Rafał słusznie przypomniał, iż w trakcie prac nad ZoSIA mieliśmy okazję po raz kolejny przyjrzeć się naszym przepisom...
Ale do rzeczy, proponuję taką oto pierwszą trójkę:
1.
Pismo okólne nr 2 Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych z 28 maja 1984 r. w sprawie wprowadzenia wskazówek metodycznych do sporządzania inwentarzy archiwalnych zespołów (zbiorów) akt wytworzonych w okresie kancelarii akt spraw (XIX-XX w.) oraz
Wytyczne NDAP z 19 marca 1960 r. w sprawie sporządzania inwentarzy książkowych dla zespołów (zbiorów) przechowywanych w archiwach państwowych ("Archiwalne wersety", s. 275-277).
Obydwa powyższe normatywy należy uchylić w całości i przygotować nowe przepisy, które mogą wykorzystać w jakimś stopniu zapisy Wskazówek z 1984 r. Należy zastanowić się, czy archiwa są przygotowane do prowadzenia ewidencji elektronicznej, jeśli tak, nowe przepisy powinny uwzględniać możliwość sporządzania inwentarzy elektronicznych. Dyskutowaliśmy już o tym na forum...
2.
Decyzja nr 3 Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych z dnia 30 stycznia 2004 roku w sprawie ewidencji zasobu archiwalnego w archiwach państwowych z późn. zm.
Należy znowelizować.
Uwaga jak wyżej dot. ewidencji elektronicznej. Jeśli się nie da, ograniczmy liczbę obowiązkowo sporządzanych wydruków.
Przypomnę: w świetle powyższych przepisów archiwa muszą sporządzać:
-
3 egzemplarze karty zespołów (oddziały 4);
-
2 egzemplarze spisów zespołów.
Przypomnę też, iż
każdą kartę/stronę księgi nabytków i ubytków oraz przesunięć międzyzespołowych należy uwierzytelniać za pomocą sporej liczby pieczątek i podpisów. Proponuję uproszczenie tych czynności.
3.
Zarządzenie nr 3 Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych z 26 stycznia 1974 r. w sprawie sporządzania indeksów do inwentarzy archiwalnych Należy bezwzględnie uchylić, dyskutowaliśmy o tym na forum... (są niestety archiwa, które stosują tę instrukcję...)
Takie są moje propozycje do "podium"
Oczywiście możecie się nie zgadzać, zapraszam do dyskusji.
CDN...