Bo cząstka jest fajna
Do cząstki jeszcze wrócę, teraz chciałabym chwilę przyjrzeć się grupie zespołów: termin nienowy, więc nie powinien wzbudzić kontrowersji (termin nie, ale sam pomysł już chyba tak).
Grupę zespołów wyodrębnił też prof. Ryszewski w swoim FOPAR-ze, określając ja jako szczególne związki zespołów archiwalnych, tworzone dla uproszczenia ewidencji: Ryszewski podkreślał przestrzeganie zasady, aby w każdym przypadku były to zespoły nie łączone dowolnie, lecz powiązane ustrojowo, naturalnymi więzami ("Problemy komputeryzacji archiwów", 1994, s.43).
Przypomnę, jak tworzyliśmy grupy zespołów w archiwach: miało to funkcje ściśle ewidencyjne, pozwalające rejestrować na jednej karcie wiele zespołów, po raz pierwszy pojawiło się w przepisach o ewidencji w 1961 r. Definicja grupy zespołów pojawiła się w kolejnych przepisach, z 1972 r.: można było rejestrować zespoły na jednej karcie, pod warunkiem, że układ i ich zawartość były do siebie zbliżone: w grupach miały być zespoły niewielkie, powstałe w wyniku działalności organów władzy tej samej instancji, powołane jednym aktem prawnym i posiadających identyczne kompetencje, a różniące się między sobą terenem działania (np. grupa zespołów akt gminnych rad określonego powiatu, czy grupa zespołów akt notariuszy powiatu). Nie można było łączyć w grupy zespołów, których twórcy reprezentowali ten sam poziom hierarchiczny i mieli te same kompetencje, lecz działali w różnych okresach historycznych i na podstawie różnych aktów prawnych (czyli np. nie można było połączyć w grupę zespołów akt sądowych z lat 1815-1876). Możliwość tworzenia grup zespołów w archiwach zniesiono w momencie wprowadzenia bazy SEZAM w 2000 r. (przepisy z 1999 r.)
Grupa zespołów wraca w NOMA (reaktywacja
) i jest to (definicja): dwa lub więcej zespołów archiwalnych charakteryzujących się jednorodnością funkcji i/lub należące do tej samej klasyfikacji rzeczowej i/lub posiadających wspólne dzieje.
Jako obowiązkowe elementy opisu dla grupy zespołów określono: tytuł, daty, poziom opisu. Grupa zespołów ogóle nie przewiduje sygnatury, elementu obowiązkowego przy pozostałych poziomach.
W celach opisu napisano (cyt.):
"4.14.1. Wspólne obszary informacji o twórcy a zespoły archiwalne.
Cel: Wykorzystanie wspólnych obszarów informacji w celu zwiększenia wiedzy o kontekście wytworzenia i/lub przechowywania zespołu.
Reguła: Zespoły archiwalne twórców jednostek organizacyjnych powołane do wypełnienia tych samych funkcji i/lub należące do tej samej klasyfikacji rzeczowej i/lub posiadających wspólne dzieje mogą tworzyć bloki zawierające wspólne im informacje.
Zespoły, których opisy wiąże wspólna informacja, tworzą grupę zespołów.
Reguła szczegółowa D2.1.1. stanowi (cyt.): "Grupie zespołów można nadać nazwę w oparciu o nazwę twórców, funkcji i/lub klasyfikację rzeczową i/lub nazwę okresu historycznego, którego dotyczy".
4.14.2. Hierarchiczność bloków wspólnej informacji
Cel: Ukazanie informacji o twórcy i zespole w szerszym kontekście funkcjonalnym, rzeczowym i historycznym.
Bloki wspólnej informacji mogą tworzyć struktury powiązane relacjami"
Dzieje twórcy zaś należy opisać następująco (7.7.) (cyt.), s. 77-78.
"D2. Reguły szczegółowe:
D.2.1. Poziom grupy zespołów
Jeśli zespół przynależy do grupy zespołów, to na poziomie grupy zespołów należy opisać wspólne dzieje administracyjne/ustrojowe od momentu powołania do momentu zniesienia lub likwidacji.
D.2.2. Poziom zespołu
D.2.2.1. Twórca zespołu należy do grupy zespołów.
Jeśli zespół archiwalny przynależy do grupy zespołów, w której dzieje twórców zostały opisane, na poziomie zespołu należy opisać tylko jego historię bez odnoszenia się do dziejów ustrojowych, opisanych na wyższy poziomie (patrz 7.2.2. D2.1).
D2.2.2. Twórca zespołu nie należy do grupy zespołów
Jeśli twórca zespołu nie jest opisywany na poziomie grupy zespołów opisać go wedle reguły ogólnej (7.2.2. D1)".
Z powyższego wynika, że tak naprawdę dopuszczono dość dużą dowolność w tworzeniu grup zespołów, a jedynym kryterium jest twórca, a nie np. zawartość czy typy materiałów. I jeszcze jedno pytanie: czy można utworzyć grupy zbiorów? Np. grupa zbiorów dokumentacji nieaktowej w archiwum (jakkolwiek to brzmi).
Roztrząśnijmy przykład:
1) Archiwum: APP (nr 53)
2) Grupa zespołów: Urzędy stanu cywilnego w Archiwum Państwowym w Poznaniu (i tu wpisuję dzieje ustrojowo/administracyjne urzędów)
3) Zespół - Urząd Stanu Cywilnego w Miłosławiu (tutaj dzieje konkretnego urzędu)
Inny przykład:
1) Archiwum: APP (nr 53)
2) Grupa zespołów: Księgi sądów i urzędów grodzkich w Archiwum Państwowym w Poznaniu
3) Zespół: Księgi sądu i urzędu grodzkiego w Poznaniu.
I jeszcze jedno pytanie: czy jeden zespól może należeć do kilku grup zespołów? Np. Cech krawców Poznaniu do grupy Cechy w Archiwum Państwowym w Poznaniu (kryterium funkcji) oraz do grupy zespołów z Archiwum Miejskiego w Poznaniu (wspólne dzieje i pochodzenie z jednego archiwum historycznego).
Bo, przypomnę, "Zespoły, których opisy wiąże wspólna informacja, tworzą grupę zespołów". A takich wspólnych obszarów informacji może być kilka w przypadku jednego zespołu w relacji z wieloma zespołami: wspólne dzieje, te same funkcje, ta sama klasyfikacja rzeczowa. Wg jakiego kryterium tworzyć wtedy grupy, jeśli jeden zespół będzie krzyżowo pasować do wielu grup zespołów?
Patrzę na te przykłady i widzę, że takie i mnóstwo innych grup zespołów mogę sporządzić w ZoSIA za pomocą raportu.
Czy potrzebujemy więc takiego poziomu opisu?
Bo zrezygnowaliśmy z niego, wprowadzając SEZAM...