Autor Wątek: Modyfikacja spisu spraw  (Przeczytany 4293 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline kingap

  • słuchacz(ka)
  • Wiadomości: 1
Modyfikacja spisu spraw
« dnia: Styczeń 28, 2016, »
Witam czy wzór spisu spraw można modyfikować wg własnych potrzeb? Chodzi o to, że mam zrobić spis spraw pism obcych tzw. do wiadomości. Chciałabym ze wzoru usunąć datę wszczęcia sprawy i ostateczną datę załatwienia i zastąpić to rubryką data wpływu, tylko pytanie czy tak można?

Offline EwelinaP

  • archiwista
  • ***
  • Wiadomości: 400
  • Płeć: Kobieta
Odp: Modyfikacja spisu spraw
« Odpowiedź #1 dnia: Styczeń 29, 2016, »
Szczerze mówiąc nie do końca rozumiem potrzebę zmiany wzoru. Data wpływu jest datą wszczęcia sprawy. Jako datę zakończenia u nas wpisuje się tą samą datę, a w polu "uwagi" urzędnik wpisuje adnotację "do wiadomości".

Offline stany

  • archiwista
  • ***
  • Wiadomości: 362
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Modyfikacja spisu spraw
« Odpowiedź #2 dnia: Styczeń 29, 2016, »
Dokładnie, tak jak pisze Ewelina

Offline Jarek

  • st. kustosz(ka)
  • ******
  • Wiadomości: 1754
  • archiwista zakładowy a nie żaden kustosz
Odp: Modyfikacja spisu spraw
« Odpowiedź #3 dnia: Styczeń 29, 2016, »
Witam czy wzór spisu spraw można modyfikować wg własnych potrzeb? Chodzi o to, że mam zrobić spis spraw pism obcych tzw. do wiadomości. Chciałabym ze wzoru usunąć datę wszczęcia sprawy i ostateczną datę załatwienia i zastąpić to rubryką data wpływu, tylko pytanie czy tak można?

Nie, nie można. Jeśli podlegasz pod rozporządzenie z 18.01.2011 to wyraźnie określono tam elementy spisu spraw.
Jarek Orszulak

Offline Bolek

  • kustosz(ka)
  • *****
  • Wiadomości: 628
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Modyfikacja spisu spraw
« Odpowiedź #4 dnia: Luty 04, 2016, »
Określono elementy wymagane i one muszą być co nie oznacza, że nie możemy dodać od siebie jakiś nam potrzebnych nowych elementów.
prawy obrońca lewego słupka

Offline Rovan

  • st. kustosz(ka)
  • ******
  • Wiadomości: 1214
Odp: Modyfikacja spisu spraw
« Odpowiedź #5 dnia: Luty 07, 2016, »
Doda możemy, natomiast autorka chciała usunąć rubryki dot. daty wszczęcia i zakończenia sprawy, a tego już zrobić nie może.

Offline Jarek

  • st. kustosz(ka)
  • ******
  • Wiadomości: 1754
  • archiwista zakładowy a nie żaden kustosz
Odp: Modyfikacja spisu spraw
« Odpowiedź #6 dnia: Luty 08, 2016, »
Rozporządzenie z 18.01.2011 r. inaczej traktuje spis spraw w systemie tradycyjnym, inaczej w systemie EZD. W EZD rzeczywiście można jakiś rodzaj danych do takiego spisu dodać (nie można usuwać), natomiast w przypadku systemu tradycyjnego to raczej stały zestaw elementów.
Jarek Orszulak

Offline Rovan

  • st. kustosz(ka)
  • ******
  • Wiadomości: 1214
Odp: Modyfikacja spisu spraw
« Odpowiedź #7 dnia: Luty 08, 2016, »
Tak, w odniesieniu do systemu tradycyjnego brak jest w instrukcji magicznego określenia "co najmniej" :)

Odrębnym pytaniem pozostaje, czy Archiwum Państwowe podważałoby prawidłowość sporządzenia spisu spraw (w systemie tradycyjnym), do którego dodano by dodatkowe kolumny? To już by chyba była hiper poprawność, szczególnie w kontekście rezygnacji z narzucania w przepisach jednolitych wzorów formularzy na rzecz określania minimalnego zestawu elementów jaki muszą one zawierać.

Offline jacek_k

  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *
  • Wiadomości: 88
Odp: Modyfikacja spisu spraw
« Odpowiedź #8 dnia: Luty 08, 2016, »
Myślę, że tu MSWiA rozstrzyga, że w spisie spraw mogą być dodatkowe elementy:

Czy do znaku sprawy (na końcu) można dodawać inne elementy niż ujęte w rozporządzeniu [Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej...]?
Nie można. Jeżeli są potrzebne dodatkowe informacje o sprawie to nie ma potrzeby ich dołączać do znaku sprawy. Takie informacje mogą być umieszczane w spisie spraw. Należy nadmienić, że spis spraw może być prowadzony w postaci elektronicznej zgodnie z § 39 ust. 2 pkt 1 [instrukcji kancelaryjnej], co stwarza dodatkowe możliwości podmiotom mającym potrzebę opisania spraw dodatkowymi kryteriami.


Powyższe dostępne pod adresem: https://mswia.gov.pl/pl/wolnytekst/8844,dok.html

Offline Rovan

  • st. kustosz(ka)
  • ******
  • Wiadomości: 1214
Odp: Modyfikacja spisu spraw
« Odpowiedź #9 dnia: Luty 08, 2016, »
A tak trochę offtop - odnośnie dodawania dodatkowych elementów za znakiem sprawy, instrukcja z 2011 przewiduje jedynie dodawanie inicjałów, ale przykładowe instrukcje stworzone w NDAP i dostępne na jej stronie przewidują również możliwość dodawanie numeru kolejnego pisma w sprawie.

Offline Jarek

  • st. kustosz(ka)
  • ******
  • Wiadomości: 1754
  • archiwista zakładowy a nie żaden kustosz
Odp: Modyfikacja spisu spraw
« Odpowiedź #10 dnia: Luty 08, 2016, »
Myślę, że tu MSWiA rozstrzyga, że w spisie spraw mogą być dodatkowe elementy:

Czy do znaku sprawy (na końcu) można dodawać inne elementy niż ujęte w rozporządzeniu [Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej...]?
Nie można. Jeżeli są potrzebne dodatkowe informacje o sprawie to nie ma potrzeby ich dołączać do znaku sprawy. Takie informacje mogą być umieszczane w spisie spraw. Należy nadmienić, że spis spraw może być prowadzony w postaci elektronicznej zgodnie z § 39 ust. 2 pkt 1 [instrukcji kancelaryjnej], co stwarza dodatkowe możliwości podmiotom mającym potrzebę opisania spraw dodatkowymi kryteriami.


Powyższe dostępne pod adresem: https://mswia.gov.pl/pl/wolnytekst/8844,dok.html

Tak się właśnie zastanawiałem, czy aby na pewno to rozróżnienie między systemem tradycyjnym a EZD w kwestii sposobu prowadzenia spisu spraw, było do końca przemyślane i celowe. I ta przytoczona przez Ciebie interpretacja ze strony MSWiA moim zdaniem świadczy, że nie było. W nawiązaniu do tego co pisze Rovan - nie dajmy się zwariować, instrukcja wyznacza ramy i minima niezbędnych informacji, nie tworzy dogmatów w szczegółach postępowania z dokumentacją.
Przyjrzyjmy się jednak "ciemnej stronie mocy" instrukcji kancelaryjnej. W sensie formalnym, moim zdaniem, taka interpretacja zapisu rozporządzenia, gdzie tworzy się furtkę dla zmian w spisie spraw w systemie tradycyjnym, jednak jest nieuprawniona. Dodawanie informacji do spisu spraw nie powinno powodować problemów z oceną dokumentacji w sądach itp.
Obracamy się w tej dyskusji w kręgu racjonalizowania spisu spraw - wracając jednak do pytania użytkownika kingap - mam wrażenie że mamy do czynienia jednak z czyjąś fantazją w prowadzeniu dokumentacji, powodowaną tak naprawdę niezrozumieniem zasad prowadzenia dokumentacji. Spis spraw jest uniwersalny w skali jednostki i nie powinno się go modyfikować ze względu na widzimisię jednego urzędnika.
« Ostatnia zmiana: Luty 08, 2016, wysłana przez Jarek »
Jarek Orszulak