Szanowni koledzy i koleżanki,
trwają konsultacje założeń do ustawy o otwartych zasobach publicznych. Więcej informacji znaleźć można na stronie MAiC.
http://mac.gov.pl/dzialania/otwarte-zasoby-zaczynamy-konsultacje-zalozen-do-nowej-ustawy/We wstępie czytamy:
Dzięki internetowi mamy łatwiejszy dostęp do wiedzy ? są tacy, którzy ją gromadzą, ale jest też cała rzeszą ludzi, która chce się nią dzielić. Dobrym przykładem jest Wikipedia, którą wszyscy znamy i z której korzystamy. Powstała bez pomocy państwa, dzięki pracy użytkowników internetu, którzy chcieli po prostu dzielić się swoją wiedzą z innymi. Dotychczas gromadziliśmy naszą wiedzę w postaci kolekcji książek, artykułów naukowych, baz danych, zdjęć, dzieł sztuki, nagrań filmowych czy muzycznych. Do dziś wiele z tych zbiorów zastało przeniesionych na nośnik cyfrowy, co umożliwia udostępnienie ich w sieci. Wystarczy dostęp do internetu, aby obejrzeć mapę Ptolemeusza, zobaczyć pierwsze wydanie ?Sonetów? Mickiewicza, posłuchać koncertu Pendereckiego czy przeczytać poezję Agnieszki Osieckiej. Te zbiory to właśnie nasze wspólne zasoby.
Instytucje publiczne mają szczególnie dużo takich zasobów. Działalność wielu bibliotek, archiwów, filmotek, muzeów czy instytucji naukowych polega nie tylko na gromadzeniu zasobów wiedzy, ale także udostępnianiu ich jak najszerszej grupie zainteresowanych. Dzięki internetowi mamy nowe możliwości dostępu do tych zasobów nawet bez wychodzenia z domu.
W dziedzinie kultury
celem jest zapewnienie dostępu przy uwzględnieniu elastycznych reguł udostępniania, co oznaczałoby:
pełną otwartość zasobów tworzonych przez pracowników publicznych instytucji kulturowych czy digitalizowanych zasobów z dóbr publicznych
opcję podstawową lub długi czas embargo w przypadku zasobów o dużej wartości komercyjnej (np. bieżące produkcje mediów publicznych)
możliwość nakładania opłat za komercyjne wykorzystanie zasobów
Jak należy rozumieć pełną otwartość?
Jest ona wtedy, gdy zasobny udostępniane są w całości, niezwłocznie, jak najszerszemu gronu odbiorców, są ustrukturyzowane, co umożliwia ich automatyczne przetwarzanie, są opisane metadanymi, powszechnie dostępne, udostępniane w otwartym standardzie plików
Zależy nam, by ta ustawa tworzyła jasne ramy dla otwierania zasobów oraz dla korzystania z nich. Obywatel powinien mieć dostęp do szerokiego wachlarza zasobów o jak największym stopniu otwartości, móc do nich szybko dotrzeć, a także wiedzieć, na jakich zasadach może z nich korzystać. Otwieranie zasobów wymaga jednak wypracowania nowych wzorców w organizacjach, często też znalezienia funduszy, a to trwa. Ustawa ma stymulować systematyczne udostępnianie zasobów.
Czyli archiwiści, bibliotekarze i muzealnicy do ... klawiatur
A ja słyszałem, że archiwiści cyfrowi są niepotrzebni
Mam nadzieję, że archiwa państwowe, poprzez NDAP (Dyrekcja otrzymała założenia do ustawy wg rozdzielnika) oraz forumowicze poprzez portal mamzdanie.org.pl zgłoszą uwagi. Dokument dostępny jest też w Biuletynie Informacji Publicznej MAC. Czas zgłaszania uwag - do 21 stycznia 2013 r.
ps. warto przypomnieć, iż w ramach realizowanych programów digitalizacji Kultura + oraz Dziedzictwo Cyfrowe, założono, że min. 85% zdigitalizowanego przez beneficjentów zasobu archiwalnego/bibliotecznego/muzealnego musi zostać
nieodpłatnie udostępnione.