Aktualności:

Widzę, że część osób może mieć problemy z zalogowaniem/hasłami/zatwierdzeniem konta szczególnie z domen WP, Onet, Interia  - czytamy watek: http://www.ifar.pl/index.php/topic,5043.0.html i potem proszę tej sprawie o kontakt na priv rafal.magrys(na)gmail.com

Menu główne

Składnica akt

Zaczęty przez GAP1, Sierpień 06, 2014,

Poprzedni wątek - Następny wątek

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

archiwistka90

U mnie na uczelni miałam kiedyś bardzo ciekawy wykład dotyczący nazewnictwa archiwalnego. Czytając wpis powyżej zastanawiam się, gdzie tak naprawdę leży problem. Problem w tym, że masz archiwum zakładowe, masz materiały archiwalne ale wszyscy nazywają to składnicą? Nie rozumiem do końca przesłania ;)

GAP1

Przesłanie jest bardzo proste. Jeśli dana jednostka organizacyjna wytwarza kategorię "A", ma archiwum zakładowe, a nie składnicę akt. W naszej rzeczywistości archiwalnej mamy i archiwa zakładowe, i składnice akt, pomimo że wszystkie jednostki wytwarzają i gromadzą materiały archiwalne. Powiem więcej - oficjalnie status archiwum wyodrębnionego posiada jedynie nasze archiwum. Archiwa i składnice akt pozostałych jednostek takiego statusu w żadnych zapisie prawnym i organizacyjnym nie mają, choć faktycznie takimi archiwami są. Generalnie degrengolada totalna.

kairos

Forumowicze,

mam ogromna prośbę o poradę.
Zabieram się za tworzenie składnicy akt w spółce od samego początku.
Czy Waszym zdaniem właściwe będzie posługiwanie się wykazem akt z rozporządzenia o klasyfikacji i kwalifikacji akt z 2002 roku (oczywiście kolumna z kategoriami dla jednostek, które nie tworzą państwowego zasobu archiwalnego)?

Pozdrawiam

Rovan


Jarek

Skorzystać - ale właściwie do czego?
Jarek Orszulak

kairos

Rovan, dziękuję za odpowiedz.

Jarek, no do porządkowania akt, wedle zasad. Uważasz, że jest to zbędne? Jakbyś Ty to zrobił?

Pozdrawiam

Jarek

Według jakich zasad?
Jarek Orszulak

kairos

W takim razie, jakbyś się zabrał za założenie składnicy akt?

Pozdrawiam

kairos

W takim razie tworzyłbyś wykaz akt? i jeżeli tak, to jakbyś się do tego zabrał?

Pozdrawiam

Jarek

Organizacja składnicy to jedno, opracowanie jrwa to drugie. Co do tego drugiego nie ma właściwie nic do dodania ponadto co napisał Rovan.
Co do pierwszego - zapewnij miejsce do przechowywania akt, określ zasady jej przyjmowania, ewidencjonowania, udostępniania i brakowania.
Jarek Orszulak

GAP1

Należy przede wszystkim stworzyć instrukcję archiwalną. Musi być ona skorelowana z istniejącą instrukcją kancelaryjną. Do tego - jak już napisano - rzeczowy wykaz akt, i masz wszystkie normatywy kancelaryjno-archiwalne. Poza tym urządzasz składnicę akt pod względem fizycznego pomieszczenia i jego wyposażenia. Musi one spełniać właściwe normy, określone w Polskiej Normie. Po tym wszystkim należy przeszkolić wszystkich pracowników jednostki organizacyjnej pod kątem archiwalnym. Na końcu zaczynasz przyjmować akta.

kairos

Dziękuję za informacje i cenne wskazówki.

Nigdy nie organizowałem jeszcze od podstaw składnicy akt ani archiwum zakładowego, pracowałem już w działającym i tylko kontynuowałem pracę poprzedników.

Jakie wymagania formalne trzeba spełnić, żeby zorganizować składnicę akt?
GAP1, pisałeś o Polskiej Normie, czy one nie tyczą się tylko materiałów archiwalnych (będę prowadził składnicę, więc nie będę miał materiałów archiwalnych)? Jeżeli natomiast taka norma będzie potrzebna, to jaka i jakie są koszty takiej normy dla firmy?

Jak wygląda sprawa brakowania dokumentów? Czy brakowanie dokumentów w składnicy akt trzeba zgłosić do archiwum państwowego (spotkałem się z różnymi zdaniami na ten temat)?

A i jeszcze mam pytanie odnośnie samego archiwum państwowego. Czy założenie składnicy akt trzeba w jakikolwiek sposób zgłaszać do AP?

Pozdrawiam.

GAP1

Faktycznie, jeśli nie będziesz przechowywał kategorii A, Polska Norma cię nie dotyczy. W pozostałych przypadkach musisz nawiązać współpracę z AP.

Jarek

Pomalutku. Jedną rzecz warto wyjaśnić - jeśli to firma całkowicie prywatna, to w sensie formalnym to nie jest ani archiwum zakładowe, ani składnica akt - archiwum firmy i tyle, jakkolwiek się będzie nazywało. Odwoływanie się do norm jeszcze tylko potęguje zamieszanie. Nie musisz mieć jrwa, nie musisz mieć instrukcji kancelaryjnej i archiwalnej, nie musisz nawiązywać żadnej współpracy z AP. Musisz przestrzegać zasad postępowania z dokumentacją określonych w przepisach - ale nie w ustawie archiwalnej, tylko np. w ustawie o rachunkowości itd.
Jarek Orszulak

GAP1

Czyli że w prywatnej firmie nie kategorii A i kategorii B? Jeśli tak, to możesz kolego działać tylko i wyłącznie według swoich pomysłów.