Autor Wątek: ePUAP w urzędach  (Przeczytany 16344 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline luke

  • Moderator
  • archiwista
  • *****
  • Wiadomości: 433
  • Płeć: Mężczyzna
ePUAP w urzędach
« dnia: Listopad 25, 2015, »
Kilka dni temu Dziennik Gazeta Prawna w artykule ePUAPka: Tysiące urzędowych pism mogło zaginąć w sieci
http://prawo.gazetaprawna.pl/artykuly/906311,epuap-pisma-urzedowe-mogly-zaginac-epuapka.html

donosił, wnosząc z tytułu, o kolejnych problemach z ePUAPem, w dalszej części artykułu wskazując odpowiedzialnych za opisaną sytuację.

 "
Cytuj
Nawet tysiące oficjalnych dokumentów wysłanych przez interesantów mogło zaginąć w wirtualnej otchłani, ponieważ adresaci nawet się nie zainteresowali tym, co się dzieje na ich kontach".

Cytuj
Na początku listopada przyszła odpowiedź z resortu cyfryzacji z wykazem ponad 2,8 tys. instytucji z całej Polski, które w tym roku nie zalogowały się do platformy. Średnio do każdej z nich spłynęło pięć pism. ? Są wśród nich urzędy, które otrzymały nawet 100 pism i które są w świetle prawa skutecznie doręczone, a urząd o nich jeszcze nie wie ? mówi Breguła. A to tysiące niezałatwionych spraw urzędowych obywateli.

I w tym jest sedno, nie jest wielkim problemem stworzyć system (choć w tym przypadku akurat był duży problem), ale efektywne jego użytkowanie, zwłaszcza zaś pokazanie zalet i korzyści, które wynikają z jego wdrożenia.
Tymczasem jak czytam odpowiedź rzecznika prasowego MAiC, cyt.:
Cytuj
zwykłe połączenie tych danych może prowadzić do powyższych wniosków, ale nie jest to do końca właściwa interpretacja, bo jednostka może mieć np. inne konto Elektronicznej Skrzynki Podawczej podane jako oficjalne do korespondencji ? tłumaczy rzecznik i dodaje, że raczej jest wątpliwe, aby pismo wpłynęło, a urząd o nim nie wiedział, gdyż prędzej czy później obywatel się o nie upomina, a jeżeli organ nie reaguje, to resort cyfryzacji otrzymuje skargi.

można sprowadzić do tego, że nie jest źle ponieważ MAiC dostaje skargi od obywateli i może ewentualnie coś w sprawie zrobić :)

Pamiętam, że były szkolenia dla osób zajmujących się administracją ePUAP, czyli świadomość posiadania ESP powinno być, a tymczasem rzeczywistość skrzeczy.
Ale może będzie lepiej
Cytuj
Resort cyfryzacji zapewnia, że sprawdza, jaki jest los urzędowych pism słanych do ePUAP. ? Mogą być pojedyncze jednostki, które zapomniały o swojej skrzynce, gdyż nie otrzymywały na nią korespondencji ? mówi Koziołek i dodaje, że jeżeli się to potwierdzi, resort uruchomi e-mailowe mechanizmy powiadamiania o przychodzącej korespondencji.

Offline jacek_k

  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *
  • Wiadomości: 88
Odp: ePUAP w urzędach
« Odpowiedź #1 dnia: Listopad 25, 2015, »
Kilka dni temu Dziennik Gazeta Prawna w artykule ePUAPka: Tysiące urzędowych pism mogło zaginąć w sieci
http://prawo.gazetaprawna.pl/artykuly/906311,epuap-pisma-urzedowe-mogly-zaginac-epuapka.html

donosił, wnosząc z tytułu, o kolejnych problemach z ePUAPem, w dalszej części artykułu wskazując odpowiedzialnych za opisaną sytuację.

 "
Cytuj
Nawet tysiące oficjalnych dokumentów wysłanych przez interesantów mogło zaginąć w wirtualnej otchłani, ponieważ adresaci nawet się nie zainteresowali tym, co się dzieje na ich kontach".

Cytuj
Na początku listopada przyszła odpowiedź z resortu cyfryzacji z wykazem ponad 2,8 tys. instytucji z całej Polski, które w tym roku nie zalogowały się do platformy. Średnio do każdej z nich spłynęło pięć pism. ? Są wśród nich urzędy, które otrzymały nawet 100 pism i które są w świetle prawa skutecznie doręczone, a urząd o nich jeszcze nie wie ? mówi Breguła. A to tysiące niezałatwionych spraw urzędowych obywateli.

I w tym jest sedno, nie jest wielkim problemem stworzyć system (choć w tym przypadku akurat był duży problem), ale efektywne jego użytkowanie, zwłaszcza zaś pokazanie zalet i korzyści, które wynikają z jego wdrożenia.
Tymczasem jak czytam odpowiedź rzecznika prasowego MAiC, cyt.:
Cytuj
zwykłe połączenie tych danych może prowadzić do powyższych wniosków, ale nie jest to do końca właściwa interpretacja, bo jednostka może mieć np. inne konto Elektronicznej Skrzynki Podawczej podane jako oficjalne do korespondencji ? tłumaczy rzecznik i dodaje, że raczej jest wątpliwe, aby pismo wpłynęło, a urząd o nim nie wiedział, gdyż prędzej czy później obywatel się o nie upomina, a jeżeli organ nie reaguje, to resort cyfryzacji otrzymuje skargi.

można sprowadzić do tego, że nie jest źle ponieważ MAiC dostaje skargi od obywateli i może ewentualnie coś w sprawie zrobić :)

Pamiętam, że były szkolenia dla osób zajmujących się administracją ePUAP, czyli świadomość posiadania ESP powinno być, a tymczasem rzeczywistość skrzeczy.
Ale może będzie lepiej
Cytuj
Resort cyfryzacji zapewnia, że sprawdza, jaki jest los urzędowych pism słanych do ePUAP. ? Mogą być pojedyncze jednostki, które zapomniały o swojej skrzynce, gdyż nie otrzymywały na nią korespondencji ? mówi Koziołek i dodaje, że jeżeli się to potwierdzi, resort uruchomi e-mailowe mechanizmy powiadamiania o przychodzącej korespondencji.
Tutaj są dwa osobne problemy:
1. Podmioty nie wiedzą o ustawowym obowiązku posiadania i obsługiwania (gdy już ją posiadają) esp. I chodzi tu o wszelkie podmioty publiczne, choćby po szkoły, czy straż pożarną.
2. Problem ze zdublowanymi skrzynkami o którym mowa - i to jest dopiero afera - dotyczy wyroku WSA w Warszawie z 23 lipca br. (II SAB/Wa 912/14) i wniosku w trybie udip p. Adama Dobrawnego o listę podmiotów ze zdublowanymi skrzynkami (podczas przenoszenia danych między Epupa 1 do Epupa 2) - niestety zniknął wraz z odpowiedzią z Internetu.

Swoją drogą ostatnio próbowałem "naprawiać ePUAP" i odpowiedzi, które otrzymywałem: "proszę dokładniej opisać problem", "proszę przesłać zrzuty ekranu", "proszę opisać krok po kroku", "CCA nie jest odpowiedzialne za wskazany formularz", "nie podejmujemy kontaktu z twórcą formularza". Przykre

Offline luke

  • Moderator
  • archiwista
  • *****
  • Wiadomości: 433
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: ePUAP w urzędach
« Odpowiedź #2 dnia: Listopad 25, 2015, »
Moja ostatnia próba usprawnienia ePUAPu również spełzła na niczym.

Oczywiście procedura o której pisze Centrum Projektów Informatycznych jest nieaktualna i żadnej optymalizacji tam nie znajdziemy. Jest tylko opis co należy zrobić żeby opublikować wzór w CRWDE. Ujmując to prościej, odpowiedź kieruje mnie dokładnie w to miejsce, z którego startuję, tylko że jeszcze na nieaktualnych formularzach.

Cytuj
Kategoria: zgłoszenie/pytanie
Temat: Uproszczenie procesu publikacji wzorów w CRWDE
Treść:
Szanowni Państwo, proszę o rozważenie możliwości uproszczenia procesu publikacji wzoru dok. elektr. w CRWDE. Efektem uproszczenia powinna być sytuacja w której po publikacji jednego wzoru mam bezpośrednią możliwość opublikowania kolejnego, np. poprzez przycisk - opublikuj kolejny wzór, bez przechodzenia całej ścieżki od początku. Być może jest jakaś procedura upraszczająca, jeśli tak - prośba o wskazanie miejsca lub odpowiedniej instrukcji. Łączę wyrazy szacunku,
i odpowiedź

Cytuj
Szanowny Panie

Na wstępie zaznaczę, że ze swojej strony zajmujemy się kwestiami technicznymi platformy ePUAP. Procedury są tworzone przez Ministerstwo. Instrukcję znajdzie Pan na stronie www.epuap.gov.pl, strefa urzędnika-> pomoc-> instrukcje i podręczniki "Opublikowanie wzoru w CRD".
Tyle w temacie;
oczywiście przekazałem uwagi także do Ministerstwa :)

Offline Robert2000

  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *
  • Wiadomości: 286
Odp: ePUAP w urzędach
« Odpowiedź #3 dnia: Listopad 25, 2015, »
A u nas ostatnio pojawił się problem archiwizacji wersji elektronicznych pism przychodzących i wychodzących z naszych skrzynek ePUAP. Na skrzynkach zebrało się już pism z kilka lat i kolego nie wie, co ma z nimi zrobić. Czy ktoś się orientuje w tej kwestii?

Offline luke

  • Moderator
  • archiwista
  • *****
  • Wiadomości: 433
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: ePUAP w urzędach
« Odpowiedź #4 dnia: Listopad 25, 2015, »
A są rejestrowane w Waszym ezd? bo nie pamiętam czy macie wdrożony.

Offline Robert2000

  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *
  • Wiadomości: 286
Odp: ePUAP w urzędach
« Odpowiedź #5 dnia: Listopad 26, 2015, »
Nad EZD dopiero pracujemy. Obieg mamy papierowy. I sprawy EPUAP-owskie chodzą papierowo, tylko pozostaje problem plików elektronicznych, które weszły i wyszły z naszego urzędu.

Offline jacek_k

  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *
  • Wiadomości: 88
Odp: ePUAP w urzędach
« Odpowiedź #6 dnia: Listopad 26, 2015, »
Nad EZD dopiero pracujemy. Obieg mamy papierowy. I sprawy EPUAP-owskie chodzą papierowo, tylko pozostaje problem plików elektronicznych, które weszły i wyszły z naszego urzędu.
Tymi co wyszły martwić się nie powinniście (wersja papierowa przy sprawie, upd wydrukowane), a tymi co weszły teoretycznie też nie, choć sam polecałbym ustalić z archiwum państwowym jakąś metodę (pytanie jak bardzo pracujecie nad EZD).

Offline crash0

  • starszy(a) archiwista(ka)
  • ****
  • Wiadomości: 486
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: ePUAP w urzędach
« Odpowiedź #7 dnia: Listopad 27, 2015, »
Inna kwestia. Ile spraw udało się Wam tą drogą załatwić?
Przyznam, że moje pierwsze wrażenia - nie mówię o funkcjonalności i obsłudze  ;D - były bardzo pozytywne. Szybko otrzymałem informację od właściwego Urzędu Miasta (odpowiedź po 2 dniach), gdzie wymieniłem do. Potem udało się załatwić sprawę z WKU (po 2 dniach) i GDDKiA (po tygodniu).
Teraz czekam na odpowiedź z Sądu (2), WKU i UM i... jakoś nie mogę się doczekać  ;) (już 2 tygodnie oczekiwania)

Offline Robert2000

  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *
  • Wiadomości: 286
Odp: ePUAP w urzędach
« Odpowiedź #8 dnia: Listopad 27, 2015, »
Z archiwum państwowym nie mamy co ustalać, bo jesteśmy "resortowym" archiwum wyodrębnionym i naszym nadzorem archiwalnym jest nasz minister. Faktycznie, tylko na papierze.
Co to jest upd i dlaczego wersjami elektronicznymi możemy się nie martwić?

Offline jacek_k

  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *
  • Wiadomości: 88
Odp: ePUAP w urzędach
« Odpowiedź #9 dnia: Listopad 28, 2015, »
Bo zdaniem sądów (szerzej - prawników) wersje elektroniczne wartości nie mają:
1) gdy sąd prosi o dokumentację, a damy mu wydrukowanego maila, nie prosi o oryginał
2) gdy sąd prosi o dokumentacją, a damy mu naturalny dokument elektroniczny, prosi wersję papierową

Offline jacek_k

  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *
  • Wiadomości: 88
Odp: ePUAP w urzędach
« Odpowiedź #10 dnia: Listopad 28, 2015, »
Z archiwum państwowym nie mamy co ustalać, bo jesteśmy "resortowym" archiwum wyodrębnionym i naszym nadzorem archiwalnym jest nasz minister. Faktycznie, tylko na papierze.
Co to jest upd i dlaczego wersjami elektronicznymi możemy się nie martwić?
upd - urzędowe poświadcze doręczenia (wyjście z urzędu)
upp - urzędowe poświadczenie przedłożenia (wejście do urzędu)
oba to upo - urzędowe poświadczenie odbioru

Offline Robert2000

  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *
  • Wiadomości: 286
Odp: ePUAP w urzędach
« Odpowiedź #11 dnia: Listopad 28, 2015, »
Z tą wykładnią sądów to słyszałem. Natomiast co do wersji elektronicznych pism z ePUAP, to kolega wymyślił, że napisze do MAiC, bo oni administrują ePUAP-em. Zobaczymy, co z tego wyniknie.

Offline jacek_k

  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *
  • Wiadomości: 88
Odp: ePUAP w urzędach
« Odpowiedź #12 dnia: Listopad 30, 2015, »
Z tą wykładnią sądów to słyszałem. Natomiast co do wersji elektronicznych pism z ePUAP, to kolega wymyślił, że napisze do MAiC, bo oni administrują ePUAP-em. Zobaczymy, co z tego wyniknie.
Liczę, że podzielisz się odpowiedzią :)

Offline Robert2000

  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *
  • Wiadomości: 286
Odp: ePUAP w urzędach
« Odpowiedź #13 dnia: Listopad 30, 2015, »
Sam chętnie się dowiem. Mam tylko nadzieję, że kolega mi powie, bo jest z innego wydziału.

Offline luke

  • Moderator
  • archiwista
  • *****
  • Wiadomości: 433
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: ePUAP w urzędach
« Odpowiedź #14 dnia: Listopad 30, 2015, »
Inna kwestia. Ile spraw udało się Wam tą drogą załatwić?
Przyznam, że moje pierwsze wrażenia - nie mówię o funkcjonalności i obsłudze  ;D - były bardzo pozytywne. Szybko otrzymałem informację od właściwego Urzędu Miasta (odpowiedź po 2 dniach), gdzie wymieniłem do. Potem udało się załatwić sprawę z WKU (po 2 dniach) i GDDKiA (po tygodniu).
Teraz czekam na odpowiedź z Sądu (2), WKU i UM i... jakoś nie mogę się doczekać  ;) (już 2 tygodnie oczekiwania)

Przyznam, że jeśli o mnie chodzi zdecydowanie chętniej sięgam po wysyłkę ePUAPem niż tradycyjnie w kopercie.
Po pierwsze dlatego że jest szybciej, tzn.  z wysyłką, nie z odbiorem i odpowiedzią :)
Po drugie nie muszę skanować pism wychodzących z podpisem i załączać do akt sprawy (w ezd), to też oszczędność czasu.
Po trzecie lubię wyzwania :)

Oczywiście ta oszczędność czasu bywa czasem złudna, np. kiedy muszę zweryfikować prawidłowy adres skrzynki, bo w liście wysyłkowej mamy np. 10 adresów jednego urzędu. Zdarza się również, że dzwonię, żeby się upewnić, że pismo jednak dotarło a adres, który wybrałem był prawidłowy. To jest słabe, ale stale poprawiamy listę więc jest szansa, że będzie lepiej.
Z mojej obserwacji wynika, że bardzo dużo w zakresie możliwości korzystania z ePUAP i szerzej z ezd zależy od kierownictwa urzędu. Jako przykład mogę podać korespondencję z Centrum Projektów Polska Cyfrowa (wcześniej Władza Wdrażająca Programy Europejskie) - 100 % korespondencji, którą stamtąd otrzymuję jest przesyłana przez ePUAP.