"Dzisiaj odbył się panel Sekcji Edukacji Archiwalnej Stowarzyszenia Archiwistów Polskich. Siedmiu referentów przedstawiało nowe trendy w rozwoju kształcenia archiwistyki.
Roland Kiper zaprezentował swój projekt: słownik, wiki, archiwizacja stron realizowany w ramach doktoratu we współpracy ze swoimi studentami:
http://www.archidoktorant.net/wap/pl/startMałgorzata Szabacińska podsumowała rozwój kształcenia archiwistów na UMCS (ta uczelnia jako druga w Polsce po UMK uruchomiła archiwistykę jako samodzielny kierunek:
http://archiwistykainowoczesnezarzadzanie.wordpress.com/).
Anna Sobczak omówiła nowe trendy w edukacji i możliwości zastosowania ich w nauce archiwistyki na uniwersytetach wskazując przy tym przykłady m. in. z USA (DCL,
http://gslis.simmons.edu/dcl/), Chin (ACAB,
http://acabuilding.net/) oraz własne zastosowanie Youtube oraz mobilnych urządzeń będących własnością studentów podczas kształcenia studentów.
Dorota Drzewiecka podzieliła się doświadczeniami w zakresie stosowania systemów EZD (zarządzanie e-dokumentami), a szczególnie nawiązywania współpracy z firmami. Dostrzegła, że niektóre firmy nie są przygotowane na tego typu propozycję kooperacji z uniwersytetami: brak wersji edu sprzedawanego oprogramowania, skomplikowane umowy, czy wysokie koszty udostępnienia.
Marek Konstankiewicz wyjaśniał jakie kompetencje przydadzą się archiwiście doby cyfrowej w zakresie prawnej ochrony własności intelektualnej i dóbr osobistych.
Göran Samuelsson omówił jak kształci się w CEDIF (
https://www.miun.se/Forskning/Var-forskning/forskargrupper/CEDIF/). Studenci uczą się zarządzania dokumentacją przy wykorzystaniu oprogramowania stosowanego przez szwedzką administrację publiczną oraz Archivematica (
https://www.archivematica.org/).
Magdalena Binaś-Szkopek podzieliła się szczegółami dotyczącymi platformy edukacyjnej do nauczania paleografii łacińskiej (link wkrótce).
W dyskusji pojawiły się pytania dotyczące wystąpień: Magdaleny Binaś-Szkopek, Doroty Drzewickiej oraz Anny Sobczak."
Post cyt. z mojego profilu na Facebook z dnia: 05.12.2013.