Kursy kancelaryjno-archiwalne I i II stopnia organizowane np. przez SAP są kierowane przede wszystkim do pracowników urzędów administracji publicznej i innych instytucji, które wytwarzają akta kat. A, czyli osób, które pracują w kancelarii takich instytucji lub są archiwistami zakładowymi.
Osoba prowadząca składnicę akt zlikwidowanych instytucji albo archiwum bieżące poza takim kursem powinna też spełnić inne warunki. Proszę przeczytać rozporządzenia ministra kultury: Dz.U. 2005, nr 32, poz. 284 i Dz.U. 2005, nr 68, poz. 596.
Co do porządkowania akt w jakimś archiwum zakładowym ..... o ile mi wiadomo, żadne przepisy tego nie regulują i wszystko zależy od odpowiedzialności zleceniodawcy takiej usługi: wybierze kogoś, kto mam jakiś papier potwierdzający jego wiedzę lub kogokolwiek, kto się zgodzi "zrobić tu porządek".
Porządkowanie akt wymaga raczej dobrego zdrowia: zdrowego kręgosłupa, płuc odpornych na kurz, a często też siły fizycznej do taszczenia kilkukilogramowych pudeł - nie każdy rencista się chyba do tego nadaje ....