Instytucje z wdrożonym EZD

Zaczęty przez Filip Kwiatek, Kwiecień 27, 2015,

Poprzedni wątek - Następny wątek

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Filip Kwiatek

Poszukuję instytucji państwowych, najchętniej z obszaru kultury, które mają wdrożone EZD. Chodzi o wymianę doświadczeń, informacji, nieco bardziej szczegółową niż można to uzyskać poprzez kontakt na forum. Może ktoś pracuje w takowej lub słyszał?

Hanna Staszewska

No właśnie, to byłoby ciekawe.
W żadnym archiwum na razie EZD nie wdrożono, a chętnie na własnej skórze przekonałabym się, jak to w praktyce wygląda. Mam nadzieję, że coś się w tej materii ruszy.

koszmar_obsta

A ja słyszałem wiele pochwał nt. EZD od...1 z pracowników pewnego archiwum.

Hanna Staszewska

Ooo, faktycznie, właśnie się dowiedziałam, że EZD jest wdrożone w AP Lublin, AP Szczecin i chyba Olsztyn.
Jeśli tempo wdrożeń będzie takie jak teraz, to widzę raczej czarno  :(

GAP1

A czym się różni EZD w archiwum od EZD w standardowym urzędzie? I tu funkcjonują akta spraw, i tu. A przecież ewidencji archiwalnej i pomocy archiwalnych typu inwentarze nie prowadzi się w formie elektronicznej, tylko papierowej.

Jarek

Nie jestem pewien czy w tym wypadku warto stawiać archiwa państwowe w jednym rzędzie z innymi instytucjami kultury i czy tych archiwów doświadczenia będą pomocne dla Filipa, tu chodzi zarówno o rodzaj dokumentacji która może być gromadzona przy pomocy EZD jak i zaawansowanie wdrożeń niestety.

Tak na marginesie - archiwa państwowe korzystają z EZD PUW, strona tego projektu wskazuje że póki co są to jedynie wdrożenia systemu wspierającego system tradycyjny. Czyli w praktyce oznacza to pewnie wykorzystywanie go jako rejestru przesyłek. A pierwsze takie wdrożenia to bynajmniej nie jest świeża sprawa i widać tu już kilka problemów. Po pierwsze - dla samych apów problem czysto praktyczny - odsuwanie w czasie pełnego wdrożenia tak naprawdę może je uniemożliwić w realnej perspektywie. Po drugie trudno powiedzieć czy apy odniosą korzyść z wdrożenia na jaką liczą "zwykłe" urzędy - uproszczenie prowadzenia dokumentacji, oszczędności, łatwość wymiany informacji itd. Tu problemem jest także ograniczona ilość rodzajów spraw i dokumentacji jaka może być przez nie prowadzona w EZD - do tego co jest solą zadań archiwów lepsze byłyby systemy dedykowane (takie jak ZoSIA). Po trzecie - "Elektroniczne Zarządzanie Dokumentacją" jest dla części archiwistów niestety wciąż bardziej magicznym hasłem i pustym synonimem nowoczesności archiwów (podobnie jak "records management") niż realnym bytem służącym do konkretnych celów. I mimo że EZD nie jest najważniejszym (z perspektywy archiwów) z elementów służących powstawaniu, gromadzeniu i przechowywaniu dokumentów elektronicznych (z czego chyba archiwiści też nie do końca zdają sobie sprawę), to nie da się by realizowały skuteczny nadzór nad innymi podmiotami czy służyły im pomocą we właściwym gromadzeniu dokumentacji, jeśli same nie będą dysponowały podobnym narzędziem i doświadczeniem w tworzeniu dokumentów elektronicznych. Z tym także wiąże się konieczność uświadomienia sobie przez archiwistów że EZD nie jest niczym więcej niż przełożeniem na postępowanie z dokumentem elektronicznym zasad stosowania jrwa i obiegu dokumentów typowego dla współczesnej kancelarii.
Jarek Orszulak

ArchiwistaMOPS

Witam serdecznie.
Czy zna ktoś Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej (lub GOP, CPR itp.) z wdrożonym systemem EZD?





luke

MIEJSKI OŚRODEK POMOCY SPOŁECZNEJ w Częstochowie używa e-doka, ale nie wiem czy chodzi o nazwę własną systemu czy raczej określenia systemu zarządzania dok. elektronicznymi
- wg sprawozdania dostępnego tutaj:
http://www.mops.czestochowa.um.gov.pl/wp-content/uploads/SPRAWOZDANIE-Z-DZIA%C5%81ALNO%C5%9ACI-MIEJSKIEGO-O%C5%9ARODKA-POMOCY-SPO%C5%81ECZNEJ-W-CZ%C4%98STOCHOWIE-ZA-ROK-2013.pdf

Robert2000

Wdrożony system EZD ma GUS, a właściwie cała statystyka publiczna. Naprawdę polecam.

Kajka

Czy archiwa państwowe wiedzą które z jednostek podległych mają wdrożony system wspierania EOD czy  EZD jako wspomagający lub podstawowy i jakie narzędzia są w użyciu, czy system jest EOD czy spełnia wymogi systemu klasy EZD (bo często jest to mylone)?

Rovan

Teoretycznie powinny to wiedzieć. Jeśli jednostka wdraża system EZD (nawet jako pomocniczy) powinna odpowiednio zmodyfikować swoją instrukcję kancelaryjną, którą przecież AP zatwierdza.
W przypadku stosowania systemu EOD zmiany w IK wprawdzie nie są wymagane, ale podczas kontroli pracownicy AP powinni ustalić, czy i jaki system EOD jest stosowany w kontrolowanej jednostce.

Kajka

Najczęściej przycwdrozeniu EZD jest brana wzorcowa instrukcja kancelaryjna z 2011 r. Robi się kopiuj, wklej wyślij do zatwierdzenia do AP i tak to wygląda w praktyce.

Grzegorz Gałęzowski

Chciałbym się zapytać czy ktoś może czytał książkę "Archiwizacja dokumentacji w jednostkach państwowych i samorządowych" wydawnictwa PRESSCOM? W spisie treści widzę, że jest sporo o EZD. Zastanawiam się czy warto zainteresować się tą pozycją?

inka

#13
Mam tę książkę, moim zdaniem jest bardzo ogólnikowo opisany system EZD. Mam wydanie z 2016 roku.

bela

Cytat: inka w Kwiecień 10, 2018,
Mam tę książkę, moim zdaniem jest bardzo ogólnikowo opisany system EZD. Mam wydanie z 2016 roku.
Nie mogę znaleźć wydania z 2016. W księgarniach jest tylko to z 2015. Można namiary?