Aktualności:

UWAGA:  - Upgrade do wersji 2.1.4 - zakończony... proszę o zgłaszanie ewentualnych błędów tutaj: http://www.ifar.pl/index.php/topic,5037.msg32648.html#msg32648

Menu główne

Obieg dokumentów i Prowadzenie teczek - Blankiet korespondencyjny

Zaczęty przez MarcinP, Czerwiec 22, 2011,

Poprzedni wątek - Następny wątek

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

MarcinP

Czy można stosować wzór tzw. blankietu korespondencyjnego (wprowadzony normą PN-60/F-92802) dla wszystkich pism wychodzących z urzędu? Z tego, co widzę, to kancelaryjna postać pisma wprowadzona tym wzorem nie jest stosowana w administracji (np. data pisma nadal pisana jest nad nazwą adresata w prawym górnym rogu karty, a nie pod. W przypadku, gdy pismo wychodzące z urzedu stanowi odpowiedź na inne pismo zewnętrzne, również znak tamtego pisma nie jest pisany...). Jaka jest praktyka u Was?
Pozdrawiam  8)

Jarek

To ciekawa sprawa. Wiem że Archiwum Państwowe w Krakowie stosuje blankiet zgodny ze schematem z tej normy ... Urzędy i urzędnicy są chyba jednak generalnie przyzwyczajeni do innego układu elementów pisma. Spróbuję się temu problemowi poprzyglądać dokładniej ale też jestem ciekaw jak to jest u innych.
Jarek Orszulak

nikodem.b

Normę, o której napisał MarcinP zastąpiła norma PN-P-55315/1976. Zdaje się jednak, że obecnie stosowanie polskich norm jest dobrowolne (no chyba, że na konkretną normę powołuje się przepis prawa).

Georg Jablonski

eorg

MarcinP

Tylko która norma jest uznawana za obecnie obowiązującą? W słynnym podręczniku Pustuły pt. "Archiwum zakładowe" za kancelaryjną postać pisma uważa się blankiet zgodny z normą PN-60/F-92802.

MarcinP

Sprawdziłem na www.pkn.pl, że faktycznie norma PN-60/F-92802 została wycofana i zastąpiona przez tę, o której pisał nikodem.b. Jednakże i ta norma została wycofana. Bez zastąpienia. Czyli żadna już nie obowiązuje. A szkoda, bo przy porządkowaniu dokumentacji w archiwum przydają się informacje, że dane pismo o znaku np. BF.3011-2/2001 jest odpowiedzią na pismo z Ministerstwa Finansów o znaku sprawy nr FB.123-56/2001. Blankiet korespondencyjny zgodny z normą PN-60/F-92802 wymagał, aby zamieszczać znak pisma, na które sporządzano odpowiedź. Taka banalna informacja właśnie w porządkowaniu akt bardzo się przydaje...

Jarek

CytatBlankiet korespondencyjny zgodny z normą PN-60/F-92802 wymagał, aby zamieszczać znak pisma, na które sporządzano odpowiedź.

Wydaje mi się Marcinie, że instrukcje kancelaryjne nakładają zwykle na prowadzących akta spraw obowiązek umieszczania w odpowiedziach na pisma znaków tych pism.
Jarek Orszulak

nikodem.b

Cytatinstrukcje kancelaryjne nakładają zwykle na prowadzących akta spraw obowiązek umieszczania w odpowiedziach na pisma znaków tych pism.
Jest to tak oczywiste, że akurat tego obowiązku, zdaje się, wyraźnie nie wyartykułowano w instrukcji kancelaryjnej wprowadzonej rozporządzeniem Premiera z 18.01 br. (są tam tylko ogólniki, typu: "prowadzący sprawę załatwia ją w odpowiednim dla niej trybie, w tym przygotowuje projekty pism", "przy sporządzaniu projektu pisma należy wykorzystywać wzory i formularze przewidziane odrębnymi przepisami"). Nowa instrukcja z założenia nie określa też wzorów żadnych druków i formularzy. Z tego co się orientuję, kierownicy niektórych podmiotów na własną rękę (tj. wewnętrznymi przepisami) wprowadzili do stosowania wzory pism, określając ich układ graficzny i rozmieszczenie poszczególnych elementów - często kierując się dotychczasową praktyką i wspomnianymi wyżej normami.

MarcinP

Dziękuję za pomoc. Będę zabiegać o to, aby w/w wzór blankietu korespondencyjnego w moim urzędzie wprowadzono i powszechnie stosowano.  :)