Cieszę, się że choć "Niedouczony" nie ma podstawowej wiedzy to choć ma świadomość swej niewiedzy
Z postu niestety wynika, że pracuje w archiwum państwowym, a to już jest bardziej niż smutne, bo świadczy że nie zna podstawowego aktu prawnego dla archiwistów, jakim jest ustawa o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach.
Ale dość posypywania popiołem...
Nie ma znaku równości między jednostkami "nienadzorowanymi" a "niepaństwowymi i niesamorządowymi". Pojęcie nadzorowania i nienadzorowania wzięło się z potocznego rozumienia przepisów art. 33 i 36 ustawy archiwalnej. Oba te przepisy w randze aktu prawa powszechnie obowiązującego (bo są w ustawie) usankcjonowały od strony prawnej jeden z etapów selekcji dokumentacji, jakim jest selekcja wytwórców dokumentacji. Dotyczy to jednak
tylko i wyłącznie państwowych i samorządowych jednostek organizacyjnych. Dlatego też archiwa państwowe kiedy wybierają jednostki organizacyjne, które mogą zgodnie z prawem "nadzorować" to przede wszystkim sprawdzają, czy mają one status państwowej lub samorządowej jednostki organizacyjnej oraz czy wytwarzają materiały archiwalne.
Kwestia selekcji wytwórców dokumentacji nie dotyczy niepaństwowych i niesamorządowych jednostek organizacyjnych, przynajmniej jeżeli chodzi o regulację w randze przepisu ustawowego (por. rozdział 4 ustawy archiwalnej).
Archiwa państwowe są jednostkami administracji rządowej i w związku z tym nie mogą działać jak chcą i jakbyśmy wszyscy sobie marzyli (w zależności od aktualnych potrzeb i oczekiwań). Muszą działać tylko na podstawie i w ramach istniejącego prawa. Inaczej ich działania będą po prostu bezprawne.
Co do podstawy prawnej zatwierdzania (uzgadniania) przepisów, to zależy o jakie przepisy chodzi. Sądząc z postu chodzi o tzw. przepisy kancelaryjne i archiwalne, czyli instrukcję kancelaryjną, jednolity rzeczowy wykaz akt i instrukcję archiwalną. Podstawa prawna zawarta jest w art. 6 ust. 2 ustawy archiwalnej oraz w par. 3 rozporządzenia Ministra Kultury z dnia 16 września 2002 r.
Zatwierdzanie (uzgadnianie) przepisów obowiązuje wszystkie państwowe i samorządowe jednostki organizacyjne i wcale nie musi to skutkować natychmiastowym nadzorem. Nie ma co do tego wątpliwości, jeżeli chodzi o jednolite rzeczowe wykazy akt (proszę się dobrze wczytać w par. 3 rozporządzenia MK). Interpretacje są różne jeżeli chodzi o instrukcje, ale z tego co wiem stanowisko NDAP jest takie, że się je zatwierdza bez względu na to czy chodzi o nadzorowaną czy nienadzorowaną państwową lub samorządową jednostkę organizacyjną. Po prostu oparcie mamy w naszej metodyce w tym zakresie ? jaki ma bowiem sens wykaz akt bez instrukcji?
W świetle tego co napisałam wyżej myślę, że jasnym już jest że opiniować można tylko przepisy dla niepaństwowych i niesamorządowych jednostek organizacyjnych, przy czym co ważne moim zdaniem nie trzeba im narzucać systemu bezdziennikowego. Wprowadzanie im też kategorii B25 jest nadużyciem.
Pozostawiam bez komentarza chęć odpłatności za opiniowanie przepisów, zwłaszcza w kontekście wiedzy zaprezentowanej przez ?Niedouczonego?
Pozdrawiam