Internetowe Forum Archiwalne > Archiwistyka społeczna

Kopie w archiwach społecznych

(1/3) > >>

Katarzyna Ziętal:
Witam,
chciałam poruszyć temat plików cyfrowych w archiwach społecznych.
Można rozróżnić 3 kategorie takich plików:
1. pliki elektroniczne (born digital) - które w swojej oryginalnej postaci już są elektroniczne
2. pliki wtórnie cyfrowe - kopie materiałów, które posiadamy w archiwum i które przeszły proces digitalizacji
3. pliki wtórnie cyfrowe, co do których nie mamy dostępu do oryginałów. I właśnie o tę sytuację chciałam zapytać. W archiwach społecznych to bardzo częsta sytuacja. Często nie mają one swojej czytelni, gdzie mogą udostępniać zbiory. Organizują natomiast akcje społeczne, w wyniku których osoby prywatne przynoszą do archiwum swoje materiały, tam są digitalizowane i następnie zwracane właścicielom. Digitalizacja odbywa się zgodnie ze standardami. To właśnie ta kopia cyfrowa jest dokumentem, którym archiwum zarządza, nie mając dostępu do oryginału.

I tu pojawia się moje pytanie - rozumiem, że w takim przypadku to plik cyfrowy jest przedmiotem opisu, nie zaś oryginał. Oryginał i sposób jego pozyskania, ofiarodawcę, możemy opisać w rubrykach typu "pochodzenie", natomiast w pozostałych rubrykach typu rozmiar, stan fizyczny opisujemy właśnie plik cyfrowy.
W takim przypadku rubryka "kopie i miejsce ich przechowywania" dotyczy kolejnej kopii naszego pliku cyfrowego.
Czy się mylę?

Pewnie nie tylko w archiwach społ. spotykamy taką sytuację, choć tu jest ona normą.

Hanna Staszewska:
Pani Katarzyno,
kopie to nierozwiązywalny jak do tej pory problem archiwów, swoisty

Hanna Staszewska:
Przepraszam, ale nowy IFAR sprawia niespodzianki :D

Pani Katarzyno,
kopie to nierozwiązywalny jak do tej pory problem polskich archiwów, z którym nie możemy uporać się i który powraca raz po raz  8)

Ostatni projekt NDAP (a projektów w ciągu ostatnich 10 chyba lat  było kilka) w tym temacie pochodzi z października 2015 r.
A tam paragraf 5 stanowi (cyt.):
"1.   Kopie gromadzi się w archiwach państwowych w formie zbiorów.
2.   Nazwę zbioru kopii nadaje się w archiwum państwowym na podstawie uchwały komisji metodycznej archiwum.
3.   Nazwa zbioru kopii powinna:
1) wskazywać nazwę twórcy oryginalnej dokumentacji lub nazwę twórcy zbioru kopii, o ile zbiór zawiera kopie oryginalnej dokumentacji wielu twórców;
2) odzwierciedlać ich treść, w przypadku braku możliwości określenia twórcy,
np. ?Wyższy Urząd Górniczy we Wrocławiu?, ?Zbiór Jana Nowaka?, ?Zbiór materiałów do krakowskich zespołów gospodarczych w archiwach zagranicznych?, ?Zbiór fotografii getta w Kutnie?, ?Zbiór fotografii rodziny Kowalskich?.
4.   Rejestr zbiorów kopii, zwany dalej ?rejestrem?, archiwa państwowe prowadzą przy wykorzystaniu systemu informatycznego.
5.   Rejestr prowadzi:
1) w archiwum państwowym - osoba wyznaczona przez dyrektora archiwum państwowego;
2) w oddziale zamiejscowym archiwum państwowego - kierownik oddziału zamiejscowego lub osoba wyznaczona przez dyrektora archiwum państwowego.
6.   Sposób opisu zbioru kopii w rejestrze określa Instrukcja, stanowiąca załącznik do zarządzenia."

I tu owa instrukcja (cyt.):
"INSTRUKCJA
W SPRAWIE ZASAD REJESTROWANIA KOPII W ARCHIWACH PAŃSTWOWYCH

Rejestr powinien zawierać następujące dane:
1.   Informacje o kopiach:
1)   numer identyfikacyjny zbioru kopii, składający się z numeru archiwum łamanego przez numer kolejny z rejestru, np. 12/10; 13/12;
2)   nazwa zbioru kopii;
3)   data wykonania kopii, o ile możliwe jest jej ustalenie, np. 2014-12-12, 1945-1948, przed 1970, ok. 1983, lata 70. XX w.; jeśli nie jest możliwe ustalenie daty wykonania kopii, wpisuje się ?brak?;
4)   pomoce ewidencyjno-informacyjne. Należy wymienić wszystkie pomoce otrzymane wraz z kopiami lub sporządzone po ich przejęciu, np. inwentarz, indeks geograficzny, indeks osobowy, indeks rzeczowy, indeks nazw, sumariusz, spis.
5)   udostępnianie: tak/nie/częściowo;
6)   warunki udostępniania, w tym informacja o prawach wykorzystania, np. wyłącznie do użytku w archiwum, domena publiczna, licencja (rodzaj), prawa należą do archiwum, prawa należą do osób trzecich;
7)   dotychczasowy numer identyfikacyjny kopii, jeśli został nadany przed wejściem w życie niniejszego zarządzenia.

2.   Informacje o pozyskaniu:
1)   forma pozyskania do archiwum:
a)   kupno,
b)   dar,
c)   depozyt,
d)   inne, w tym: w ramach wymiany, zamówienie własne,
e)   brak danych;
2)   data/daty pozyskania, o ile możliwe jest ich ustalenie, np. 2014-12-12, 1948, przed 1970, ok. 1983, lata 70. XX w.; jeśli nie jest możliwe ustalenie daty/dat pozyskania, wpisuje się ?brak?;
3)   znak sprawy, w której znajduje się korespondencja lub umowa dotycząca pozyskania, numer z księgi ubytków lub analogicznie numer ewidencji bibliotecznej;
4)   przekazujący ? nazwa instytucji lub nazwisko osoby przekazującej lub nazwa zbioru archiwalnego, z którego dokonano wyłączenia;
5)   uwagi ? wszelkie inne, mające znaczenie dane.

3.   Informacje o materiałach archiwalnych, z których wykonano kopie, o ile jest to możliwe:
1)   zawartość:
a)   poziom opisu oryginalnych dokumentów, np. zespół, zbiór, seria, podseria, jednostka archiwalna, dokument,
b)   tytuł serii/podserii, tytuł jednostki archiwalnej lub dokumentu, którego kopię przekazano, oraz zwięzły opis zawartości materiałów,
c)   sygnatury jednostek archiwalnych;
2)   daty krańcowe. Należy podać krańcowe daty roczne materiałów archiwalnych, z których wykonano kopie;
3)   język materiałów archiwalnych zgodnie z obowiązującymi przepisami metodycznymi;
4)   nazwa i kod zespołu:
a)   nazwa zespołu, pod jaką przechowywany jest w macierzystym archiwum,
b)   kod zespołu, jeśli istnieje w archiwum macierzystym;
5)   nazwa twórcy dokumentacji, jeśli jest ona przechowywana w archiwum prywatnym;
6)   miejsce przechowywania oryginału;
7)   informacje dodatkowe.

4.   Dane dotyczące sporządzenia opisu:
1)   data sporządzenia i modyfikacji opisu;
2)   imię i nazwisko osoby/osób sporządzających i modyfikujących opis."

Niestety, nie wiem, co dzieje się z projektem.


 

Katarzyna Ziętal:
Pani Hanno,
bardzo dziękuję i przeanalizuję  :)

Pozdrowienia

Anna Sobczak:
Haniu,

gdzie można znaleźć pełną treść zarządzenia?

Zastanawia mnie dlaczego kopie mają być usystematyzowane w zbiory. Dlaczego nie dołącza się ich do posiadanych zespołów, jeżeli byłyby ich częścią? Dlaczego traktuje się je osobno? Czy takie zbiory podlegają również opracowaniu? Czy tylko kończy się na rejestrze?

Nawigacja

[0] Indeks wiadomości

[#] Następna strona

Idź do wersji pełnej