Każde z archiwów państwowych samodzielnie decyduje o polityce zatrudnienia, w tym również o organizacji staży absolwenckich czy zawieraniu umów z wolontariuszami. Z posiadanych przeze mnie informacji wynika jednak, że archiwa stosunkowo chętnie korzystają z przedstawionych form zatrudnienia.
Archiwum Państwowe w Lublinie od kilku lat organizuje, we współpracy z lokalnymi urzędami pracy, staże dla bezrobotnych absolwentów. Z satysfakcją przyjęliśmy również możliwości, jakie oferuje ustawa o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Jesteśmy przekonani, że są one korzystne zarówno dla Archiwum, jak i wolontariuszy, którzy mają możliwość zdobycia doświadczenia zawodowego w naszej instytucji.
Osoby, które chciałyby zaoferować swe świadczenia na rzecz naszego Archiwum, mogą nadsyłać swoje oferty na adres: Archiwum Państwowe w Lublinie, 20-950 Lublin, ul. Jezuicka 13. W zgłoszeniu należy podać swoje dane osobowe, informacje o wykształceniu, doświadczeniu zawodowym, kwalifikacjach i umiejętnościach (zwłaszcza dotyczące znajomości języków obcych i programów komputerowych). Prosimy również o określenie oczekiwań dotyczących odbywania wolontariatu (miejsce i preferowany okres wykonywania świadczeń, obszar zainteresowań związanych z działalnością Archiwum oraz rodzaj świadczeń, których wykonywaniem zainteresowany jest wolontariusz).
Najlepiej skorzystać z formularza dostępnego na stronie Miniesterstwa Polityki Społecznej (
http://www.mps.gov.pl/pliki_do_pobrania/zgloszenie.rtf ), ofertę można złożyć również w formie listu motywacyjnego i CV, koniecznie z wyrażeniem zgody na przetwarzanie danych osobowych do celów rekrutacji.
Ze względu na szczególny charakter działalności archiwów, nie z każdym chętnym możemy zawrzeć porozumienie o wykonywaniu świadczeń wolontarystycznych. Naszą ideą jest, aby odbywały się one z korzyścią zarówno dla Archiwum, które efektywnie będzie mogło wykorzystać oferowane świadczenia, jak i dla samego wolontariusza - tak, aby mógł nabyć umiejętności i doświadczenie cenione na rynku pracy. Dlatego preferować będziemy kandydatów z wykształceniem historycznym, informatycznym lub prawniczym, ze znajomością podstawowych zasad metodyki arciwalnej czy programów komputerowych wykorzystywanych w archiwach. Nie oznacza to jednak, że odrzucamy z góry ewentualne oferty innych kandydatów - każdą z nich rozpatrzymy indywidualnie, uwzględniając zarówno osobę kandydata, jak i aktualne potrzeby Archiwum.
Dodatkowe informacje można uzyskać telefonicznie (tel. 081-532 80 71) lub pocztą elektroniczną (r.kusyk@lublin.ap.gov.pl). Zachęcam również do zapoznania się ze stronami internetowymi zawierającymi wiadomości o wolontariacie:
-
www.mps.gov.pl (Ministerstwo Polityki Społecznej),
-
www.1praca.gov.pl (Program "Pierwsza praca"),
-
www.ngo.pl (Portal organizacji pozarządowych)
Pozdrawiam