Aktualności:

Widzę, że część osób może mieć problemy z zalogowaniem/hasłami/zatwierdzeniem konta szczególnie z domen WP, Onet, Interia  - czytamy watek: http://www.ifar.pl/index.php/topic,5043.0.html i potem proszę tej sprawie o kontakt na priv rafal.magrys(na)gmail.com

Menu główne

Widok.gov.pl z udziałem archiwów?

Zaczęty przez luke, Sierpień 07, 2017,

Poprzedni wątek - Następny wątek

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

luke

Poniżej informacje o widok.gov.pl - nowej inicjatywie analitycznej MC.
Myślę, że skoro od dawna mówimy o wadze promowania archiwów i budowania świadomości ich działań w społeczeństwie pojawia się dobra okazja do tego.
Na Facebooku czy twitterze pojawiają się co jakiś czas różnorakie statystyki dotyczące działalności archiwów (opracowanie - retrokonwersja, digitalizacja, czy wręcz statystyka dot. przechowywanego czy udostępnianego zasobu), ale ich żywot jest niestety zbyt krótki i jak sądzę istnieje realna potrzeba zgromadzenia takich danych w miejscu, do którego można się odwołać w nieco dłuższym okresie. Wyobrażam sobie, że mogłyby się tam pojawiać informacje nt. użytkowników SwA, liczby zapytań, odsłon, etc.
Na widok są np. statystyki odwiedzin stron ministerstw i wybranych portali rządowych. https://widok.gov.pl/pl/statistics/
Z ciekawostek podam, że w statystyce odwiedzin na 34 pozycji (na 36 stron łącznie) znalazła się strona MKiDN poświęcona digitalizacji (http://digit.mkidn.gov.pl)
zaś w kategorii top 30 frazy kluczowe w wyszukiwarkach internetowych na podium znajdują się kolejno
digitalizacja
Narodowe Archiwum Cyfrowe
szukajwarchiwach



Szanowni Państwo,

oddajemy do Państwa dyspozycji i oceny pilotażową wersję portalu analitycznego administracji publicznej.

Widok.gov.pl to nie tylko statystyka e-usług administracji publicznej, ale też docelowo narzędzie do kształtowania strategii rozwoju cyfrowej administracji. To działanie realizujące ideę transparentności administracji oraz zaangażowania obywateli w kształtowanie kierunków rozwoju e-usług.

Prezentowana wersja 0.5.2 beta jest pierwszą próbą zderzenia koncepcji analityki e-usług z potrzebami i opiniami ich odbiorców ? obywateli, przedsiębiorców i organizacji społecznych śledzących działania Ministra Cyfryzacji.

Opracowując koncepcję korzystaliśmy szeroko z doświadczeń innych krajów, ale najważniejszym założeniem koncepcyjnym jest podążanie za potrzebami i sugestiami użytkowników. Zachęcamy więc nie tylko do odwiedzania serwisu, ale też do przesyłania do nas wszelkich obserwacji, sugestii i potrzeb związanych z analityką e-usług. Wszystkie będziemy wnikliwie analizować i na ich podstawie planować działania rozwojowe.

Plany dotyczące kolejnych wersji:

nowe usługi
blog z szerszymi informacjami o planach i nowościach
analizy semantyczne zapytań do serwisów rządowych
Przedsięwzięcie jest wspólnym działaniem Ministra Cyfryzacji, Instytutu Łączności oraz licznych instytucji dostarczających dane o świadczonych usługach.

sirsilis


crash0

obywatel.gov.pl, widok.gov.pl, ... ...
albo jest takie zapotrzebowanie na tego typu projekty, albo jest to trochę sztuka dla sztuki - kolejny portal bo są na to pieniądze i trzeba je spożytkować...
a nie dałoby się zrobić jednego portalu -> wszystko w jednym miejscu i tylko utworzyć subdomeny?

sirsilis

Cytat: Michał Serdyński w Sierpień 31, 2017,
obywatel.gov.pl, widok.gov.pl, ... ...
albo jest takie zapotrzebowanie na tego typu projekty, albo jest to trochę sztuka dla sztuki - kolejny portal bo są na to pieniądze i trzeba je spożytkować...
a nie dałoby się zrobić jednego portalu -> wszystko w jednym miejscu i tylko utworzyć subdomeny?

tak byłoby najlepiej, jedno miejscem + subdomeny

luke

Cytat: Michał Serdyński w Sierpień 31, 2017,
obywatel.gov.pl, widok.gov.pl, ... ...
albo jest takie zapotrzebowanie na tego typu projekty, albo jest to trochę sztuka dla sztuki - kolejny portal bo są na to pieniądze i trzeba je spożytkować...
a nie dałoby się zrobić jednego portalu -> wszystko w jednym miejscu i tylko utworzyć subdomeny?
Obywatel.gov.pl jest portalem informacyjno-usługowym, zaś widok.gov.pl jest platformą do prezentowania danych, analizy tych danych czy statystyk.
Nie jest problemem tworzenie takich serwisów obok siebie, tylko ich rozwój i aktualność zawartych tam informacji (np. właśnie na obywatel.gov.pl czy biznes.gov.pl).

Swoja drogą sprawdziłem statystyki kilku usług dostępnych przez ePUAP:
ePUAP - Wypożyczanie akt z archiwum zakładowego ze zbioru dokumentacji osobowo-płacowej zlikwidowanych przedsiębiorstw państwowych, których organami założycielskimi byli wojewodowie - od stycznia 2017 do czerwca 2017 - 1 transakcja. Tylko dwie, wg ePUAP, instytucje udostępniają tę usługę - Małopolski Urząd Wojewódzki i Podlaski UW.   
ePUAP: Zaświadczenia z Archiwum Państwowego - od stycznia 2017 do czerwca 2017 - 1 transakcja. Tylko 7 archiwów, znowu wg ePUAP, udostępnia taką usługę.
ePUAP - Wydanie kopii dokumentów z archiwum zakładowego - od stycznia 2017 do czerwca 2017 - 9 transakcji.[/li][/list] (kilkanaście instytucji, urzędy wojewódzkie, urzędy miejskie, dpsy, etc.)

Przykład ten pokazuje kilka problemów;
dużą dowolność urzędów w przygotowywaniu katalogu spraw, które można załatwić drogą elektroniczną
kiepskie wykonanie udostępnionych usług
problem z wyszukanie samych usług na ePUAP
etc.