Autor Wątek: organizacja archiwów państwowych  (Przeczytany 2204 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Ewap

  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *
  • Wiadomości: 180
organizacja archiwów państwowych
« dnia: Marzec 15, 2017, »
Na bazie analizy opisanej w wątku http://www.ifar.pl/index.php/topic,2661.msg22107.html#ne postanowiłam zweryfikować regulamin organizacyjny Archiwum Narodowego w Krakowie. Jest taki i to całkiem świeżutki z grudnia 2016 r. http://bip.malopolska.pl/ankrakow,a,394863,regulamin-organizacyjny-archiwum-narodowego-w-krakowie.html

Po jego lekturze podzielę się kilkoma spostrzeżeniami, może przydadzą się innym:
1)   Dyrektor Archiwum Narodowego w Krakowie nie ma kompletnie wiedzy o tym co wpływa do Archiwum, ponieważ całość korespondencji dekretuje Zastępca Dyrektora (par. 8 ust. 1 pkt 7) - pytanie więc jak sprawuje nadzór nad działalnością archiwum, skoro pozbawia się całkowicie dekretacji, a nie np. tylko w części; ciekawe co by było gdyby wpłynęła skarga na zastępcę dyrektora, to też by zastępca ją dekretował?
2)   w całym regulaminie nie ma słowa, kto jest odpowiedzialny za sprawy zawierania porozumień lub umów użyczeń na dalsze dysponowanie materiałami archiwalnymi (art. 5 ust. 1e) - jest jedynie zastrzeżenie, że Dyrektor podpisuje umowy w sprawach użyczania lub pozostawiania do dłuższego przechowywania (oj coś mi się wydaje, że brzmienie tego przepisu nie zmieniło się pomimo nowelizacji ustawy archiwalnej i jest może być sprzeczne z art. 5 ust. 1e)
3)   w regulaminie nie ma też mowy o tym kto prowadzi sprawy z zakresu wsparcia NDAP w związku z powierzaniem zasobów archiwalnych; jest tylko informacja, że dyrektor podpisuje korespondencję i opinie (par. 9 ust. 1 pkt 12)
4)    nie zmieniło się też brzmienie regulacji w par. 23 pkt 1 lit. c, choć te działania dyrektor archiwum (uzgadnianie normatywów) wykonuje tylko z upoważnienia Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych - nie ma nic o tym
5)   nie ma natomiast nic na temat tego co wynika z art. 6 ust. 2d ustawy archiwalnej, co jest wyłącznym zadaniem dyrektora archiwum
6)   także sformułowanie w par. 23 pkt. 1 lit. d zawęża kontrole jedynie do przestrzegania przepisów o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach, czyli archiwum nie zamierza kontrolować postępowania z dokumentacją w oparciu o przepisy dotyczące sądów czy prokuratur, itp. itd.

Nie będę się dalej pastwić, ale zastanawiam się kto czuwa nad tym wszystkim i czy to naprawdę jest takie trudne, by po dwóch dużych nowelizacjach ustawy archiwalnej, prawidłowo opisać organizację archiwum.

Warto dorzucić, że prawdziwym kuriozum krakowskiego archiwum jest liczba samodzielnych stanowisk pracy - 7.

Chyba warto będzie przeglądnąć inne regulaminy organizacyjne archiwów państwowych... ;)

Offline Ewap

  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *
  • Wiadomości: 180
Odp: organizacja archiwów państwowych
« Odpowiedź #1 dnia: Marzec 15, 2017, »
Warto też i tu przypomnieć wątek o organizacji Narodowego Archiwum Cyfrowego http://www.ifar.pl/index.php/topic,3308.msg21889.html#new z dziwną sprawą utworzenia Oddziału Nadzoru

Offline Ewap

  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *
  • Wiadomości: 180
Odp: organizacja archiwów państwowych
« Odpowiedź #2 dnia: Marzec 15, 2017, »
Znalazłam inny regulamin organizacyjny jeszcze bardziej świeży (13 marca 2017 r.) z Archiwum Państwowego w Katowicach http://bip.ap.gov.pl/dokument.php?iddok=164&str=1, które swoim zasobem, rozległością działania i trudnościami w tym zakresie jest podobne do archiwum krakowskiego.
I co tu mamy:
1)   nieaktualny adres publikacyjny ustawy archiwalnej (par. 1 ust. 1 pkt 1)
2)   nie ma rozdętej organizacji na samodzielne stanowiska pracy - to na plus (par. 4)
3)   w par. 17 pkt 4 - przepis brzmi tak jakby się nic nie zmieniło w ustawie archiwalnej, nadal kontrole są ograniczone do archiwów zakładowych i składnic akt oraz jednostek z powierzonym zasobem
4)   w par. 17 pkt 5 - jest mowa o podpisywaniu zaleceń, gdy tymczasem w ustawie jest mowa o wystąpieniach pokontrolnych, których częścią są zalecenia
5)   także brak jakichkolwiek zmian i skorelowania z ustawą kwestii normatywów kancelaryjnych i archiwalnych; nadal jest mowa o np. o zatwierdzaniu, nie ma nic o sprawach zmian wykazu akt z art. 6 ust. 2d
6)   sprzeczny z ustawą jest przepis w par. 17 pkt 14, ponieważ ogranicza się do umów użyczeń, czyli tak jak było to przed nowelizacją ustawy w 2015 r.
7)   nie ma nic na temat spraw z zakresu par. 2 rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, czyli wydawania opinii w sprawach wątpliwości odnośnie kwalifikacji dokumentacji
8)   nie ma nic o wspieraniu spraw z zakresu powierzania zasobów archiwalnych

Będę szukać dalej... Nie wiem tylko czy nie odbieram chleba Naczelnej Dyrekcji  ;)

Offline Ewap

  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *
  • Wiadomości: 180
Odp: organizacja archiwów państwowych
« Odpowiedź #3 dnia: Marzec 15, 2017, »
W kontekście dobrego samopoczucia Dyrektora Archiwum Akt Nowych, o którym pisałam tu http://www.ifar.pl/index.php/topic,3321.msg22096.html#msg22096 fajnie wygląda aktualność regulaminu organizacyjnego tego Archiwum.
W BIP jest - jako obowiązujący - regulamin z 2013 r. http://bip.ap.gov.pl/dokument.php?iddok=649&idmp=858&r=o

Widocznie AAN nie zauważył dwóch nowelizacji ustawy archiwalnej...

Nie mobilizuje go do pracy nawet kontrola z NDAP, która skończyła się w listopadzie 2016 r. Ze sprawozdania http://bip.ap.gov.pl/dokument.php?iddok=3057&idmp=1451&r=o wynika, że stwierdzono nieaktualność regulaminów organizacyjnych. Nie wiadomo jedynie czy to dotyczyło AAN...

Offline Ewap

  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *
  • Wiadomości: 180
Odp: organizacja archiwów państwowych
« Odpowiedź #4 dnia: Marzec 15, 2017, »
Muszę jednak oddać honor archiwom państwowym, ponieważ gorzej jest w Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych:

1) w BIP - nie ma w ogóle regulaminu organizacyjnego; jest tylko wyciąg zadań komórek organizacyjnych bez żadnej datacji http://bip.ap.gov.pl/dokument.php?iddok=3991&idmp=49&r=o

2) na www.archiwa.gov.pl znalazłam pełny regulamin ale z 2015 r. https://www.archiwa.gov.pl/files/zarzadzenia_NDAP/zarz12_2015_zal1.pdf

Tam też są błędy i nieaktualne zapisy...

Oj, chyba wdepnęłam w bagno...

Offline Kajka

  • archiwa_2.5
  • starszy(a) archiwista(ka)
  • *
  • Wiadomości: 451
Odp: organizacja archiwów państwowych
« Odpowiedź #5 dnia: Marzec 15, 2017, »
Szczytem geniuszu koncepcyjnego poprzedniego kierownictwa NDAP była operacja połączenia Archiwum Państwowego Dokumentacji Osobowej i Płacowej z Archiwum Miasta Stołecznego Warszawy w Archiwum Państwowe w Warszawie. APDOP został powołany ustawą a zlikwidowany rozporządzeniem co zakwestionował nawet NIK podczas kontroli. Struktura organizacyjna i obsada kadrowa na Krzywym Kole jest nieproporcjonalna do ilości przechowywanej tam dokumentacji. Większość zasobu warszawskiej centrali jest przechowywana, obsługiwana i udostępniana przez Wieloosobowe Stanowisko ds. Działalności Archiwalnej (dawna Ekspozytura w Milanówku). http://www.bip.ap.gov.pl/dokument.php?iddok=519&idmp=667&r=o

Offline Kajka

  • archiwa_2.5
  • starszy(a) archiwista(ka)
  • *
  • Wiadomości: 451
Odp: organizacja archiwów państwowych
« Odpowiedź #6 dnia: Marzec 15, 2017, »
W kontekście dobrego samopoczucia Dyrektora Archiwum Akt Nowych, o którym pisałam tu http://www.ifar.pl/index.php/topic,3321.msg22096.html#msg22096 fajnie wygląda aktualność regulaminu organizacyjnego tego Archiwum.
W BIP jest - jako obowiązujący - regulamin z 2013 r. http://bip.ap.gov.pl/dokument.php?iddok=649&idmp=858&r=o

Widocznie AAN nie zauważył dwóch nowelizacji ustawy archiwalnej...

Nie mobilizuje go do pracy nawet kontrola z NDAP, która skończyła się w listopadzie 2016 r. Ze sprawozdania http://bip.ap.gov.pl/dokument.php?iddok=3057&idmp=1451&r=o wynika, że stwierdzono nieaktualność regulaminów organizacyjnych. Nie wiadomo jedynie czy to dotyczyło AAN...
Ojtam Ojtam nie wymagajmy zbyt wiele. W AAN czas płynie inaczej ;-). Sprawozdanie z działalności za 2015 r. zostało zamieszczone w BIP w listopadzie 2016 r.http://www.bip.ap.gov.pl/index.php?idmp=1397&r=o

Offline Hanna Staszewska

  • st. kustosz(ka)
  • ******
  • Wiadomości: 1744
Odp: organizacja archiwów państwowych
« Odpowiedź #7 dnia: Marzec 15, 2017, »
Ojtam ojtam, niektóre archiwa w ogóle nie "wieszają" sprawozdań  :P

Offline Jaca

  • słuchacz(ka)
  • Wiadomości: 13
Odp: organizacja archiwów państwowych
« Odpowiedź #8 dnia: Marzec 15, 2017, »
Załączam projekt wystąpienia pokontrolnego z kontroli przeprowadzonej w AAN przez NDAP oraz uwagi AAN do tego projektu. Ciekawe czy kiedyś doczekamy się publikacji w BIP-ie ;)

Offline Ewap

  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *
  • Wiadomości: 180
Odp: organizacja archiwów państwowych
« Odpowiedź #9 dnia: Marzec 16, 2017, »
Załączam projekt wystąpienia pokontrolnego z kontroli przeprowadzonej w AAN przez NDAP oraz uwagi AAN do tego projektu. Ciekawe czy kiedyś doczekamy się publikacji w BIP-ie ;)

Gratuluję Jacy skuteczności.
Mnie lektura tych dokumentów poraziła!!! Przywołam stare przysłowie "prowadził ślepy kulawego". Jeżeli tak wyglądają kontrole z NDAP, to nie jest dobrze. Muszę ochłonąć, by coś więcej napisać, ale napiszę oj napiszę! Ewidentnie widać, że kontrolujący nie znają się na tym co kontrolują ani w jakim trybie i w oparciu o jakie przepisy kontrolują.

Tak na gorąco - to "brawo" dla AAN za przestrzeganie instrukcji kancelaryjnej w zakresie znakowania spraw. Oczywiście to sarkazm. W znaku sprawy pisma nie ma oznaczenia komórki organizacyjnej. To jest centralizacja czy decentralizacja rejestracji spraw?

Offline Ewap

  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *
  • Wiadomości: 180
Odp: organizacja archiwów państwowych
« Odpowiedź #10 dnia: Marzec 16, 2017, »
Przedstawiam wyniki mojej lektury.  ;) Im bardziej czytałam tym bardziej się zastanawiałam po co te kontrole?

Najpierw kilka słów o sposobie załatwienia sprawy udostępnienia informacji przez AAN:
1)   Jaca zwrócił się z zapytaniem elektronicznym, ale w zamian otrzymał albo skan papierowego pisma albo papierowe pismo. Prośba do Pana Jacy by napisał, jak się AAN z nim skomunikował? Jeżeli to jest skan, to jest to jakaś masakra... Dyrektor AAN nawet w korespondencji ze mną oraz innymi podmiotami konsekwentnie unika podpisu elektronicznego. Moim zdaniem, to go całkowicie deprecjonuje jako dyrektora centralnego archiwum!!!
2)   W odpowiedzi z AAN przywołano przepis z Konstytucji RP, czy AAN zauważył że szczegóły w tym zakresie są w ustawie?
3)   organem udostępniającym informację jest dyrektor AAN ale jak widać działa on w imieniu instytucji, czyli AAN; to kto jest tym organem - Archiwum Akt Nowych czy jego dyrektor?

A teraz sprawy formalne kontroli z NDAP - CZEPIAM SIĘ  :P:
1)   kontrola dotyczyła "kształtowania narodowego zasobu archiwalnego oraz gromadzenia materiałów archiwalnych". Powinna więc być przeprowadzona w oparciu o przepisy ustawy archiwalnej a nie ustawy o kontroli w administracji rządowej!!!! Nota bene informacja o tym na jakiej podstawie prawnej jest ta kontrola zaznaczono dopiero w pouczeniu do wystąpienia. W piśmie przesyłającym projekt nie ma nic na ten temat. Oznacza to, że pracownicy NDAP nie znają obowiązującego prawa?!?! A może po prostu ktoś wcześniej opracował tryb i nie zauważono, że zmieniła się ustawa archiwalna? A może są jeszcze inne przesłanki?
2)   do kontroli oddelegowano trzy osoby, ale nie wyznaczono koordynującego (kierownika zespołu kontrolnego).
3)   bardzo dużo literówek polegających na błędnych odmianach słów, przykładowo w pkt 8 "sprawami dotyczącymi ustalaniem jednostek"

Offline Ewap

  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *
  • Wiadomości: 180
Odp: organizacja archiwów państwowych
« Odpowiedź #11 dnia: Marzec 16, 2017, »
A teraz sprawy merytoryczne - ZNÓW SIĘ CZEPIAM  :P:

1)   ad pkt 1 dot. organizacji - NDAP nie ma żadnych uwag do regulaminu organizacyjnego, choć ten regulamin nie został dostosowany do nowych przepisów w ustawie archiwalnej. No ale skoro sami nie zauważyli nowelizacji ustawy to i nie widzą jej u kontrolowanych

2)   ad pkt 2 dot. obsady kadrowej - czy w kontrolowanym okresie (2015-2016) brali udział i to czynny w tych wszystkich wymienionych szkoleniach? Oto jest pytanie? Ja jakoś nie widziałam ?czynnego? udziału pracowników nadzoru AAN w tych wydarzeniach. Może bierny, ale to chyba tylko w NDAP i NAC. Dodatkowo nie ma nic o tym czy tych ludzi jest w sam raz czy za dużo czy za mało

3)   ad pkt 3 ustalanie jednostek - NDAP skoncentrowała się na zbadaniu zgodności postępowania w konkretnych sprawach z obowiązującymi przepisami. Kompletnie natomiast pominięto kwestie tego, czy ze wszystkich istniejących jednostek centralnych wszystkie zostały prawidłowo zbadane i rozpoznane co do tego czy wytwarzają czy nie materiały archiwalne. Lata 2015-2016 to powstanie nowego Rządu, a więc i poważne zmiany w ministerstwach (przesunięcia działów administracji). Niestety analizując sprawy wykreślania jednostek skoncentrowano się wyłącznie na odnotowaniu dat w NiKA. Brak natomiast jakiejkolwiek analizy tego, co z dokumentacją wykreślonych jednostek? Czy zawarto porozumienia na dalsze przechowywanie materiałów archiwalnych czy nie? Przecież to jest istota kształtowania zasobu archiwalnego! Warto podkreślić, że art. 33 ust. 2 ustawy archiwalnej jest dosyć specyficzny, bo nakłada obowiązek tworzenia archiwum zakładowego dla każdego działu administracji rządowej. Pytanie więc, co z działem ?administracja publiczna?, który przeszedł z MAC do MSWiA. Przecież nadal powinien pozostać pod kontrolą AAN! Czy tak się stało? Co z Ministerstwem Gospodarki? Poza tym sprawa Prokuratury Generalnej prowadzona była pod 410, czyli ustalanie jednostek, a chyba właśnie wtedy przestawała ona istnieć bo powstała Prokuratura Krajowa, więc powinna być pod 412. Ciekawa jest też konkluzja w tym punkcie, bo nie wiadomo na podstawie czego ją wysnuto? Zaprzecza temu sprawa Państwowego Instytutu Geologicznego, który już od dawna był ustalony jako wytwarzający materiały archiwalne. Dlaczego więc sprawa znów była na tapecie w 2015 r.?

4)   ad pkt 5 ewidencja jednostek - szczerze przyznam pogubiłam się w wyjaśnianiu różnic między ewidencjami jednostek, bo skoro w NiKA brakuje 5 jednostek to znaczy, że wpisano dla nich daty wykreślenia, a nie jak piszą kontrolujący, że nie wpisano. Gdyby bowiem ich nie wpisano to powinno być 241 jednostek w NiKA.

5)   ad pkt 6 normatywy kancelaryjne i archiwalne - biorąc pod uwagę że kontrolerzy sami prowadzą sprawy uzgadniania instrukcji i wykazów akt, w których w zagadnieniach merytorycznych w jednostkach wytwarzających materiały archiwalne, nie przewidują żadnej kategorii A (por. wykaz akt dla Krajowej Administracji Skarbowej) albo wprowadzają takie przepisy że nie wiadomo czy w podmiocie jest EZD czy nie, to nie dziwi że nie mają uwag do merytorycznego załatwiania spraw przez AAN. A tu naprawdę można wiele zarzucić i od strony formalnej i merytorycznej... Jako kuriozum - warto dostrzec że NDAP z Biura GIODO zrobił Generalną Inspekcję! To nie jest literówka. Pytanie dla kogo uzgodniono przepisy?

6)   ad pkt 7 kontrole archiwalne - tu też mam inne spostrzeżenia niż piszą o nich kontrolerzy. A mnie ciekawią wyniki kontroli w Biurze Rzecznika Praw Obywatelskich, który od 2013 r. ma wdrożony jako podstawowy system EZD.

7)   ad pkt 8 brakowanie dokumentacji - zabawna jest pochwała NDAP dla papierowego wydawania zgód, tak jakby nie mogły być też wydawane elektronicznie; no chyba że NiKA nie daje takich możliwości...Kolejna kwestia, to zarzuty wobec braku notatek z ekspertyz w aktach sprawy. Mnie ciekawi to, że te notatki z ekspertyz nigdy nie trafiły do podmiotów które wnioskowały o brakowanie

8. ad pkt 11 przejmowanie materiałów archiwalnych - nie napracowali się kontrolerzy NDAP w zakresie kontroli procesu gromadzenia materiałów archiwalnych; nawet nie sprawdzili czy właściwe wdrożono przepisy rozporządzenia z października 2015 r. Jak tylko stwierdzili że oddział nadzoru się tym zajmuje na początkowym etapie to już nie sprawdzili innego oddziału jak są prowadzone te sprawy.

9)   ad pkt 13 kursy i szkolenia - brak jakiejkolwiek informacji czy te kursy i szkolenia były darmowe czy za pieniądze, a jeżeli za pieniądze to firmowane przez kogo i czy w godzinach pracy?

10)   ad pkt 14 dokumentacja nadzoru - fascynuje mnie brak jakiegokolwiek komentarza dlaczego AAN od 2013 r. zrezygnował z teczek zbiorczych. Jak będą monitorować sprawy brakowania, kontroli, przepisów, skoro takie teczki nie powstają. Jednak kontrolerzy NDAP nie zgłaszają zastrzeżeń.