Autor Wątek: Czy zużywamy mniej papieru?  (Przeczytany 19330 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Hanna Staszewska

  • st. kustosz(ka)
  • ******
  • Wiadomości: 1744
Czy zużywamy mniej papieru?
« dnia: Listopad 22, 2015, »
Ciekawy artykuł w Computerworld "Król Papier Wielki".
Okazuje się, że produkcja i zużycie papieru (w skali światowej oczywiście) od lat 80. XX. w. wzrosła o 50%. 

 http://www.computerworld.pl/news/403707/Krol.Papier.Wielki.html

Offline Robert2000

  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *
  • Wiadomości: 286
Odp: Czy zużywamy mniej papieru?
« Odpowiedź #1 dnia: Listopad 22, 2015, »
A mnie ciekawi, czy zużycie papieru spadło w tych instytucjach, które wprowadziły EZD.

Offline Hanna Staszewska

  • st. kustosz(ka)
  • ******
  • Wiadomości: 1744
Odp: Czy zużywamy mniej papieru?
« Odpowiedź #2 dnia: Listopad 22, 2015, »
Tak, faktycznie, to bardzo ciekawe. NAC jest w trakcie wdrożenia EZD, zobaczymy, czy u nich spadnie.

Offline Paweł z ...

  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *
  • Wiadomości: 163
    • Archiwum i EZD
Odp: Czy zużywamy mniej papieru?
« Odpowiedź #3 dnia: Listopad 22, 2015, »
Redukcja zużycia papieru po wprowadzeniu EZD to mit. Nie znam danych twardych ale z obserwacji codziennej powiedziałbym, że dobrze jeżeli zużycie nie wzrosło  ;D. Zresztą tak dzieje się nie tylko w Polsce, jakieś dziesięć lat temu czytałem, że w Wielkiej Brytanii po wprowadzeniu systemów elektronicznych zużycie papieru wzrosło w tych instytucjach!
Na wzrost zużycia papieru ma przede wszystkim wpływ łatwość, taniość i dostępność drukowania i kserowania. Drugi czynnik to przyzwyczajenie większości i tym samym łatwiejsza percepcja rzeczy wydrukowanych a nie na ekranie.

Offline Robert2000

  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *
  • Wiadomości: 286
Odp: Czy zużywamy mniej papieru?
« Odpowiedź #4 dnia: Listopad 23, 2015, »
Dokładnie. Ja słyszałem podobne opinie. A co do drukowania i kserowania - jeśli kierownik czy naczelnik potrafi dokonywać ciągłych poprawek na napisanym piśmie, jeśli drukuje się pismo bez uprzedniego sprawdzania błędów, jeśli używa się drukarek i ksero w urzędach do spraw prywatnych itd. itd., to jest potem taki skutek.

Offline jacek_k

  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *
  • Wiadomości: 88
Odp: Czy zużywamy mniej papieru?
« Odpowiedź #5 dnia: Listopad 23, 2015, »
Myślę, że wiele osób myli wdrożenie z wdrożeniem.

To pierwsze jest wtedy gdy mamy system gotów podołać (oczywiście posiadający wiele luk i niezgodności) wymogom instrukcji kancelaryjnej.

To drugie dopiero gdy mamy ludzi, którzy potrafią wykorzystać maksymalnie EZD:
- pisma do akceptacji w wersji elektronicznej,
- elektroniczne doręczenia między instytucjami publicznymi i obywatelami, którzy wyrażają na to zgodę,
- elektroniczne prowadzenie spraw,
- elektroniczne rozpowszechnianie informacji w podmiocie,
- brak konieczności wydrukowania żeby się zapoznać...

Offline luke

  • archiwista
  • ***
  • Wiadomości: 433
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Czy zużywamy mniej papieru?
« Odpowiedź #6 dnia: Listopad 23, 2015, »
Dokładnie. Ja słyszałem podobne opinie. A co do drukowania i kserowania - jeśli kierownik czy naczelnik potrafi dokonywać ciągłych poprawek na napisanym piśmie, jeśli drukuje się pismo bez uprzedniego sprawdzania błędów, jeśli używa się drukarek i ksero w urzędach do spraw prywatnych itd. itd., to jest potem taki skutek.

Robercie, to o czym w końcu piszesz?
bo szczerze to tego nie rozumiem, narzekasz na ezd, ale w sumie to dziwna praktyka, w której rzeczony kierownik czy naczelnik wprowadza ciągłe poprawki na cyt.: "napisanym piśmie", ponieważ jeśli ma wdrożony ezd to te poprawki wprowadza elektronicznie, prawda? a nie na wydrukowanym egzemplarzu, zatem podsumowując nie drukuje pisma;
Podobnie referent poprawia pismo (elektronicznie) i wystawia w ścieżce elektronicznej do ponownej akceptacji lub podpisu, zatem nie ma drukowania, chyba, że na końcowym etapie, kiedy pismo nie może wyjść np. ePUAPem i musi zostać wysłane pocztą tradycyjną, tj. papierową.

Chociaż mam wrażenie, że pomyliłeś wątki, bo kiedy drukujesz pismo? tylko w sytuacji opisanej wyżej i kiedy zostało już podpisane elektronicznie, prawda? Zatem skoro zostało podpisane elektronicznie z błędem to już inna kwestia, rzetelności referenta, akceptującego i ostatecznie podpisującego. Akurat ezd nie ma z tym nic wspólnego. W EZD masz możliwość wykonać te wszystkie czynności elektronicznie, niczego po drodze nie drukując.
A mieszanie w tym wątku jeszcze kwestii drukowania pism dot. spraw prywatnych jest zupełnie niepotrzebne.

Ma natomiast rację Paweł, pisząc, że łatwość drukowania ma największy wpływ na zużycie papieru; natomiast z mojej obserwacji wynika, że zużycie papieru przynajmniej w przepływach wewnętrznych (tj. pomiędzy komórkami organizacyjnymi instytucji) zostało bardzo ograniczone.

Byłoby rzeczą wielce pożądaną, gdyby ktoś na forum rzeczywiście napisał jak u niego w urzędzie z tym papierem po wdrożeniu ezd, np. analizując koszty zakupu papieru przed i po, ale pewnie są bardziej wyrafinowane metody :)

Offline sirsilis

  • archiwa_2.5
  • st. kustosz(ka)
  • *
  • Wiadomości: 998
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Czy zużywamy mniej papieru?
« Odpowiedź #7 dnia: Listopad 23, 2015, »
u mnie ezd nie ma, z uwagi na specyfike pracy sporo się drukuje, jeszczze parę lat temu drukowałem średnio 50-60 tys kopii teraz jest 10 tys więc in plus

Offline sirsilis

  • archiwa_2.5
  • st. kustosz(ka)
  • *
  • Wiadomości: 998
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Czy zużywamy mniej papieru?
« Odpowiedź #8 dnia: Listopad 23, 2015, »
ah zapomniałem dodać że średnio w miesiącu

Offline Robert2000

  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *
  • Wiadomości: 286
Odp: Czy zużywamy mniej papieru?
« Odpowiedź #9 dnia: Listopad 23, 2015, »
Ja podawałem przykład systemu tradycyjnego i czynności, które powodują znaczne zużycie papieru. Rozumiem, że w systemie EZD korespondencja "chodzi" wyłącznie elektronicznie. I wbrew opiniom Jacka_k doskonale też rozumiem, co to znaczy wdrożony system EZD. Natomiast słyszałem o zużyciu papieru, to co napisałem. Czy to prawda? Nie wiem. Sam jestem bardzo ciekawy, bo my też pracujemy nad własnym EZD.

Offline jacek_k

  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *
  • Wiadomości: 88
Odp: Czy zużywamy mniej papieru?
« Odpowiedź #10 dnia: Listopad 23, 2015, »
Ja podawałem przykład systemu tradycyjnego i czynności, które powodują znaczne zużycie papieru. Rozumiem, że w systemie EZD korespondencja "chodzi" wyłącznie elektronicznie. I wbrew opiniom Jacka_k doskonale też rozumiem, co to znaczy wdrożony system EZD. Natomiast słyszałem o zużyciu papieru, to co napisałem. Czy to prawda? Nie wiem. Sam jestem bardzo ciekawy, bo my też pracujemy nad własnym EZD.
Wybacz, nie wczytałem się dokładnie.
W systemie tradycyjnym te wszystkie czynności też mogą odbywać się elektronicznie - przy użyciu EOD albo (siermiężnie) zwykłego maila.

Offline muniekdm

  • archiwa_2.5
  • archiwista
  • *
  • Wiadomości: 424
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Czy zużywamy mniej papieru?
« Odpowiedź #11 dnia: Listopad 23, 2015, »
Odkąd nastąpiła era informatyzacji to jakoś dziwnie wzrosło zużycie papieru. :) Taki paradoks. Kiedyś tyle nie drukowano i nie kserowano. Pamiętam w swojej instytucji czasy gdy była jedna teczka dowodów księgowych na miesiąc. Obecnie wpłaty rejestruje się w systemie i księgowość potem to wszystko drukuje. Teczek dotyczących jednego miesiąca jest już dziesięć.

Offline Robert2000

  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *
  • Wiadomości: 286
Odp: Czy zużywamy mniej papieru?
« Odpowiedź #12 dnia: Listopad 24, 2015, »
Co z tego, że istnieje poczta e-mailowa, jeśli zgodnie z naszą instrukcją kancelaryjną i to wszystko trzeba mieć na papierze.

Offline jacek_k

  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *
  • Wiadomości: 88
Odp: Czy zużywamy mniej papieru?
« Odpowiedź #13 dnia: Listopad 24, 2015, »
Co z tego, że istnieje poczta e-mailowa, jeśli zgodnie z naszą instrukcją kancelaryjną i to wszystko trzeba mieć na papierze.
Mówisz o rozporządzeniu?

Offline jacek_k

  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *
  • Wiadomości: 88
Odp: Czy zużywamy mniej papieru?
« Odpowiedź #14 dnia: Listopad 24, 2015, »
Odkąd nastąpiła era informatyzacji to jakoś dziwnie wzrosło zużycie papieru. :) Taki paradoks. Kiedyś tyle nie drukowano i nie kserowano. Pamiętam w swojej instytucji czasy gdy była jedna teczka dowodów księgowych na miesiąc. Obecnie wpłaty rejestruje się w systemie i księgowość potem to wszystko drukuje. Teczek dotyczących jednego miesiąca jest już dziesięć.
Wrócę do powyższej tezy, że zależy co nazywamy informatyzacją. Same narzędzia nie wystarczą, trzeba uświadamiać ludzi. Jak ktoś myśli, że dostosuje system, zrobi krótkie szkolenie, zamieści instrukcję kancelaryjną z komentarzem w sieci wewnętrznej i to wszystko...
Na co dzień obserwuje różne systemy EZD i niektóre to nic innego jak ładna ramka.
Sam prowadzę swoje sprawy wyłącznie w EZD i naprawdę nie potrzebuję do tego papieru, ewentualnie pojedyncze wydruki i obserwuje, że realnie spadło zużycie papieru.