Szanowni Państwo,
Jestem studentem Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu na kierunku archiwistyka i zarządzanie dokumentacją. Tematem mojej pracy magisterskiej jest aktywność edukacyjna (popularyzatorska i oświatowa) polskich archiwów państwowych, zwłaszcza po roku 1989. Z pewnością wydatnie wzbogaci ją poznanie przez mnie Państwa stanowiska, jako archiwistów, względem tego typu działalności archiwalnej i doświadczeń z nią związanych.
W związku z tym uprzejmie proszę o ewentualną odpowiedź na pytanie: jaki jest Państwa generalny pogląd na temat funkcji edukacyjnej archiwów, to jest ich prac popularyzatorskich i oświatowych popartych myślą teoretyczną?
Ponadto byłbym wdzięczny za wszelkie uwagi odnośnie działalności edukacyjnej archiwów, mogące stanowić odpowiedzi na przykład na takie pytania:
1. Jaka forma aktywności edukacyjnej archiwów jest Pani/Pana zdaniem najefektywniejsza?
2. Dlaczego, według Pani/Pana, polskie archiwa prowadzą działalność edukacyjną? Czy jest ona narzucanym z góry, przez mniejszość, obowiązkiem i/lub swoistą archiwalną modą czy stanowi naturalną czynność dobrowolnie podejmowaną przez archiwistów?
3. Jak wygląda, dobrze lub źle, w Pani/Pana opinii, współpraca edukacyjna polskich archiwów ze szkołami?
4. Jakim zainteresowaniem w Pani/Pana ocenie cieszą się urządzane przez polskie archiwa ekspozycje? Kto je odwiedza? Czy wśród gości dominuje grupa stałych bywalców?
5. Czy według Pani/Pana działania edukacyjne archiwów w Polsce przynoszą trwały, wymierny efekt w społeczeństwie czy też jest odwrotnie? Czy aktywność edukacyjna skutkuje także jakimiś praktycznymi korzyściami dla archiwów?
6. Czy prace edukacyjne traktuje Pani/Pan jako funkcję archiwum równorzędną jego tradycyjnym zadaniom?
7. Czy prace edukacyjne stanowią Pani/Pana zdaniem jakąś przeszkodę w realizacji innych zadań archiwum?
8. Czy w Pani/Pana opinii polskie archiwa napotykają trudności w prowadzeniu działalności edukacyjnej? Czy coś wymaga zmiany/poprawy w prowadzeniu działalności edukacyjnej archiwów w Polsce?
9. Czy dostrzega Pani/Pan zagrożenie, jakkolwiek rozumianej, ideologizacji działalności edukacyjnej archiwów?
10. Czy opowiada się Pani/Pan za wprowadzeniem w Polsce systemu edukacji archiwalnej na wzór krajów Zachodu (na przykład Francji czy Wielkiej Brytanii)?
Z góry serdecznie dziękuję za każdą odpowiedź.