie nie mam już stacji na płyty...

Naprawdę nie da się bardziej współcześnie?

Aleksander Korolewicz

  • Gość
Odp: Cenniki w archiwach - dlaczego takie rozbieżności?
« Odpowiedź #3 dnia: Sierpień 31, 2017, »
Problem nie jest nowy. ;) http://www.ifar.pl/index.php/topic,175.msg2259.html#msg2259

a ja mam inne
 a na co idzie kasa z tych usług???

Zasadniczo do Skarbu Państwa trafia najpierw. Nie wiem, jaki procent po roku wraca do archiwum, na amortyzację sprzętu, dajmy na to.

Offline Hanna Staszewska

  • Moderator
  • st. kustosz(ka)
  • *****
  • Wiadomości: 1744
Odp: Cenniki w archiwach - dlaczego takie rozbieżności?
« Odpowiedź #4 dnia: Sierpień 31, 2017, »
Teraz to ta płytka mnie dobiła :'(
Przy okazji odkrywam coraz to lepsze kwiatki, które osłabiają mnie coraz bardziej :( :( :(

Np. AP Szczecin pobiera opłaty za  korzystanie  z  utworu  co  do  którego  Archiwum  przysługuje  autorskie  prawa  majątkowe (paragraf 15)  ??? ??? ???
http://www.szczecin.ap.gov.pl/media/pliki-do-pobrania/udostepnianie/cennik_uslug_2011.pdf

Np. AP Toruń pobiera 20 zł za przygotowanie materiałów do filmowania, fotografowania lub skanowania własnym sprzętem przez zamawiającego http://www.torun.ap.gov.pl/index-show-pracownie.html

NP. AP Koszalin ma takie prawo (cyt.): $ 8. 1. W szczególnie uzasadnionych przypadkach i na wniosek Zamawiającego Dyrektor Archiwum może wydać mu zgodę na samodzielne reprodukowanie materiałów archiwalnych jego własnym aparatem fotograficznym (nie dopuszcza się używania skanerów ręcznych oraz przenośnych skanerów płaskich).
2. Reprodukowanie archiwaliów własnym aparatem fotograficznym Zamawiającego rozumiane jest jako wykonanie zdjęcia cyfrowego ?z ręki? (bez użycia statywu) sprzętem stanowiącym własność Zamawiającego i użytego bezdodatkowego oświetlenia (np. lamp błyskowych, fleszy, itp.). Wykonanie tak rozumianej reprodukcji może odbywać się tylko na stole, na którym materiały wykorzystywane są przez użytkownika oraz zawsze w obecności wskazanego przez Dyrektora upoważnionego pracownika Archiwum. Opłata za wykonanie reprodukcji własnym sprzętem Zamawiającego została określona w § 13.

Z tego wynika, że archiwa nie znają obowiązującego prawa i lekce sobie ważą zarówno wytyczne NDAP, jak i użytkowników.


Offline Marek Gieroń

  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *
  • Wiadomości: 185
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Cenniki w archiwach - dlaczego takie rozbieżności?
« Odpowiedź #5 dnia: Sierpień 31, 2017, »
Naprawdę nie da się bardziej współcześnie?

Np.?
"Kto podziela ten pogląd proszę o atak histerii. Start!"

Offline Grzesiek

  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *
  • Wiadomości: 136
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Cenniki w archiwach - dlaczego takie rozbieżności?
« Odpowiedź #6 dnia: Sierpień 31, 2017, »
tak na szybko :) np.:

1. przesłane na płycie pliki nie były wcale duże (jak widać w załączniku), można było je spokojnie wysłać mailem... :)
2. jak ktoś wolał bardziej oficjalnie to przez ePUAP - ja pisałem do nich tą drogą  :D

a na przyszłość
3. w urzędzie odpada niestety korzystanie z dostępnych na rynku chmur ale budowane jest ADE czy nie można by przy okazji pomyśleć o jakiejś funkcjonalności tego typu? To do transferu większych ilości dużych plików. Ewentualnie przy szukaju? Na razie pewnie nadal AP wysyłają skany do szukaja na dyskach ale Min. Cyfryzacji zapowiada budowę sieci 5G - będzie możliwość transferu...
Różne mechanizmy hostingu plików (nie będę reklamował ale jest tego trochę) oferują przesyłanie nawet 1 GB plików nie sądzę, żeby wdrożenie takiego narzędzia przerastało możliwości Naczelnej przy okazji takiego czy innego projektu.  ;D
« Ostatnia zmiana: Sierpień 31, 2017, wysłana przez Grzesiek »

Offline Ela Czajka

  • archiwa_2.5
  • słuchacz(ka)
  • *
  • Wiadomości: 29
Odp: Cenniki w archiwach - dlaczego takie rozbieżności?
« Odpowiedź #7 dnia: Wrzesień 01, 2017, »


Ja za to zapytam o coś takiego: dlaczego nie można dostać skanów inaczej niż na płytce?? Już pal sześć, że za płytkę trzeba sobie zapłacić ale to przecież generuje dodatkową pracę: płytkę trzeba nagrać, opisać, zapakować, wysłać. Dodatkowo na samą przesyłkę czekałem 6 dni jak wynika ze stempli... A w laptopie nie mam już stacji na płyty...

Naprawdę nie da się bardziej współcześnie?

Da się :)
W Archiwum w Łodzi wysyłamy skany mailem. "Ważą" troszkę mniej, ale nadal są dobrej jakości. No i przyspiesza to czas oczekiwania zamawiającego i,co istotne, zmniejsza koszty (wysyłka, koperta, płytka..)

Aleksander Korolewicz

  • Gość
Odp: Cenniki w archiwach - dlaczego takie rozbieżności?
« Odpowiedź #8 dnia: Wrzesień 01, 2017, »
Myślę, że większość archiwów wysyła skany mailem, czy się mylę?
W razie potrzeby wysyłamy też w kliku mailach, jeśli mowa o dużych plikach lub ich dużej ilości (skrzynka nam akceptuje nieco powyżej 20 MB).
Nie brakuje też oczywiście sytuacji, gdy klient po prostu chce mieć na płytce.

Offline Marek Gieroń

  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *
  • Wiadomości: 185
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Cenniki w archiwach - dlaczego takie rozbieżności?
« Odpowiedź #9 dnia: Wrzesień 01, 2017, »
tak na szybko :) np.:

1. przesłane na płycie pliki nie były wcale duże (jak widać w załączniku), można było je spokojnie wysłać mailem... :)


Te raczej nie - vide załącznik. U nas głównie o to proszę, akt urodzenia dziadka z Pcimia wysyłamy mailem w jpg.

2. jak ktoś wolał bardziej oficjalnie to przez ePUAP - ja pisałem do nich tą drogą  :D

vide wyżej - na epuap też chyba jest limit wielkości.

a na przyszłość
3. w urzędzie odpada niestety korzystanie z dostępnych na rynku chmur ale budowane jest ADE czy nie można by przy okazji pomyśleć o jakiejś funkcjonalności tego typu? To do transferu większych ilości dużych plików. Ewentualnie przy szukaju? Na razie pewnie nadal AP wysyłają skany do szukaja na dyskach ale Min. Cyfryzacji zapowiada budowę sieci 5G - będzie możliwość transferu...
Różne mechanizmy hostingu plików (nie będę reklamował ale jest tego trochę) oferują przesyłanie nawet 1 GB plików nie sądzę, żeby wdrożenie takiego narzędzia przerastało możliwości Naczelnej przy okazji takiego czy innego projektu.  ;D

Nie dość że piątek, nie dośc że słoneczny i ciepły, to jeszcze taka wizja z rana. Dziękuję.... ;)
"Kto podziela ten pogląd proszę o atak histerii. Start!"

Offline Grzesiek

  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *
  • Wiadomości: 136
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Cenniki w archiwach - dlaczego takie rozbieżności?
« Odpowiedź #10 dnia: Wrzesień 01, 2017, »
Na ja nie będę się pastwił nad konkretnym AP ale usłyszałem, że mailem ABSOLUTNIE nie można i musi być płytka...A prosiłem specjalnie o maila ze skanami! A tak sumie były dwie płytki bo jeszcze poprawki ale o tym już pisałem. Cieszę się, że to jednak nie jest standard a jedynie pomysł w jednym z AP ;).

Przez ePUAP można wysłać pliki do 500 MB - jest zmiana od 2015 r. Fakt nie próbowałem jak to działa ale jest opcja.

Rozumiem, że do celów wydawniczych ktoś potrzebuje skan w dużej rozdzielczości i wtedy trudno to przesłać mailem ale na ogół chyba jednak ludziom wystarczy dobry jpg. Szkoda tylko, że to jest różnie w różnych archiwach i nie jest ujednolicone tak jak nie jest ujednolicony cennik.

Offline luke

  • archiwista
  • ***
  • Wiadomości: 433
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Cenniki w archiwach - dlaczego takie rozbieżności?
« Odpowiedź #11 dnia: Wrzesień 01, 2017, »
Myślę, że większość archiwów wysyła skany mailem, czy się mylę?
W razie potrzeby wysyłamy też w kliku mailach, jeśli mowa o dużych plikach lub ich dużej ilości (skrzynka nam akceptuje nieco powyżej 20 MB).
Nie brakuje też oczywiście sytuacji, gdy klient po prostu chce mieć na płytce.

Korespondowałem np. z Milanówkiem, bardzo skutecznie choć nieco długo. Cała korespondencja prowadzona elektronicznie, konkretnie e-mailem, skany również wysłane e-mailem w dobrej jakości. Koszty też do zaakceptowania, zatem całość pozytywna.

Offline Hanna Staszewska

  • Moderator
  • st. kustosz(ka)
  • *****
  • Wiadomości: 1744
Odp: Cenniki w archiwach - dlaczego takie rozbieżności?
« Odpowiedź #12 dnia: Wrzesień 05, 2017, »
Czyli z niektórych archiwów da się wysłać skany mejlem, a z niektórych nie >:(
Czyli jak zwykle bezhołowie ::)

A co z cennikiem? Ma ktos pomysł, czemu w jednym archiwum skan kosztuje 2 zł (są takie) a w innym 6 zł? I co jako użytkownik i obywatel mogę zrobić, gdy w kilku apach "zaspiewają" mi różne ceny za tę samą usługę?

Offline Hanna Staszewska

  • Moderator
  • st. kustosz(ka)
  • *****
  • Wiadomości: 1744
Odp: Cenniki w archiwach - dlaczego takie rozbieżności?
« Odpowiedź #13 dnia: Wrzesień 06, 2017, »
Ciekawe, kiedy archiwa przestaną mnie zadziwiać :'(

Wchodzę sobie dzis na stronę AAN i widzę, że w zakładce z prawej strony "Zamawianie skanów" (bardzo intuicyjne, brawo!) stoi jak niżej (cyt.):
Aby zamówić skany dokumentów archiwalnych w Archiwum Akt Nowych należy:

    dokonać rejestracji w siedzibie Archiwum w Pracowni Naukowej (zgłoszenie użytkownika zasobu archiwalnego),
    wyszukać potrzebne dokumenty,
    złożyć zamówienie na wykonanie scanów w Pracowni Naukowej,
    przyjechać do siedziby Archiwum po odbiór skanów w kasie (I piętro, pok. 107). Przed odbiorem dokonuje się opłaty przelewem.

http://www.aan.gov.pl/p,71,zamawianie-skanow

Oczywiscie w cenniku stoi co innego (par. 4 pkt 10): W przypadku, gdy nie jest możliwe wysłanie kopii cyfrowej pocztą elektroniczną, Archiwum dokonuje  zapisu  kopii  na  płycie  CD-R  lub  DVD-R  i  dolicza  do  kosztów  zamówienia  cenę nosnika.
http://www.aan.gov.pl/container/CENNIK%20AAN.pdf
 :( :( :(

PS. Plus dla AAN za cenę skanu - 2 zł.


Offline Grzesiek

  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *
  • Wiadomości: 136
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Cenniki w archiwach - dlaczego takie rozbieżności?
« Odpowiedź #14 dnia: Wrzesień 07, 2017, »
Zapytam w związku z tym przelewem, który trzeba zrobić przed zgłoszeniem się po skany - Ministerstwo Rozwoju podpisało umowę z KIRem jest nawet program o wdzięcznej nazwie: "Program upowszechnienia płatności bezgotówkowych w jednostkach administracji publicznej" Ministerstwo miało zapewnić terminale, a płatności mają być bez prowizji ze strony użytkownika - czy archiwa jakoś się włączają w ten program?