Autor Wątek: bardzo ważne rozporządzenie  (Przeczytany 21349 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Jarek

  • st. kustosz(ka)
  • ******
  • Wiadomości: 1755
  • archiwista zakładowy a nie żaden kustosz
Odp: bardzo ważne rozporządzenie
« Odpowiedź #15 dnia: Styczeń 17, 2011, »
Minęło 10 dni, a rozporządzenia jak nie było, tak dalej nie ma ...
Ponoć nie o podpis chodzi a jeszcze o jakieś poprawki.
Jarek Orszulak

Offline pajmich

  • słuchacz(ka)
  • Wiadomości: 3
Odp: bardzo ważne rozporządzenie
« Odpowiedź #16 dnia: Styczeń 19, 2011, »
To jest najzwyklejsza granda jak się stanowi prawo, w tym wypadku dotyczące samorządów. W jakim to kraju odwołuje się stare przepisy i nie wprowadza w ich miejsce nowych. Jeśli było wiadomym w MSWiA, że nie zdołają opracować i uchwalić nowych przepisów, to nie powinni zawieszać funkcjonowania starych w zeszłym roku. To się po prostu nie mieści w głowie

Offline Jarek

  • st. kustosz(ka)
  • ******
  • Wiadomości: 1755
  • archiwista zakładowy a nie żaden kustosz
Odp: bardzo ważne rozporządzenie
« Odpowiedź #17 dnia: Styczeń 20, 2011, »
Niektórym nie mieści się też w głowach, że kto inny uchwala ustawy, a kto inny wydaje rozporządzenia.

Tymczasem jednak właśnie opublikowano nasze rozporządzenie:
http://dziennikustaw.gov.pl/D2011014006701.pdf
Jarek Orszulak

Offline Jarek

  • st. kustosz(ka)
  • ******
  • Wiadomości: 1755
  • archiwista zakładowy a nie żaden kustosz
Odp: bardzo ważne rozporządzenie
« Odpowiedź #18 dnia: Styczeń 21, 2011, »
Jeśli ktoś nie zdoła wejść na stronę RCL, można dostać się do tekstu rozporządzenia na stronie MSWiA
http://www.mswia.gov.pl/ftp/prawo/instrukcjakancelaryjna/Dz.U.%202011%20nr%2014%20poz.%2067.pdf
Jarek Orszulak

Offline pajmich

  • słuchacz(ka)
  • Wiadomości: 3
Odp: bardzo ważne rozporządzenie
« Odpowiedź #19 dnia: Styczeń 22, 2011, »
Jeśli ktoś potrzebuje sprawnego dostępu do treści rozporządzenia może wejść na stronę Sekcji Archiwistów Samorządowych SAP: www.sas-sap.com

Offline Jarek

  • st. kustosz(ka)
  • ******
  • Wiadomości: 1755
  • archiwista zakładowy a nie żaden kustosz
Odp: bardzo ważne rozporządzenie
« Odpowiedź #20 dnia: Styczeń 24, 2011, »
Podpisana wersja rozporządzenia różni się od projektów - okazuje się np. że jednak udostępnienie akt na miejscu będzie się odbywać poprzez wypożyczenie  ;)
Jarek Orszulak

Offline Jarek

  • st. kustosz(ka)
  • ******
  • Wiadomości: 1755
  • archiwista zakładowy a nie żaden kustosz
Odp: bardzo ważne rozporządzenie
« Odpowiedź #21 dnia: Luty 17, 2011, »
Napisałem w innym miejscu, że prawdziwe dyskusje toczą się gdzie indziej. Żeby nie być gołosłownym zaglądnąłem w kilka miejsc, gdzie pojawiły się ciekawe i/lub rzeczowe opinie na temat naszego rozporządzenia.
Wypada zacząć od forum archiwistyka.pl, jest tam już kilkanaście wątków związanych z nowymi przepisami: http://www.forum.archiwistyka.pl/viewforum.php?f=2 . Tu swoimi małymi dramatami dzielą się np. ci, którzy nie mają już osobnej klasy rzeczowej na wybory sołtysów i rozpaczają po utracie klasy 0717 ;)  . Zdarzają się też niezbyt przemyślane porady jednego forumowicza, jego zdaniem np. koordynatorem czynności kancelaryjnych zostaje archiwista z wykształcenia, a nie pracownik archiwum. Na tym forum  można znaleźć również odnośniki do innych ciekawych stron,  tak trafiłem np. na http://blog.mrog.org/ ("mrog::blog")Macieja Roga, jego autor ułatwił mi dalsze poszukiwaniam bo zebrał w jednym miejscu linki do chyba wszystkich internetowych dyskusji na ten temat. Sam też sporo pisze o nowym rozporządzeniu: http://blog.mrog.org/temat/instrukcja-kancelaryjna , wymienia niektóre zmiany (w porównaniu z poprzednimi instrukcjami kancelaryjnymi) i wskazuje co należy uregulować zarządzeniami wewnętrznymi przy wdrażaniu tych przepisów, sporo tu również szczegółowych pytań od osób zmagajacych się z tym wdrażaniem.
Wielu wrażeń dostarcza lektura dwóch tekstów Ireneusza Krześnickiego: http://samorzad.lex.pl/artykul/503 i http://samorzad.lex.pl/artykul/510 . Oprócz szeregu trafnych spostrzeżeń, autor umieszcza w nich takie np. przemyślenia:

"Gdyby taka sytuacja miała miejsce u naszych zachodnich sąsiadów z dniem 3 stycznia br. interesant nie załatwiłby w urzędzie jakiejkolwiek sprawy.
(...)
Operatywność polskiego urzędnika niestety w praktyce oznacza ignorancję.
(...)
Czytając jednak przygotowany projekt ulgę poczuje każdy, kto nie będzie odpowiedzialny za jego wdrożenie. Bezspornym jest, że opracowanie instrukcji kancelaryjnej dla jakiejkolwiek instytucji wymaga nie lada wiedzy i kompetencji oraz doświadczenia.
(...)
Posiadana praktyka pozwala mi na sformułowanie stwierdzenia, że nikt nie jest w stanie kompleksowo opracować i wdrożyć na taką skalę dokumentu o charakterze instrukcji nie doprowadzając do paraliżu administracji.
(...)
Zapoznając się z uzasadnieniem do projektu rozporządzenia, dostępnym na stronach internetowych MSWIA, odnosi się wręcz wrażenie, że autorzy projektu w ogóle nie rozumieją roli jaką rozporządzenie ma spełniać, nie mówiąc o oczekiwaniach jego adresatów - urzędnikach. W zdumienie wprawia podkreślenie kilka razy w uzasadnieniu, że rozporządzenie ma charakter instrukcyjny.
(...)
W uzasadnieniu możemy także przeczytać, że cyt. ??Nie przewiduje się wpływu projektowanego rozporządzenia na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.?, ?? Nie przewiduje się wpływu projektowanego rozporządzenia na rynek pracy.?, ??Nie przewiduje się wpływu projektowanego rozporządzenia na sytuację i rozwój regionalny.?, co dowodzi, że autorzy rozporządzenia w ogóle nie rozumieją istoty administracji.
(...)
Czy warto było w tym celu burzyć dotychczasowy, co prawda kiepski ale jednak funkcjonujący i ukształtowany przez praktykę system kancelaryjny?
(...)
Całkowitą rewolucją jest odstąpienie od standaryzacji wzorów pieczęci oraz wzorów pism."

No i jako urzędnik tak szukam teraz w swoim urzędzie tej ignorancji i tego paraliżu.  Pana prawnika przerósł fakt, że instrukcje kancelaryjna i archiwalna mają charakter instrukcyjny. Przerosło go chyba też to, że jedyną istotną i nieuniknioną zmianą jakiej zaznały urzędy jest zmiana jrwa,a to z pewnością nie prowadzi do paraliżu administracji. Istotą czynności kancelaryjnych w administracji jest to, że nie wpływają one na konkurencyjność gospodarki, rynek pracy ani rozwój regionalny ? wpływają jedynie na koszt funkcjonowania samej administracji.
Jako archiwista zastanawiam się dlaczego pan prawnik uważa dotychczasowy system kancelaryjny za kiepski oraz dlaczego nowe rozporządzenie ma go burzyć. Ale w sumie czego spodziewać się po kimś, dla kogo istota czynności kancelaryjnych sprowadza się do używania okrągłych pieczątek i formularzy pism ...

Jarek Orszulak

Offline Jarek

  • st. kustosz(ka)
  • ******
  • Wiadomości: 1755
  • archiwista zakładowy a nie żaden kustosz
Odp: bardzo ważne rozporządzenie
« Odpowiedź #22 dnia: Listopad 14, 2011, »
Jeszcze trochę poczekamy na projekt zmian:

Cytuj
Przewidywany termin udostępnienia projektu zmian, to koniec listopada 2011.

W procesie zbierania propozycji zmian do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r, zrealizowanym zgodnie z założeniami opisanymi poniżej, przekazano kilkaset propozycji zmian istniejących klas w wykazach akt, około dwa tysiące propozycji nowych klas, a także propozycję wprowadzenia zmian do około 60 przepisów instrukcji kancelaryjnej oraz około 50 przepisów instrukcji archiwalnej. Tak duża ilość proponowanych zmian oraz fakt, że często proponowane zmiany nawzajem się wykluczają, wymaga dłuższego czasu na ich opracowanie niż pierwotnie planowano. Dodatkowo, podmioty zgłaszające propozycje zmian często nie zamieszczały ich uzasadnienia lub też uzasadnienia te były bardzo ogólnikowe.

Należy mieć także na uwadze konieczność zapewnienia ciągłości pracy podmiotów objętych rozporządzeniem, to jest, aby planowane zmiany ułatwiały, a nie utrudniały postępowanie z dokumentacją, a w szczególności nie wymagały zasadniczej i nagłej reorganizacji ustalonych procedur. Ponadto, rozważając zmiany należy mieć na uwadze także zmiany w Kodeksie postępowania administracyjnego wprowadzone ustawą z dnia 15 lipca 2011 r. o zmianie ustawy ? Kodeks postępowania administracyjnego oraz ustawy ? Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 186, poz. 1100) ustanawiające w aktach sprawy zakładanie metryk spraw od marca 2012 roku..


http://www.mswia.gov.pl/portal/pl/wolnytekst/9170/
Jarek Orszulak

Offline Jarek

  • st. kustosz(ka)
  • ******
  • Wiadomości: 1755
  • archiwista zakładowy a nie żaden kustosz
Odp: bardzo ważne rozporządzenie
« Odpowiedź #23 dnia: Grudzień 14, 2011, »
Chyba zanosi się na "powtórkę z rozrywki" z ubiegłego roku, mamy już połowę grudnia. Projekt ukaże się pod koniec miesiąca, dostaniemy  trzy dni na zaopiniowanie go, może odbędzie się znowu "konferencja uzgodnieniowa", a potem projekt na długie tygodnie trafi do RCL ...  :-\
Obawiam się że opublikowanie nowelizacji rozporządzenia końcem stycznia to raczej wersja optymistyczna.
Jarek Orszulak

Offline Kajka

  • archiwa_2.5
  • starszy(a) archiwista(ka)
  • *
  • Wiadomości: 451
Odp: bardzo ważne rozporządzenie
« Odpowiedź #24 dnia: Maj 12, 2016, »
file:///Users/kami/Downloads/D2011014006701.pdf
Rozporządzenie podpisano, weszło w życie, na jego bazie były wprowadzane instrukcje kancelaryjne w poszczególnych archiwach zakładowych, nie potrafię jednak oprzeć się wrażeniu, że niektórzy nadal nie przyswoili jego zapisów i wciąż myślą starymi schematami  :(

Offline crash0

  • starszy(a) archiwista(ka)
  • ****
  • Wiadomości: 486
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: bardzo ważne rozporządzenie
« Odpowiedź #25 dnia: Maj 13, 2016, »
a czy ktoś wie, jakie z pierwszych rozporządzeń wprowadził nowy Naczelny?