Narodowe Archiwum Cyfrowe > Projekty w NAC

szukajwarchiwach.pl

<< < (13/15) > >>

Kasia Zajkowska:

--- Cytat: mooj w Styczeń 19, 2018, ---
--- Cytat: Kasia Zajkowska w Grudzień 12, 2017, ---
--- Cytat: Jarek w Grudzień 07, 2017, ---Tak zastanawiam się jeszcze nad Waszym projektem i nasuwają mi się kolejne pytania:
1. co będzie potrzebne do założenia konta w systemie - adres mailowy? dane osoby lub podmiotu? czy wszystkie konta będą mieć taki sam status? (podanie zweryfikowanych danych umożliwi więcej?)

2. na co stawiacie - na ilość kont czy raczej na aktywność użytkowników? (wiem, banalne pytanie)

3. czy aktywność użytkownika będzie premiowana? (np. jakieś bonusy, gadżety lub honory za określoną ilość dodanych tagów)

4. czy myślicie o słowniku tagów (jakiś zestaw na wejście?)

5. jak chcecie się zabezpieczyć przed trollowaniem, wulgaryzmami itp?


6. Moim zdaniem powinniście - zwłaszcza na początku - postawić na dwie rzeczy - fotografie i akta metrykalne.  Tu się powtórzę - w przypadku fotografii: umożliwcie użytkownikom dodawanie elementów opisu zdjęć, zabawę w identyfikację obiektów i osób. W tym drugim przypadku - nie wiem czy jest sens liczyć na to że genealodzy będą ponownie mozolnie wklepywać indeksy, które już raz tworzyli w swoich bazach. Chyba lepiej porozmawiać z nimi o możliwościach importu gotowych danych, problem to czy się zgodzą i różnice w standardach opisu.

--- Koniec cytatu ---

1. adres e-mail, imię i nazwisko - następnie użytkownik musi potwierdzić założenie konta. Jeśli użytkownik chce może podać więcej danych, które będą potrzebne do realizacji niektórych usług w serwisie.
2. Celem stworzenia kont w serwisie jest stworzenie wokół SwA i sieci archiwów społeczności internautów, którzy aktywnie będą tagować, tworzyć swoje własne kolekcje tematyczne, szerować na facebooku - promując tym samym zbiory archiwów i upowszechniając wiedzę na ich temat:)
3. były takie pomysły, ale póki co nic takiego nie planujemy.
4. planujemy słowniki, podpowiadanie tagów jednak sprawa jest trochę skomplikowana technicznie. Pracujemy nad tym. Uważam, że bez słowników tagi bardzo trudno będzie kontrolować. 
5. tworząc słownik "brzydkich słów" :)

6. Bardzo się cieszę, że Pan to pisze, bo widzę, że nasze pomysły znajdują poparcie wśród archiwistów:)
- będzie strefa identyfikacji zdjęć
- co do indeksów, również mamy takie spostrzeżenia.

--- Koniec cytatu ---

Nie ma żadnych podstaw do żądania imienia i nazwiska, wręcz przeciwne - są silne podstawy, by twierdzić, że takie żądanie jest nieuzasadnione i sprzeczne z prawem. Biblioteka Narodowa już się z tego wymogu przy Polonie wycofała (m.in. na skutek mojej interwencji).
Może łatwiej od razu, na etapie "pomysłu" to skorygować?

--- Koniec cytatu ---

Nie możemy wymagać podania imienia i nazwiska przy rejestracji użytkownika - zgadzam się. Użytkownik wpisze wtedy np. swój nick. Ale mogą pojawić się sytuacje, gdy dane będą nam potrzebne np. do wystawienia faktury - gdy użytkownik zamawia skany w wysokiej rozdzielczości - co jest usługą płatną. Wtedy użytkownik będzie musiał dodatkowo podać swoje dane. Ale przy rejestracji samego konta nie będziemy tego wymagać.

sirsilis:
mam nadzieje ze w szukaju będzie możliwość sciagniecia jpg i tiff skanów... przykładowo jak tu https://www.digitalcommonwealth.org/search/commonwealth:70796m33h

mooj:

--- Cytat: Kasia Zajkowska w Styczeń 23, 2018, ---
--- Cytat: mooj w Styczeń 19, 2018, ---
--- Cytat: Kasia Zajkowska w Grudzień 12, 2017, ---
--- Cytat: Jarek w Grudzień 07, 2017, ---Tak zastanawiam się jeszcze nad Waszym projektem i nasuwają mi się kolejne pytania:
1. co będzie potrzebne do założenia konta w systemie - adres mailowy? dane osoby lub podmiotu? czy wszystkie konta będą mieć taki sam status? (podanie zweryfikowanych danych umożliwi więcej?)

2. na co stawiacie - na ilość kont czy raczej na aktywność użytkowników? (wiem, banalne pytanie)

3. czy aktywność użytkownika będzie premiowana? (np. jakieś bonusy, gadżety lub honory za określoną ilość dodanych tagów)

4. czy myślicie o słowniku tagów (jakiś zestaw na wejście?)

5. jak chcecie się zabezpieczyć przed trollowaniem, wulgaryzmami itp?


6. Moim zdaniem powinniście - zwłaszcza na początku - postawić na dwie rzeczy - fotografie i akta metrykalne.  Tu się powtórzę - w przypadku fotografii: umożliwcie użytkownikom dodawanie elementów opisu zdjęć, zabawę w identyfikację obiektów i osób. W tym drugim przypadku - nie wiem czy jest sens liczyć na to że genealodzy będą ponownie mozolnie wklepywać indeksy, które już raz tworzyli w swoich bazach. Chyba lepiej porozmawiać z nimi o możliwościach importu gotowych danych, problem to czy się zgodzą i różnice w standardach opisu.

--- Koniec cytatu ---

1. adres e-mail, imię i nazwisko - następnie użytkownik musi potwierdzić założenie konta. Jeśli użytkownik chce może podać więcej danych, które będą potrzebne do realizacji niektórych usług w serwisie.
2. Celem stworzenia kont w serwisie jest stworzenie wokół SwA i sieci archiwów społeczności internautów, którzy aktywnie będą tagować, tworzyć swoje własne kolekcje tematyczne, szerować na facebooku - promując tym samym zbiory archiwów i upowszechniając wiedzę na ich temat:)
3. były takie pomysły, ale póki co nic takiego nie planujemy.
4. planujemy słowniki, podpowiadanie tagów jednak sprawa jest trochę skomplikowana technicznie. Pracujemy nad tym. Uważam, że bez słowników tagi bardzo trudno będzie kontrolować. 
5. tworząc słownik "brzydkich słów" :)

6. Bardzo się cieszę, że Pan to pisze, bo widzę, że nasze pomysły znajdują poparcie wśród archiwistów:)
- będzie strefa identyfikacji zdjęć
- co do indeksów, również mamy takie spostrzeżenia.

--- Koniec cytatu ---

Nie ma żadnych podstaw do żądania imienia i nazwiska, wręcz przeciwne - są silne podstawy, by twierdzić, że takie żądanie jest nieuzasadnione i sprzeczne z prawem. Biblioteka Narodowa już się z tego wymogu przy Polonie wycofała (m.in. na skutek mojej interwencji).
Może łatwiej od razu, na etapie "pomysłu" to skorygować?

--- Koniec cytatu ---

Nie możemy wymagać podania imienia i nazwiska przy rejestracji użytkownika - zgadzam się. Użytkownik wpisze wtedy np. swój nick. Ale mogą pojawić się sytuacje, gdy dane będą nam potrzebne np. do wystawienia faktury - gdy użytkownik zamawia skany w wysokiej rozdzielczości - co jest usługą płatną. Wtedy użytkownik będzie musiał dodatkowo podać swoje dane. Ale przy rejestracji samego konta nie będziemy tego wymagać.

--- Koniec cytatu ---

dziękuję, pozdrawiam

mooj:

--- Cytat: sirsilis w Styczeń 23, 2018, ---mam nadzieje ze w szukaju będzie możliwość sciagniecia jpg i tiff skanów... przykładowo jak tu https://www.digitalcommonwealth.org/search/commonwealth:70796m33h

--- Koniec cytatu ---

sugestia co do tiffów - wyżej
- gdy użytkownik zamawia skany w wysokiej rozdzielczości - co jest usługą płatną."
Sugestia, gdyż pokazuje koncepcyjne powiązanie szwa i pozostałych serwisów/usług NAC (poprzez użytkownika).

Czy szwa podobnie jak audiovis będzie umożliwiało SPRZEDAŻ kopii? Pojawienie się odpowiedzi (całkowicie mnie satysfakcjonującej:) w temacie szwa, opisującej sytuację sprzedaży "lepszej kopii" może być błędem, albo może być nieprzypadkowe i spójne.
Brak reakcji może nawet spowodować przejście z kategorii "błąd, balon próbny" do wdrożenie.
Moim zdanie to byłby błąd
pomijam kwestie obecne w wątku "identyfikacja zdjęć/indeksy sporządzone "wolontariacko" a wykorzystane komercyjnie...choć to kwestia niepomijalna. Nawet jeśli indeks (osobowy, opis zdjęcia) nie dotyczyłby konkretnego obiektu, a miałby stać się "jedynie" elementem systemu sprzedaży/wsparcia sprzedaży.

I kolejna sprawa:
NAC nie zdjęcia sprzedaje, a usługę skanowania (poważna zmiana w regulaminie i cenniku parę lat temu - wymuszona dyskusją i potwierdzeniem b. ograniczonych praw majątkowych archiwów do zasobu.
Istnieje (zeskanowane w dobrej rozdzielczości w tiff), obecne w systemie (choć niedostępne techniczne) to nie ma jak zeskanowania sprzedać:) / wymienić barterem na reklamę:)
a czy do serwisu mającego prezentować kopie uytkowe wpinać ciężkie tiff?
ja bym się na tym nie skupiał

jak będzie 95% zeskanowanego, dostępnego w wersjach użytecznych a tańszych, to można wrócić
no chyba, że technologia pozwoli na sprowadzenie kosztów obrbki, przechowywania, udostępniania (ale także ogólniej przesyłu) do pomijalnie nieznaczącej kwestii

sirsilis:
dokąd idą pieniądze z usługi skanowania??? do budżetu???

w ogóle nie powinno być żadnych opłat. Zasób archiwalnych do dziedzictwo kulturowe, dobro narodowe tak zwał jak zwał, nie powinno być żadnych ograniczeń w udostępnianiu

95% zeskanowanego zasobu??? ile lat będziemy czekać... ile teraz jest... 2%???

Nawigacja

[0] Indeks wiadomości

[#] Następna strona

[*] Poprzednia strona

Idź do wersji pełnej