Temat zbiorczy, bo jest kilka przemyśleń
Czy ktoś z Was przeglądał strony internetowe archiwów? Czy Waszym zdaniem powinny one zostać ujednolicone na wzór tego, co wprowadził mi. Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu? Czy powinny one wyglądać wg wzoru, który zaproponowała Naczelna Dyrekcja Archiwów Państwowych i Fundacja "Widzialni"? Jasne, że należy przeciwdziałać wykluczeniu, lecz w mojej opinii proponowane rozwiązanie jest połowiczne. Z jednej strony mamy gotowy produkt, który spełnia te wszystkie standardy WCAG 2.0, lecz są tam elementy które ni jak mają się do działalności instytucji (np. wtyczka z kalendarzem i imieninami).
Wymieniając korespondencję z Fundacją, założono, że pojawią się pewne rozwiązania, udogodnienia dla instytucji wedle ich potrzeb i dostosowań. Na dziś dzień, jednak ich brak. Czyżby zapomnieli?
Inna sprawa. Jak wygląda kwestia informowania użytkowników, o tym, co zostało przez dane archiwum zdigitalizowane i gdzie jest udostępniane? Czy potrzeba jest tworzenia odrębnych baz danych i systemów do prezentacji własnych skanów, niż korzystanie z gotowego i przyjaznego, a przy tym obytego już przez użytkowników, narzędzia jakim jest portal szukajwarchiwach.pl? Zresztą, jeszcze dziś mógłbym wymienić kilka archiwów, które mają tam swoje skany, a ich strony internetowe milczą o tym fakcie. Szkoda.
W jaki sposób realizowane są elektroniczne zlecenia (rewersy) wpływające do pracowni naukowych? Jeżeli istnieje taki system, to czy użytkownik jest o tym odpowiednio informowany? Jestem ciekaw, czy wszystkie archiwa państwowe przyjmują zamówienia drogą elektroniczną i spełniają tym samym wymóg NDAP. Przydałyby się badania, czy więcej rewersów wpływa tą drogą czy jednak tradycyjną.