ZMIANA PROCEDURY BRAKOWANIA DOKUMENTACJI OD 1 LISTOPADA 2015 R.

Zaczęty przez stany, Grudzień 20, 2015,

Poprzedni wątek - Następny wątek

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

stany

 Nowy, aktualny temat brakowania- może trochę poruszmy tą nowość.

Robert2000


stany

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO  z dnia 20 października 2015 r.

w sprawie klasyfikowania i kwalifikowania dokumentacji, przekazywania materiałów archiwalnych do archiwów państwowych i brakowania dokumentacji niearchiwalnej

pmm

Z grubsza rzecz biorąc wystarczy informacje z protokołu oceny dokumentacji archiwalnej przenieść do wniosku. I już. Czy coś przegapiłem?

metricisRegninotarii

Cytat§ 9. 1. Brakowanie dokumentacji niearchiwalnej odbywa się na wniosek kierownika jednostki, za uprzednią zgodą dyrektora
właściwego archiwum państwowego, który stwierdza, że wśród dokumentacji przeznaczonej do zniszczenia nie występują materiały archiwalne.
(podkreślenie moje)

w połączeniu z § 9.2.7
Cytatoświadczenie o upływie okresu przechowywania dokumentacji niearchiwalnej oraz o utracie jej znaczenia, w tym
wartości dowodowej, dla organu lub jednostki organizacyjnej, które ją wytworzyły lub zgromadziły, a w przypadku
ich braku ? dla organu lub jednostki organizacyjnej, które przejęły ich zadania lub kompetencje.

Co ma być intepretowane tak, iż AP jest odpowiedzialne za wybrakowanie jakiejś dokumentacji, która wybrakowana być nie powinna, tylko wtedy jeśli będą to mat. archiwalne (kat.A); jeśli natomiast problem będzie dotyczył kat. B to na podstawie oświadczenia, o którym mowa w cytacie, odpowiedzialność będzie ponosić przede wszystkim jednostka która o brakowanie wystąpowała.
I to jest moim zdaniem najważniejsza zmiana o ile rzeczywiście tak ma być.

Robert2000

Widzę, że procedura brakowania zbliża się do brakowania w archiwach wyodrębnionych.

lukas_drill

W zasadzie prócz faktu, iż obecnie nie ma wymogu powoływania komisji do oceny dokumentacji oraz tego, iż wniosek o brakowanie jest równocześnei pismem przewodnim - to nie zmieniło się nic

stany

        Czyli brakujemy bez zarządzenia szefa jednostki o powołaniu komisji , ale każdy kierownik k.o. którego dokumenty mają być brakowane musi zaopiniować, czyli  podobnie jak protokół oceny, muszą kierownicy k.o.  podpisać na wniosku, co wynika z IA.

Bolek

Niekoniecznie.
Opiniują spisy przedstawiane przez archiwistę, który inicjuje procedurę brakowania. Aczkolwiek w jednostkach raczej pozostanie się przy protokole oceny bo jest to chyba wygodne. Spotkałem się też, że każdy kierownik który opiniował spis dokumentów na brakowanie parafował każdą pozycję na spisie, która była związana z jego komórką.
prawy obrońca lewego słupka

metricisRegninotarii

Z tego co widzę to rozporządzenie nie ingeruje w sposób w jaki dana jednostka zadecyduje czy dana dokumentacja może już być wybrakowana czy nie - od tego są wewnętrzne przepisy. Jeśli zatem istnieje jakowyś normatyw (instrukcja kancelaryja/archiwalna, zarządzenie, rozporządzenie, ustawa) który normuje, iż w danej jednostce musi być powołana komisja do spraw brakowania to takowa dalej powinna być powoływana, np. obowiązujące regulacje prawne w zakresie brakowania akt sądowych nadal przewidują konieczność powołania komisji d/s brakowania. W związku z czym protokół z obrad komisji będzie nadal powstawał, tyle iż obecnie będzie służył tylko do użytku wewnętrznego, do AP zaś pójdzie wniosek o brakowanie zgodnie z treścią tegorocznego rozporządzenia.

stany

          Co do zarządzenia kierownika  j.o.  dot. powołania komisji do brakowania , miałem na myśli jednostki podległe pod rozporz. z 2011r.   Oczywiście zarządzeniem powoływało się komisję do brakowania akt, a teraz komisja nie dokonuje brakowania wg. nowego  rozporządzenia.
Według IA z 2011r  kierownicy k. o. , których akta są przeznaczone do brakowania , muszą zaopiniować spis dokumentacji wydzielonej do zniszczenia, czyli będzie podobna ilość osób jak wcześniej komisja, z tym że nie powołana zarządzeniem tylko wg. ustaleń archiwisty, a właściwie wynikające ze spisu akt do brakowania.

daniel

niby wszystko jasne, ale ja osobiście wolę żeby szef powołał tą komisję tylko, że po zmianach nie bardzo wiadomo jaką dać podst., wcześniej to było na "na podst. § 7 ust. 2  Rozporządzenia Ministra Kultury z dnia 16 września 2002 r. ..." powołuje się komisje, a teraz???

Aleksander81

Po rozmowach z AP ustaliliśmy że nadal można powołać wewnętrzną Komisję lub inny twór który pomoże przy zweryfikowaniu dokumentacji do brakowania (nikt tego nie zabrania). A reszta czyli wniosek na brakowanie zgodnie z nowymi przepisami.
Pozdrawiam W.

stany

        Według IA  z  2011r.  kierownicy k. o. , których akta są przeznaczone do brakowania, muszą zaopiniować spis dokumentacji wydzielonej do zniszczenia, czyli podobnie jak wcześniej, z tym że skład nie będzie powołany zarządzeniem tylko wg. ustaleń archiwisty,  wynikający ze spisu akt które są przeznaczone do brakowania.

aarchiwistka

A czy ktos moze taki przykladowy wniosek na brakowanie napisac? Tak zeby te wszystkie rzeczy ktore sa teraz wymagane ladnie w calosc zlozyc?